تاریخ خبر : 1392/12/1 – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از کسب و کار، با بالا رفتن نرخ بلیت هواپیما و همچنین هتلها، میل و اشتیاق به سفر دستخوش تغییر شده است و حتی تورها نیز بر قیمتهایشان افزودهاند. با مقایسه تورهای داخلی و خارجی درمییابیم که عمدتا سفر به خارج از کشور بهصرفهتر است. برای اینکه کشورهای دیگر برای جذب گردشگر با هم رقابت میکنند و در ازای دریافت مبلغی مناسب، امکانات مناسبتری ارائه میدهند در حالی که این امر در داخل کشور نادیده گرفته میشود و تنها شاهد بالا رفتن قیمتها هستیم بدون اینکه امکانات نیز همپای آن افزایش یابد.
یکی از مقاصد گردشگری که در سالهای اخیر از اقبال بسیاری برخوردار شده، جزیره زیبای کیش است. این جزیره به گواه کارشناسان و همین طور گردشگران داخلی و خارجی از زیباترین جاذبههای طبیعی دنیاست. سالها قبل سیاستگذاران کشور این منطقه را آزاد نامیدند و چشماندازی برای آن تعریف کردند. این هدف هرچند دور از دسترس نمینمود اما به دلایلی این فرصت از دست رفت و کشورهای مجاور و همین طور حوزه خلیج فارس از این فرصت نهایت استفاده را کردند. آنها با برنامهریزی مناسب و تبلیغات بیشمار و جذاب نگاه بسیاری از گردشگران دنیا و حتی ایران را به خود معطوف کردند و موفق شدند آنها را متقاعد کنند که برای سفر و همچنین سرمایهگذاری آن کشورها را انتخاب کنند.
برای مثال ترکیه نیز از این رقابت عقب نمانده و هر سال تمهیداتی ویژه برای این امر میاندیشد و با به کار بستن آن قطب گردشگری در منطقه را برای خود متصور است. از جمله تدابیر آنها برای نوروز93 پایین آوردن نرخ هتل و همچنین بلیت هواپیما و در کل نرخ تورهای بازدید از این کشور است که اخیرا با ارسال پیام کوتاه از سوی آژانسهای گردشگری و همچنین درج آگهی در روزنامههای وطنی شاهد آن هستیم. اما ما چه کردهایم؟
برنامهای برای جذب گردشگر نداریم
مدیر یکی از تورهای داخلی میگوید: اقداماتی که برای جذب گردشگر هر سال در کشورمان انجام میشود از چاپ بروشور و نقشه شهرها فراتر نمیرود. به عنوان مثال ترکیه با علم به اینکه ایرانیها خوشسفرند و عید نوروز را فرصت خوبی برای سفر میدانند از فرصت استفاده میکنند و با پایین آوردن قیمتها سعی در جذب گردشگران ایرانی دارند. آنها سال گذشته (با توجه به بالا رفتن قیمت دلار در کشورمان) توانستند میزبان بیش از 4میلیون گردشگر از ایران باشند که بسیار قابل تامل است. اگر این تعداد مسافر به شهرهای خودمان سفر میکردند، چه رونقی در صنعت گردشگریمان به وجود میآمد. محمد رحیمی میافزاید: تا زمانی که برنامهای برای گردشگریمان نداشته باشیم باید شاهد سفر گردشگران به این کشورها و به تبع آن خروج ارز از کشور باشیم. به طور مثال قیمت تور برای سفر به اصفهان 500هزار تومان، است البته بدون بلیت هواپیما و به صورت زمینی و تور دوبی یکمیلیون تومان با بلیت هواپیما و هتل و سایر امکانات رفاهی، با یک حساب سرانگشتی میتوان دریافت که سفر به دوبی جذابیت بیشتری از اصفهان دارد.
در زمینه گردشگری، حرفهای نیستیم
علی مومنی، مدیر یکی از آژانسهای گردشگری نیز معتقد است تا زمانی که این مهم به دست افراد متخصص و حرفهای و آشنا با مسائل گردشگری سپرده نشود در این عرصه تغییری حاصل نخواهد شد. هنگامی که برای سال نو آژانسهای مادر گردشگری طی قرارداد با هتلهای بزرگ و چندستاره نرخهایی نجومی برای تورگردانان تعریف میکنند ما هم ناچاریم این نرخ را به مسافران و گردشگران ارائه کنیم؛ بدون امکانات ویژه و خاصی که نسبت به ایام دیگر سال ارائه میدهیم. برای مثال نرخ مصوب دولت برای بلیت سفر با هواپیما به جزیره کیش 172هزار تومان است که این نرخ در طول سال با تخفیف به مشتری ارائه میشود و متغیر است اما برای نوروز از یک سو 30درصد به قیمت افزوده میشود و از سوی دیگر بلیت تک ارائه نمیشود و تنها با تور فروخته میشود که در نوروز نرخ تور کیش را به 2میلیون تومان هم میرساند غافل از اینکه بهای تور ترکیه تنها یکمیلیون و 300هزار تومان است!
مقام پنجم از نظر جاذبههای طبیعی
عباس علیزاده، یکی دیگر از تورگردانان در این باره به «کسبوکار» میگوید: نرخ هتل در مالزی چند سال است که 200دلار و حتی پایینتر است و مسئولان آن کشور برای جذب هرچه بیشتر گردشگر نرخها را ثابت نگه داشتهاند اما در کشور ما نرخ هتلهایمان در طول سال چند بار دستخوش تغییر و افزایش میشود. علاوه بر آن 20 تا 30درصد به قیمت آن در نوروز اضافه میشود. طبیعی است که دست ما در این مورد بسته است و نمیتوانیم افزایشی در میزان گردشگر به شهرهای خودمان داشته باشیم. در حالی که کشور ما از نظر تاریخی در دنیا دهمین کشور و از نظر جاذبههای طبیعی مقام پنجم را دارد اما متاسفانه از این فرصت استفاده شایستهای نکردهایم و برنامهها تنها در حد شعار باقی مانده است. تازه اگر کسی هم پیدا شود که برنامه مناسبی ارائه کند تا آن را به مرحله اجرا برساند، پست دیگری برایش در نظر میگیرند و تغییر میکند و ما میمانیم و حوضمان.