گوگل مپس ساعاتی پیش قابلیتی اضافه کرده تا کاربران بتوانند فهرستی از مکان های مورد علاقه خود ساخته و آن را با دوستان و اعضای خانواده خود به اشتراک بگذارند. کاربران می توانند این فهرست ها را از طریق پیامک، ایمیل، اپلیکیشن های پیام رسان و شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته و ضمنا فهرست های دوستان خود را هم دنبال کنند.
تمامی این تغییرات اما پرسشی را بر می انگیزند: آیا گوگل مپس در حال تبدیل شدن به یک شبکه اجتماعی است؟ گوگل این به روز رسانی که امروز برای کلیه کاربران iOS و اندروید منتشر شده را قابلیتی برای مدیریت بهتر رستوران ها، موزه ها و کافی شاپ های مورد علاقه کاربران از یک محل معرفی می کند.
به عقیده گوگل شما می توانید از این قابلیت برای راهنمایی گردشگران و مسافران به شهر خود استفاده کنید. البته بد نیست بدانید که امکان ساخت فهرست از مکان ها مدتی هست که به اعضای پروژه Local Guides گوگل ارائه شده، اما حالا و با به روز رسانی مپس همه افراد می توانند به آن دسترسی داشته باشند.
گوگل به خوبی می داند که این روزها مردم از اپلیکیشن مپس فقط برای رفتن از نقطه A به B استفاده نمی کنند، بنابراین مدتی است که در راستای گسترش کاربردهای این سرویس قابلیت های متنوعی به آن اضافه می کند. برای هر چه کاربردی تر شدن مپس، گوگل چندی پیش قابلیت رزرو ماشین های Uber و Lyft را به این سرویس افزود و امکانی فراهم ساخت تا از طریق اپلیکیشن بتوان به میزان سختی یافتن جای پارک در یک محله مشخص پی برد.
قابلیت اشتراک گذاری فهرست های مکانی بیش از این که گوگلی باشد همانند یک حرکت فیسبوکی است، برای همین تصور تبدیل شدن گوگل مپس به یک شبکه اجتماعی چندان هم دور از انتظار نخواهد بود. گوگل به لطف تلاش های انسانی در پروژه Street View و به روز رسانی وضعیت ترافیک به کمک Waze، در حال حاضر نقشه اقصی نقاط دنیا را پوشش می دهد.
اما حالا مکان های محبوب و پرطرفدار، محل کسب و کارها، امتیازهای کاربران، امکان نوشتن نظر و اضافه کردن تصویر را هم به پلتفرم نقشه خود اضافه کرده که قبلا دسترسی به چنین امکاناتی فقط از طریق سایت هایی همچون Yelp ممکن بود. گوگل می خواهد که تمامی این اطلاعات را به طور یک جا در مپس داشته باشد و به کاربران اجازه بدهد که ضمن شخصی سازی آن ها به اشتراک گذاری شان هم اقدام کنند.