چشم کودکان ۳ برابر بزرگسالان از اشعه UV خورشید آسیب می بیند.

چشم کودکان ۳ برابر بزرگسالان بیشتر از اشعه UV خورشید آسیب می بیند که این موضوع، لزوم استفاده اجباری کودکان از عینک های آفتابی را ضروری می کند

چشم کودکان 3 برابر بزرگسالان از اشعه UV خورشید آسیب می بیند.
چشم کودکان 3 برابر بزرگسالان بیشتر از اشعه UV خورشید آسیب می بیند که این موضوع، لزوم استفاده اجباری کودکان از عینک های آفتابی را ضروری می کند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران، پرویز زرین بخش، چشم پزشک با اعلام این خبر افزود: کودکان معمولا زمان بیشتری را در خارج از خانه به سر می برند و در مقایسه با افراد بالای 25 سال که 10 درصد اشعه UV خورشید وارد چشم آنان می شود، 75 درصد این اشعه به چشم کودکان وارد می شود که این مسئله فوریت محافظت چشم کودکان را در مقابل اشعه UV نشان می دهد.
وی با اشاره به صدمات چشمی ناشی از اشعه UV ادامه داد: اشعه UV باعث تاثیر بر سلول های گابلت شده، خشکی چشم و کاهش حس فرنیه را به همراه داشته، سبب ایجاد بیماری «ناخنک» در چشم می شود به گفته زرین بخش آثار اشعه UV در افرادی که دارای قرنیه نازک هستند، شدیدتر بوده و میزان اشعه بیشتری وارد چشم آنان می شود.
وی اضافه کرد: افرادی که عمل لیزیک و PRK انجام می دهند، نیز جزو افراد در معرض خطر به شمار می روند. این چشم پزشک گفت: نازک شدن قرنیه می تواند میزان اشعه UV را عبور داده، ایجاد کاتاراکت و آب مروارید را تسریع می کند. زرین بخش با اشاره به یک پژوهش انجام شده از سوی محققان ژاپنی اظهار داشت: در بهار، پاییز و تابستان رنج نمی برند از عینک آفتابی ها و کلاه محافظتی استفاده نمی کنند. این در حالی است که در این ساعت ها اغلب افراد فعالیت های خارج از خانه انجام می دهند و بیشتر در معرض خطر هستند وی با اشاره به اینکه در دسترس ترین وسیله محافظت، عینک های آفتابی هستند، تصریح کرد: عینک های معمولی بی کیفیت تنها نصف اشعه UV را کنترل می کنند. استفاده از این عینک ها سبب باز شدن مردمک و ورود اشعه UV بیشتر به چشم می شود. بنابراین ضروری است افرادی که قصد تهیه عینک آفتابی دارند، حتما با چشم پزشک مشورت کنند.

استرس مادران و رشد ضعیف مغز نوزادان
 

تحقیقات نشان می دهد رشد مغزی نوزادی که مادرش در طول بارداری استرس زیادی را متحمل می شود کندتر از دیگر نوزادان خواهد بود. گروهی از دانشمندان کانادایی با بررسی پنج ساله بیش از یکصد نوزاد که مادرشان از استرس شدید دوران بارداری رنج می بردند دریافتند رشد مغزی این دسته از کودکان با تأخیر بسیار زیادی نسبت به هم سن و سالانشان که این مشکل را نداشته صورت گرفته است. محققان به مادران باردار توصیه می کنند در صورت بروز اختلالات روانی برای حفظ سلامت جنین شان هم که شده به روانشناس مراجعه کنند.

تأثیر خروپف کودکان بر مغز آنان
 

علل بروز خروپف کودکان و پیامدهای آن باید بررسی پزشکی شود. محققان معتقدند کنترل خروپف کودکان و رفع مشکل لوزه سوم در آنان اهمیت به سزایی در کنترل وضع مزاجی و روحی آنان در آینده دارد. به گفته پزشکان، کودکانی که هنگام خواب به علت داشتن لوزه بزرگ خروپف بیش از حد می کنند ممکن است از نظر مغزی و قوای روحی ضعیف تر باشند.

لزوم کنترل چاقی کودکان
 

خطر حمله قلبی زودهنگام، کودکان چاق را تهدید می کند.
تحقیقات نشان می دهد اضافه وزن در طولانی مدت بر احتمال ابتلای کودکان چاق به بیماری قلبی و نیز بر طول عمرشان تأثیر می گذارد. به گفته پژوهشگران حتی مصرف داروهای کاهش دهنده کلسترول و فشار خون هم آثار ناشی از چاقی کودکان را معکوس نمی کند. بنابراین والدین، اولیا مدارس و به خصوص دست اندرکاران بهداشت جامعه باید به تدوین برنامه غذایی مناسب و سالم برای کودکان کمک کرده و در واقع چاقی را از همان کودکی مهار کنند.
منبع: ماهنامه آموزشی کودک شماره 50
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر