ماهان شبکه ایرانیان

باستان‌شناسان به طور اضطراری وارد منطقه باستانی سیمره شدند

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۲۰ – خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ مسئولان سد سیمره در حالی آبگیری این سد را به تعویق انداخته‌اند که شنیده شده، چندین هیات باستان‌شناسی راهی فصل تازه‌ای از کاوش‌های علمی در محدوده آبگیری این سد شده‌اند.

تاریخ خبر : 1392/12/20 – خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ مسئولان سد سیمره در حالی آبگیری این سد را به تعویق انداخته‌اند که شنیده شده، چندین هیات باستان‌شناسی راهی فصل تازه‌ای از کاوش‌های علمی در محدوده آبگیری این سد شده‌اند.

به گزارش CHN سد سیمره در محدوده استان‌های لرستان و ایلام، ساخته شده و حوضچه آبگیری آن نیز در این دو استان پدید می‌آید. در حال حاضر بخشی از آبگیری سد سیمره انجام گرفته که تا کنون منجر به غرق 100 محوطه باستانی از دوره پیش از تاریخ تا دوره اسلامی شده‌است.

پیش از این باستان‌شناسان اعلام کرده بودند که هنوز 50 محوطه از 150 محوطه شناسایی شده در حوزه آبگیری سد سیمره باقی مانده‌اند که با آخرین مرحله آبگیری سد، این محوطه‌ها نیز غرق می‌شوند.

اما شنیده‌ها حاکی از ‌آن است که مسئولان سد، ادامه آبگیری سد سیمره را به مدت چند روز به تعویق انداخته‌اند. بر همین اساس، پژوهشکده باستان‌شناسی، تعدادی هیات علمی به منطقه اعزام کرده تا آخرین اطلاعات محوطه‌های باستانی پشت سد، پیش از غرق شدن جمع‌آوری شود.

این درحالی است که گفته می‌شود، این اقدامات کمکی به محوطه‌های باستانی سیمره نمی‌کند و در این زمان اندک، کار زیادی از پیش نمی‌رود. برخی اطلاعات تائید نشده، حاکی از آن است که سد کمتر از 10 روز آبگیری را به تعویق انداخته‌است.

پیش از این نیز «عطا حسن‌پور»، یکی از باستان‌شناسان استان لرستان، به منطقه اعزام شده بود تا آخرین کاوش‌ها را در محوطه‌ای به نام «قوری قلعه» به انجام برساند؛ اما وی با بالا آمدن آب دریاچه سد مواجه شده بود و هیات او مجبور شدند از قایق برای رسیدن به محوطه قوری قلعه استفاده کنند.

گفته می‌شود که نخستین مکاتبات درباره باستانی بودن دریاچه سد سیمره به سال 1379 باز می‌گردد. اما نخستین هیات اعزامی در سال 1389 به منطقه فرستاده شد. 10 سال کوتاهی در اعزام هیات‌های علمی از جمله اتفاقات ناگواری محسوب می‌شود که در گذشته رخ داده‌است.

تا کنون توسط بیش از 7 هیات باستان‌شناسی، 20 فصل کاوش در پشت سد سیمره انجام گرفته که به گفته باستان‌شناسان، در مواجه با عظمت این منطقه تاریخی، بسیار ناچیز است.

باستان‌شناسان به طور اضطراری وارد منطقه باستانی سیمره شدند

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان