اریترومایسین Erythromycin

شناسنامه مختصر دارو   نام های تجارتی : Eryacne , Erythrocin , Erymax دسته دارویی : آنتی بیوتیک میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو: کم میزان وابستگی و اعتیاد به دارو: کم احتیاج به نسخه پزشک: بلی قابل استفاده برای عموم: بلی موارد استعمال دارو   این دارو یکی از پر مصرف ترین و مفیدترین داروهای آنتی بیوتیکی می باشد که برای از ...

اریترومایسین Erythromycin

شناسنامه مختصر دارو
 

نام های تجارتی : Eryacne , Erythrocin , Erymax
دسته دارویی : آنتی بیوتیک
میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو: کم
میزان وابستگی و اعتیاد به دارو: کم
احتیاج به نسخه پزشک: بلی
قابل استفاده برای عموم: بلی

موارد استعمال دارو
 

این دارو یکی از پر مصرف ترین و مفیدترین داروهای آنتی بیوتیکی می باشد که برای از بین بردن باکتری ها، مؤثراست. افرادی که نسبت به پنی سیلین و یا دیگر آنتی بیوتیک های وابسته، حساسیت دارند، می توانند از اریترومایسین استفاده نمایند. این دارو برای درمان عفونت های گوش میانی،‌ عفونت های گلو و عفونت های سینه، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در درمان بیماری های مسری جنسی، نیز مؤثراست. علاوه بر این برخی عفونت های گوارشی و عفونت های استخوانها و مفاصل، با این دارو قابل درمان می باشند. ضمناًً ممکن است از این دارو به عنوان بخشی از داروهای درمان دیفتری استفاده نمایند.
اشکال دارو : قرص، کپسول، محلول، آمپول، محلول موضعی
زمان مصرف دارو : هر 6 تا 12 ساعت یک بار. قبل از غذا یا همراه با غذا
اندازه دوز مجاز مصرفی دارو : 1 تا 4 گرم در روز
چگونگی تأثیر دارو: اثرات این دارو، ظرف 1 تا 4 ساعت پس از شروع درمان با دارو، ظاهر می شود. ضمناًً این اثرات مدت 6 تا 12 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن باقی خواهند ماند.
طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در یک محفظه سربسته در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان نگهداری شود.
چگونگی قطع مصرف دارو : دوره درمان با این دارو را کامل کنید، حتی اگر احساس بهبودی نمودید. زیرا ممکن است منشأعفونت هنوز فعال باشد و قطع ناگهانی مصرف دارو به عود مجدد علائم بیماری منجر گردد.

عوارض جانبی مصرف دارو :
 

تهوع و استفراغ معمول ترین عارضه های مصرف این دارو می باشند که بیشتر ناشی از مصرف زیاد نوع خوراکی هستند. اسهال نیز ممکن است حادث شود. در ضمن افرادی که کلیه هایشان خوب کار نمی کند، ممکن است با مصرف این دارو دچار کری شوند. عوارض دیگری مانند تب، ظاهر شدن جوش، و یرقان نیز ممکن است بوجود آیند که دلالت بر بیماری کبدی دارند و باید به پزشک گزارش داد.
نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به دردهای مزمن کلیوی و کبدی دچار می باشید، یا قبلاًً نسبت به اریترومایسین حساسیت داشته اید و یا دچار سنگ مثانه می باشید قبل از مصرف این دارو حتماً پزشک معالج خود را در جریان بگذارید.
مصرف دارو برای زنان حامله : خطری ندارد.
مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه ها تأثیر منفی بگذارد لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.
مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : کاهش دوز مصرفی دارو ضرورت دارد.
مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : اشکالی ندارد.
مصرف در افراد بالای 60 سال : استفاده از اریترومایسین به مدت بیش از 14 روز ممکن است موجب افزایش آسیب های کبدی گردد.
چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر