ماهان شبکه ایرانیان

ایمی پرامین Imipramine

شناسنامه مختصر دارو   نام های تجارتی : Tofranil دسته دارویی : داروی درمان افسردگی و داروی درمان بیماری های مجاری ادراری میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : بسیار زیاد میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم احتیاج به نسخه پزشک : بلی قابل استفاده برای عموم : بلی موارد استعمال دارو   این داروی ضد افسردگی برای درمان طولانی مدت ب ...

ایمی پرامین Imipramine

شناسنامه مختصر دارو
 

نام های تجارتی : Tofranil
دسته دارویی : داروی درمان افسردگی و داروی درمان بیماری های مجاری ادراری
میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : بسیار زیاد
میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم
احتیاج به نسخه پزشک : بلی
قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو
 

این داروی ضد افسردگی برای درمان طولانی مدت بیماری افسردگی به کار می رود. دارو موجب بالا بردن روحیه، افزایش اشتها، افزایش فعالیت های جسمانی و ایجاد علاقه نسبت به انجام فعالیت های روزمره می گردد. این دارو مخصوصاًً برای درمان بیماران افسرده ای که گوشه گیر و بی تفاوت هستند، مؤثر است. ضمناً در درمان شب ادراری کودکان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
اشکال دارو : قرص، محلول
زمان مصرف دارو : 1 تا 3 بار در روز
اندازه دوز مجاز مصرفی دارو : بزرگسالان (72 تا 200 میلی گرم در روز. این مقدار برای بیمارانی که در بیمارستان بستری می باشند به 300 میلی گرم قابل افزایش است) بچه ها (برطبق وزن و سن آنها کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضرورت دارد).
چگونگی تأثیر دارو: برخی اثرات مفید دارو ظرف چند ساعت پس از شروع درمان با دارو، ظاهر می شوند، اما اثرات کامل ضد افسردگی دارو، ممکن است ظرف 2 تا 6 هفته پس از آغاز درمان، ظاهر گردند. ضمناًً اثرات مفید دارو مدت 6 هفته پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن باقی می مانند.
طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان نگهداری شود.
چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. زیرا قطع ناگهانی مصرف دارو ممکن است به تار شدن دید منجرشود. اما اگر دچار ارتعاش بدن و یا ظاهر شدن جوش گشتید، مصرف دارو را قطع کرده و سریعاًً تحت نظر پزشک قرار بگیرد.

عوارض جانبی مصرف دارو :
 

ریزش عرق، گرمی و قرمزی صورت، خشکی دهان، یبوست، مشکل مجاری ادراری، اختلال در بینایی و افزایش وزن، از عوارض جانبی مصرف دارو می باشند. ضمناًً ممکن است عوارضی مانند سرگیجه و خواب آلودگی نیز حادث شوند.
نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا هستید، حتماً قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان بگذارید.
* اگر به دردهای مزمن کبدی و کلیوی دچار می باشید و یا مشکلات قلبی دارید.
* اگر سنگ مثانه دارید و یا قبلاً دچار بیماری صرع بوده اید.
* اگر قبلاً بیماری آب سیاه چشم داشته اید و یا مشکلات غده پروستات دارید.
* اگر قبلاً به جنون و یا دیگر بیماری های روانی مبتلا بوده اید و یا داروهای دیگری را مصرف می کنید.
مصرف دارو برای زنان حامله : چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی به اثبات نرسیده است، لذا بهتراست با پزشک مشورت شود.
مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیرمادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.
مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : برای بچه های زیر 7 سال مجاز نمی باشد. ضمناًً بچه های بزرگتر کاهش دوز مصرفی مجاز دارو، ضرورت دارد.
مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : به واسطه احتمال خطر عوارض شدید، کاهش دوز مصرفی مجاز دارو، ضروری می باشد.
مصرف در افراد بالای 60 سال : چون دارو می تواند موجب کاهش هوشیاری و ایجاد اختلال در بینایی شود، لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای مخاطره آمیز انجام می دهند، باید هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.
منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان