تاریخ خبر : 1392/12/28 – تهران – ایرنا – آنهایی که به خبر تخفیف تا 40 درصدی قیمت خدمات هتل ها در ایام نوروز 93 خوش بودند اکنون باید همه این سخنان را به فراموشی بسپارند زیرا برخی از هتل ها نه تنها تخفیف نمی دهند بلکه دست کم 20 درصد به قیمت خدمات خود نیز افزوده اند.
هر چند رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چند روز پیش از تخفیف تا 40 درصدی خدمات هتل ها در ایام نوروز 93 خبرداده بود اما شواهد نشان می دهد که تخفیفی در کار نیست بلکه برخی هتلداران بر قیمت خدمات خود تا 20 درصد نیز افزوده اند.برای مثال قیمت خدمات برخی از هتل های شمال غرب کشور حدود 170 هزار تومان اعلام شده ولی اکنون این مبلغ به 300 هزار تومان رسید که 20 درصد افزایش را نشان می دهد.
شماری از این هتل ها نیز هر چند قیمت خدمات خود را هنگام رزرو اتاق دریافت نمی کنند اما به مسافر گوشزد می کنند که هنگام تسویه حساب 20 درصد بر نرخ قیمت خدمات آنان افزوده خواهد شد و مسافر و یا گردشگر باید آن را بپردازد.
جبران روزهای بدون مشتری
هتلداران که در روزهای عادی همواره از نبود مسافر گلایه دارند در روزهای تعطیلات که با انبوه مسافران و گردشگران روبرو می شوند نرخ ها را افزایش می دهند تا به باور آنان اندکی از درآمد روزهای گذشته آنان جبران شود.
با این حال برخی از مردم می گویند خدمات هتل ها حتی در روزهای عادی برای آنان مناسب نیست و گران است به همین دلیل در چند سال گذشته با افزایش خدمات این هتل ها از رفتن به مراکز یاد شده منصرف شده اند.
حذف اقامت در هتل ها از سبد بخش عظیمی از مردم به ورشکستگی صنعت هتلداری که ارتباط نزدیکی با رونق گردشگری دارد منجر شده که از این طریق زیان هایی به اشتغال و در آمد در کشور وارد شده است.
پل ارتباطی بین صنعت گردشگری و گردشگر
هتل در حقیقت پل ارتباطی بین صنعت گردشگری و مردم است و چنانچه این صنعت با آسیب روبرو شود به طور قطع در روند گردشگری کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت.
در زمان حاضر بنا به آمار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهار میلیون و 300هزار گردشگر خارجی در ایران در حال تردد هستند که فقط یک میلیون نفر آنان در کشور هزینه می کنند و به عنوان گردشگر واقعی محسوب می شوند.
همچنین در طول سال به ویژه ایام نوروز میلیون ها مسافر و گردشگر به نقاط مختلف کشور سفر می کنند که بسیاری از آنان هتل را به عنوان محل اقامت انتخاب می کنند اما هزینه های سرسام آور این مراکز، بسیاری را از اقامت در هتل ها باز داشته است.
پذیرش هتل ها برای ارایه تخفیف
معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هفته جاری گفت: در تفاهمی که با تشکل های اقامتی و جامعه هتلداران کشور داشتیم، تمامی هتل های کشور و مراکز اقامتی پذیرفته اند که در نوروز هیچ افزایش قیمتی نداشته باشند و در صورت مشاهده، مردم می توانند با شماره تلفن هایی که در هراستان برای پیگیری تخلفات وجود دارد تماس بگیرند.
مسعود سلطانی فر اضافه کرد: برخی هتل ها و مراکز اقامتی در استان های مختلف پذیرفته اند که به گردشگران بین 10 تا 40 درصد تخفیف بدهند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه هتل های چارتری هم نمی توانند قیمت بالاتری از قیمت مصوب ارائه دهند توضیح داد: در تمام دنیا قیمت هتل ها و هزینه تور ها در زمان های پرسفر متفاوت است و علی القاعده باید هتل ها و مراکز اقامتی کشور نیز قیمت خود را افزایش دهند؛ ولی در نوروز امسال با توجه به سیاست عمومی دولت مبنی بر کنترل قیمت کالا و خدمات تفاهم نامه با تشکل های اقامتی منعقده شده تا افزایش قیمتی در مراکز اقامتی نداشته باشیم.
وی تصریح کرد با هتل ها و مراکز اقامتی متخلف با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی برخورد خواهد شد.
هزینه های بالای هتل ها و سوددهی اندک
ناصر رضایی کارشناس گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: من ارزان سازی خدمات هتل ها را نمی پسندم و اصلا منطقی نیز به نظر نمی رسد بلکه می توان در ایام پیک سفر قیمت ها را با تخفیف به مشتریان ارایه کرد.
وی افزود: هر چند در ایام مختلف سال از جمله نوروز شرکت های هواپیمایی در ارایه خدمات به تخفیف روی می آورند اما ارایه این تخفیف برای صنعت هتلداری کاری عاقلانه نیست زیرا با توجه به تورم و افزایش ارزش دلار در برابر ریال برای هتلداران به صرفه نیست که چنین کاهشی اعمال کنند.
رضایی توضیح داد واقعیت این است که هزینه هتل ها خیلی زیاد است و با این ضریت اشغال تخت ها، سود دهی نیز بسیار اندک خواهد بود.
وی گفت: چنانچه ضریب اشغال تخت ها از 50 درصد فراتر رود در این صورت می گوییم که هتل ها به سوددهی رسیده اند و سود سرمایه در حال بازگشت است ولی درغیر این صورت سودی وجود ندارد.
رضایی به حمایت دولت از هتلداران اشاره کرد و گفت: دولت می تواند با ارایه یارانه و وام به هتلداران به حمایت از آنها بشتابد و در این صورت برای هتلداران به صرفه خواهد بود که تخت ارزان در اختیار مسافران و گردشگران قرار دهد.
وی افزود: ارایه تخت های ارزان در کشورهای دیگر از جمله ترکیه در حال انجام است؛ این کشورها تخت ارزان به گردشگران ارایه می کنند که به افزایش ضریت اشغال تخت این اقامتگاه ها منجر شده است.
رضایی گفت: قیمت خدمات هتل های ایران نسبت به درآمد مردم ایران بالا است با این وجود درآمد سالانه ایران بین 2500 تا 3500 دلار بوده که رقم خوبی است اما نحوه توزیع این درآمدها در جامعه جای پرسش دارد.
وی افزود: در آمدها در جامعه به صورت یکسان توزیع نمی شود و حجم زیادی از درآمدها در اختیار عده قلیلی است.
رضایی گفت: عمده کسانی که در داخل به گردشگری می روند توانایی مخارج سفر به خارج از کشور را ندارد و شیوه گردشگری و مسافرت آنان در داخل نیز مطلوب نیست و به محیط زیست آسیب می رسانند که بهره خوبی به همراه ندارد.
وی افزود: باید سطح در آمد مردم افزایش یابد تا روند گردشگری متوازن شود.
رضایی اظهار کرد خیلی از مردم از اقامت در هتل ها هراسانند زیرا تصور می کنند که تمام دارایی خود را باید به هتل بپردازند در حالی که این طور نیست و باید در این زمینه فرهنگسازی شود.
ایجاد تسهیلات به هتلداران
ثبات نرخ خدمات هتل ها از جمله موضوعاتی است که باید با تعامل هرچه منسجم تر و هماهنگ تر با فعالان و متخصصان عرصه گردشگری محقق شود.
در این خصوص حمایت دولت از هتلداران مثل اعطای وام و تسهیلات مختلف می تواند به ثبات قیمت ها در هتل ها منجر شود تا مردم بیشتری بتوانند از این امکانات بهره گیری کنند.
استقبال مردم از هتل به نفع صنعت هتلداری و گردشگری است و باید با ارایه تخفیف های مختلف مردم را به استفاده از این مراکز تشویق کرد.