ماهان شبکه ایرانیان

چگونه لکه جوهر را پاک کنیم ـ قسمت اول

وقتی با لکه جوهر سر و کار دارید، مهم‌ترین چیزی که باید به یاد داشته باشید، این است که هر چه زودتر آن را پاک کنید، چون وقتی کهنه و خشک شود، خلاص شدن از دست آن خیلی دشوار خواهد بود.

 پاک کردن لکه جوهر

وقتی با لکه جوهر سر و کار دارید، مهم‌ترین چیزی که باید به یاد داشته باشید، این است که هر چه زودتر آن را پاک کنید، چون وقتی کهنه و خشک شود، خلاص شدن از دست آن خیلی دشوار خواهد بود.

جوهر و اثر ماژیک را می‌توان با این وسایل پاک کرد:

- مایع ظرفشویی

- الکل

- مایع سفید کننده

- آمونیاک

- سرکه سفید

- شیر

- اسپری مو

- دستمال مرطوب مخصوص پاک کردن کودک

- لاک‌پاک‌کن

- خمیر دندان (غیر ژلی)

- کرم ضدآفتاب

این جا چند پیشنهاد برای پاک کردن لکه‌های جوهری که روی لباس، فرش، وسایل چرمی، چوب، پلاستیک، مبل، تلویزیون و کف سیمانی افتاده، ارائه می‌شود.

اگر نگران این هستید که دست خودتان جوهری شود، می‌توانید روی آن روغن بچه، الکل، خمیر دندان، دستمال مرطوب مخصوص پاک کردن نوزاد و روغن ترد کننده شیرینی‌پزی بمالید.

لباس‌ها: وقتی تلاش می‌کنید که جوهر را از روی لباس پاک کنید، حواس‌تان به جنس پارچه‌ای که زیر دست‌تان است، باشد. مثلا می‌توانید از سرکه سفید برای اکریلیک، نایلون، پلی استر و... استفاد کنید؛ اما نباید روی کتان یا کنف زده شود. در مقابل، برای این نوع پارچه‌ها می‌توانید از استون که به عنوان پاک کننده لاک ناخن کاربرد دارد، استفاده کنید.

علاوه بر این، می‌توانید از الکل در مورد بیش‌تر پارچه‌ها استفاده کنید. جایی که لکه افتاده را آهسته با الکل، نم دار کنید و بگذارید تا 30 دقیقه باقی بماند تا درون لکه نفوذ کند. بعد، دستمال کاغذی سفید را با آب گرم خیس کنید و روی آن بمالید. می‌توانید از ترکیب الکل، جوش شیرین و آب هم بهره بگیرید.

به جای این روش، لباس را توی ظرف آبی که به آن یک قاشق چایخوری آمونیاک و یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی اضافه شده، بگذارید تا نیم ساعت بماند. 

برای لباس‌های روشن از محلول آب اکسیژنه، نه رقیق و نه غلیظ، استفاده کنید. برای لکه‌هایی که روی لباس‌های سفید افتاده، می‌توانید یک پارچه کتانی را در مایع سفید کننده فرو ببرید و روی محل لکه بزنید.

گذاشتن جای لک شده در شیر گرم در طول شب یا دست کم نیم ساعت نیز می‌تواند مفید باشد. اگر این روش‌ها لکه را نبرد، از اسپری مو استفاده کنید. اما اسپری مو می‌تواند به بعضی از انواع پارچه‌ها آسیب بزند.

بعد از استفاده از روش‌های مختلف، لباس کثیف را در ماشین لباسشویی بیندازید و با آب سرد بشویید. البته قبل از خشک شدن، مطمئن شوید که لکه کاملا برطرف شده در غیر این صرت گرمای خشک کن می‌تواند کاری کند که لکه به طور دایمی باقی بماند.

برای لباس‌هایی که قابل شست و شو نیستند و تنها باید خشک شویی شوند، پارچه کتانی را در گلیسیرین فرو ببرید و روی جای لک شده بزنید، و بعد هم کمی آب روی آن بمالید تا به پاک شدن جای جوهر کمک کند.

از الکل و لاک‌پاک‌کن روی ابریشم مصنوعی، پارچه‌هایی با جنس استات یا تری استات استفاده نکنید.

 پاک کردن جوهر

فرش:

اگر لکه جوهر را روی فرش دیدید، نشاسته ذرت را با شیر مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را روی آن بگذارید. اجازه دهید چند ساعت بماند و سپس پاکش کنید. باقی مانده اش را هم با جاروبرقی تمیز کنید.

چرم:

برای پاک کردن لکه‌های جوهر از روی محصولات چرمی، بهتر است از شامپو مخصوص چرم یا لکه بَر چرم استفاده کنید. اگر این‌ها جواب نداد، یک کم کرم ضد آفتاب سفید یا هر کرم دیگری که مخصوص صورت است را به همراه چند قطره سرکه سفید روی یک تکه پارچه کتان سفید تمیز بزنید و سعی کنید که لکه را با آن تمیز کنید. 

اگر لکه خیلی سفت به سطح چسبیده بود، شاید بهتر باشد یک تکه پارچه را در الکل بخیسانید و روی آن بمالید و بعد هم کرم مرطوب کننده روی آن بزنید. سوای این، می‌توانید روی نقاط کثیف شده وازلین بزنید یا افشانه مو را روی یک تکه پارچه تمیز اسپری کنید و روی لکه بمالید.

اگر لکه قدیمی است و پاک نمی‌شود، این امکان هست که چرم را دوباره رنگ کنید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان