فلوکستین Fluoxetine

شناسنامه مختصر دارو   نام های تجارتی : Prozac دسته دارویی : داروی ضد افسردگی میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاًً زیاد میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم احتیاج به نسخه پزشک : بلی قابل استفاده برای عموم : خیر موارد استعمال دارو   این دارو موجب بالا بردن روحیه، افزایش فعالیت های جسمانی روزمره و ایجاد علاقه نسبت ب ...

فلوکستین Fluoxetine

شناسنامه مختصر دارو
 

نام های تجارتی : Prozac
دسته دارویی : داروی ضد افسردگی
میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاًً زیاد
میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم
احتیاج به نسخه پزشک : بلی
قابل استفاده برای عموم : خیر

موارد استعمال دارو
 

این دارو موجب بالا بردن روحیه، افزایش فعالیت های جسمانی روزمره و ایجاد علاقه نسبت به فعالیت های روزانه می گردد. چون دارو به تدریج تجزیه می شود، لذا اثرات آن حتی چندین هفته پس از توقف مصرف دارو، در بدن باقی می مانند. ضمناًً این دارو در درمان اختلالات و ناهنجاری های قبل از قاعدگی زنان نیز کاربرد دارد.
اشکال دارو : یک بار در روز هنگام صبح
زمان مصرف دارو : 20 تا 60 میلی گرم در روز.
اندازه دوز مجاز مصرفی دارو : اثرات مثبت و مفید این دارو ممکن است حدود 4 هفته پس از شروع درمان با دارو، ظاهر شوند. اثرات مفید دارو ممکن است حدود 6 هفته پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن باقی بمانند. ضمناًً عوارض این دارو ممکن است در چند روز از بین بروند. طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان نگهداری شود.
چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. اما اگر دچار ظاهر شدن لکه های جوش گشتید مصرف دارو را قطع کرده و سریعاًً تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

عوارض جانبی مصرف دارو :
 

از عوارض معمول مصرف این دارو می توان به بی قراری، بیخوابی، سردرد، تهوع و اسهال اشاره نمود. همچنین خواب آلودگی و اختلال توان جنسی، نیز ممکن است حادث شوند.
نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر دچار امراض و دردهای زیر هستید حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را آگاه سازید.
* اگر به دردهای مزمن کلیوی و کبدی دچار می باشید.
* اگر مشکلات قلبی دارید و یا به بیماری دیابت مبتلا هستید.
* اگر قبلاًً دچار بیماری صرع شده اید و یا نسبت به مصرف این دارو حساسیت داشته اید.
* اگر داروهای دیگری مصرف می کنید.
مصرف دارو برای زنان حامله : چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی ثابت نشده است لذا بهتراست با پزشک مشورت شود.
مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می شود، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.
مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : مفید بودن یا تأثیر این دارو برای این گروه سنی، ثابت نشده است.
مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : اشکالی ندارد.
مصرف در افراد بالای 60 سال : چون دارو می تواند موجب خواب آلودگی شود و همچنین بر روی قوه تشخیص و تمیز افراد، تأثیر بگذارد لذا کلیه رانندگان و کسانی که کارهای مخاطره آمیز انجام می دهند، باید هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.
منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان