گوردون موری یکی از مهندسین ماشینهای فرمول 1 بود که تا قبل از پیوستن به شرکت خودروسازی مک لارن، برای تیم " Brabham" در سری مسابقات فرمول 1 کار میکرد. پس از پیوستن به کمپانی خودروسازی مکلارن، در اوایل دهه 90 میلادی او با یک چالش جدید برای طراحی یک خودروی استاندارد جادهای مواجه شد که نتیجه آن منجر به تولید یکی از معروفترین محصولات تاریخ صنعت خودروسازی، یعنی خودروی هایپرکار مکلارن F1 در سال 1992 میلادی بود که با وجود گذشت 25 سال از آغاز تولید و عرضه آن مشتریان، همچنان به عنوان یکی از اعجوبههای صنعت خودروسازی با سقف سرعتی نزدیک به 400 کیلومتر بر ساعت به شمار میآید.
یکی از دلایل معروف بودن مکلارن F1، میتواند موقعیت راننده در مرکز اتومبیل باشد که درست همانند نام گذاری این اتومبیل، از خودروهای فرمول 1 الگوبرداری شده است تا موقعیت صندلی راننده، غربیلک فرمان و یا حتی پدالهای این خودرو شبیه به ماشینهای فرمول 1 طراحی شده باشد، با این تفاوت که علاوه بر صندلی راننده، دو صندلی دیگر هم برای سرنشینان طراحی شده است تا در مجموع هایپرکار مکلارن F1 اولین خودرو و شاید تنها خودرو با ردیف صندلی 1+2 در تاریخ صنعت خودروسازی باشد.
اما چرا گوردون موری این کار را کرده است؟ احتمالا همانطور که میدانید، قرار گیری راننده در مرکز اتومبیل میتواند مرکز ثقل بهتری برای خود داشته باشد و همچنین میدان دید بهتری در اختیار راننده قرار میدهد تا به یک اندازه بر روی چپ و راست خود میدان دید داشته باشد. اما این موارد بخش بزرگی از دلایل گوردون موری برای ساخت مکلارن F1 با موقعیت صندلی راننده در مرکز خودرو بوده است که میتوانید در ادامه دلایل بیشتری را از زبان خود گوردون موری در ویدیو زیر تماشا کنید.