ماهان شبکه ایرانیان

بازاری که کمتر متاعی از ایران در آن یافت می‌شود

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۷ – خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه گردشگری ـ با وجود آن‌که دفاتر مسافرتی زیادی در زمینه فرستادن گردشگران ایرانی‌‌ به مالزی فعالیت می‌کنند اما وقتی پای جذب گردشگر مالزیایی به ایران می‌رسد تعداد این دفاتر مسافرتی محدود می‌شود.

تاریخ خبر : 1392/12/17 – خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه گردشگری ـ با وجود آن‌که دفاتر مسافرتی زیادی در زمینه فرستادن گردشگران ایرانی‌‌ به مالزی فعالیت می‌کنند اما وقتی پای جذب گردشگر مالزیایی به ایران می‌رسد تعداد این دفاتر مسافرتی محدود می‌شود.

بازاری که کمتر متاعی از ایران در آن یافت می‌شود

به گزارش CHN هر چند که دفاتر مسافرتی خارجی در مالزی باید مجوزهای لازم در این زمینه را دریافت کنند اما شاید بتوان با همکاری یک دفتر مسافرتی محلی بهتر در زمینه ورود گردشگران مالزی به ایران فعالیت کرد.

اما به نظر می‌رسد مشکلات جذب گردشگر به ایران سبب شده تا اغلب فعالان در این زمینه چشم خود را روی این بازار 30 میلیون نفری ببندند. هرچند که این دفاتر مسافرتی چندان هم به بیراهه نمی‌روند. این بازار نیاز به تبلیغات گسترده و فعالیت فرهنگی و گردشگری مناسب برای ایجاد آگاهی در میان مخاطبان دارد. فعالیتی که تنها با یک کار تبلیغی از سوی یک دفتر مسافرتی عملینیست.

کم‌کاری‌ها و کوتاهی‌های سالیان سال در جهت درست شناساندن ظرفیت‌های گردشگری ایران به بازار منطقه شرق و جنوب شرقی آسیا، بحران‌های سیاسی منطقه، تبلیغات منفی و بسیاری عوامل دیگر و البته تفاوت سطح دانش و نگرش مردم این منطقه نسبت به بازارهای دیگر مناطق، سبب شده تا هم چنان ایران چهره‌ای ناآشنا برای گردشگران خاور دور داشته باشد.

بخش دولتی سیاست عملی مشخص و برنامه منسجمی برای حضور موثر در این کشور نداشته و تنها به حضور در نمایشگاه‌های گاه به گاه بسنده کرده و بخش خصوصی نیز اغلب توان مالی حضور مستمر را ندارد. از این روست که در وزنه روابط گردشگری ایران و مالزی هم چنان کفه سنگین‌تر طرف ایرانی است که گردشگر بیشتری به مالزی می‌فرستد.

امادر این میان به نظر می رسد بازار گردشگری ماتا در مالزی می تواند فرصت خوبی برای معرفی ایران به گردشگران منطقه باشد.

نمایشگاه گردشگری ماتا (Matta Fair ) که هر سال دو بار در مالزی برگزار می‌شود زمان خوبی است برای اهالی سفر تا برای سفرهای خود برنامه‌ریزی کرده و به خریداری انواع بسته‌های سفر با مناسبترین قیمت اقدام کنند.

این نمایشگاه که برگزارکنندگان آن در سال گذشته پیش‌بینی بیش از یک صد هزار بازدیدکننده از آن را داشتند، هم چنین فرصت مناسبی است برای کشورهایی که مالزی را به عنوان بازار هدف خود در نظر گرفته‌اند تا در آن به تبلیغ جاذبه‌های گردشگری خویش و تورهایی با قیمت‌هایی استثنایی بپردازند.

علاوه بر کشورهای حوزه آسه آن ASEAN، کشورهایی هم چون ترکیه نیز همواره از این فرصت بهره جسته و حضوری پر رنگ و نمایان داشته‌اند و گذشته از دفاتر مسافرتی که تورهای این کشور را ارایه می‌دهند، وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز هر بار حضوری موفق داشته و با نمایش‌های فرهنگی و تبلیغ جاذبه‌های این کشور خوش

درخشیده است. از این رو بی سبب نیست که پس از سال‌ها ترکیه به یکی از مقاصد مورد توجه گردشگران مالزیایی تبدیل شده است.

بازاری که کمتر متاعی از ایران در آن یافت می‌شود

اما نمایشگاه ماتا در سپتامبر گذشته از معدود دفعاتی بود که دو غرفه در بخشی از فعالیت خود به ارایه بسته‌های سفر به ایران نیز پرداخته بودند. یکی از این غرفه‌ها یک دفتر مسافرتی محلی است که در سال گذشته موفق شده بود یک دوره تور ایران را برگزار کند و برای سال جاری نیز توری زمستانی در نظر داشت.

مسوول مربوطه که خودش هم به ایران سفر کرده می‌گوید: “مردم چیز زیادی از ایران نمی‌دانند و می‌ترسند به ایران سفر کنند. آن‌ها فقط آنچه را در خبرها می شنوند از ایران می‌دانند بنابراین تور سال گذشته ما به حدنصاب نرسید اما ما برای اینکه همان تعداد هم بروند و تجربه کنند، آن‌ها را حتا بدون راهنما فرستادیم و تجربه خیلی خوبی بود و خیلی لذت بردند. بر اساس تجربه من ایران بسیار کشور امن و تمیزی است و مردم رفتار دوستانه‌ای دارند و به نظرم مسوولان گردشگری ایران باید تلاش زیادی بکنند در زمینه اطلاع‌رسانی. ما الان خودمان تبلیغات می‌کنیم در روزنامه‌ها و امیدواریم مردم بیشتری بیایند.”

او که از تهران و اصفهان و کاشان و ابیانه بازدید کرده از دیدن بارش برف در ابیانه بسیار لذت برده و دیدنی‌های اصفهان به خصوص آن‌ها که ثبت جهانی شده اند برایش

شگفت‌انگیز بوده.

اما به نظر می‌رسد همین سفرها هرچند اندک کم کم پای علاقه‌مندان به سفر را به ایران باز می‌کند.

یک خریدار تور ایران از دوستانش که به ایران سفر کرده‌اند از این کشور شنیده و حالا برای توری که در آستانه بهار برگزار می‌شود، ثبت‌نام کرده است. برخی هم می‌خواهند با سفر به ایران به کنجکاوی‌های خودشان پاسخ بدهند. از این رو در پی گرفتن اطلاعات از دفاتر مسافرتی مربوطه هستند تا شاید ایران در برنامه آینده سفرشان قرار بگیرد.

اما یک دفتر مسافرتی ایرانی دومین ارائه‌دهنده بسته‌های سفر به ایران دراین نمایشگاه است.این دفتر مسافرتی چند باری دراین نمایشگاه تورهای ایران را ارایه داده و تجربه خوبی در این زمینه دارد. یکی از مسوولان این دفتر مسافرتی امیدوار است با حضور بیشتر در چنین نمایشگاه‌ها و بهبود اوضاع سیاسی کشور، تصویر منفی که از ایران طی این سال‌ها در اذهان مردم جهان به وجود آمده از بین می‌رود و تعداد بیشتری به ایران سفر کنند. او نبود مشکل حجاب برای مالزیایی‌ها را یکی از نکات مثبت در جذب آنان برای سفر به ایران می‌داند هم چنین وجود غذاهای حلال و اماکن اسلامی را از پتانسیل‌های خوب ایران برای جذب این گردشگران می‌داند و می‌افزاید: “پس از تبلیغات منفی که در این سال‌ها بر علیه ایران وجودداشته، نشان دادن تنوع آب و هوایی ایران هم‌چون معرفی بسته‌های اسکی و مناطق برفی می‌تواند تاثیر خوبی در افزایش تمایل گردشگران به سفر به ایران داشته باشد. این فعال گردشگری

تاکید می‌کند مهم‌ترین مساله در این زمینه تصور ناامن بودن ایران در ذهن گردشگران است که وقتی به ایران سفر می‌کنند، می‌گویند ایران یکی از امن‌ترین کشورهای دنیاست و باید در این زمینه کار شود.

بازاری که کمتر متاعی از ایران در آن یافت می‌شود

به هر روی بازار گردشگری ماتا در مالزی فرصت خوبی است تا با کمترین هزینه ایران را به یکی از بهترین بازارهای مقصد آن معرفی کرد. بازار مقصدی که نه تنها امکان دسترسی گردشگرانی از نژادها و ملیت‌های مختلف را به بسته‌های سفر ایران فراهم می‌آورد بلکه ایران را به گردشگران مسلمانی که می‌توانند این کشور را به عنوان یکی از بهترین مقصدها در بازار گردشگری اسلامی انتخاب کنند، بیشتر بنماید.

سیمین ثقفی ـ کوالالامپور

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان