ماهان شبکه ایرانیان

جشن سینمای مستند برگزار شد

هشتمین جشن سینمای مستند، دوشنبه پانزدهم شهریورماه در مجموعه فرهنگی تاریخی «نیاوران» برگزار شد. اجرای این مراسم را «سونیا پوریامین» بر عهده داشت. «رخشان بنی اعتماد» در این مراسم از «مهوش شیخ‌الاسلامی» یادکرد و او را الگوی خود معرفی کرد. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

هشتمین جشن سینمای مستند، دوشنبه پانزدهم شهریورماه در مجموعه فرهنگی تاریخی «نیاوران» برگزار شد. اجرای این مراسم را «سونیا پوریامین» بر عهده داشت. «رخشان بنی اعتماد» در این مراسم از «مهوش شیخ‌الاسلامی» یادکرد و او را الگوی خود معرفی کرد. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

جشن سینمای مستند برگزار شد

در این مراسم رخشان بنی‌اعتماد که برای تقدیر از مهوش شیخ‌الاسلامی حضور داشت، گفت: «در شروع کار حرفه‌ای‌ام در دهه 50 وقتی وارد تلویزیون ملی ایران شدم، مهوش شیخ‌الاسلامی یکی از الگوهای مسلم من بود. شخصیت مهوش شیخ‌الاسلامی به عنوان یک زن با دانش و مستقل در پروژه‌های بزرگ تلویزیون برای ما باعث افتخار بود و او اولین زنی است که الگوی کاری‌ام در شروع فعالیت‌ام بوده است.»

همچنین از «پدرام اکبری» محقق و مستندساز نیز تقدیر شد. «سعید رشتیان»، رئیس هیئت مدیره تهیه‌کنندگان سینمای مستند در رابطه با وی گفت: «ما در انجمن خود هر وقت حرف از وجدان صنفی و جدیت در کار می‌شود آقای اکبری را به عنوان یک مدل تمام‌نمای این موضوع مثال می‌زنیم.»

پدرام اکبری هم  پس از دریافت جایزه و لوح تقدیر خود، ضمن اشاره به جایگاه سینمای مستند در ایران و جهان در سخنانی اظهار داشت: «کار فیلم مستند انتقال، آموزش، آگاهی، هشدار و حتی تهدید و البته سلامت سازی است. ما در فرهنگ، زبان، اقلیم، تاریخ، جغرافیا و آداب و رسوم خود موضوعات بسیار ارزشمندی داریم که در هر کدام موضوعات تازه‌ و فراوان یافت می‌شود.»

«اُرُد زند» رئیس هیئت مدیره انجمن مستندسازان خانه سینما، از «عباس کیارستمی» یاد کرد و گفت: «انجمن مستندسازان ایران قرار است با همکاری خانه سینما سمیناری را درباره نقش و اهمیت عباس کیارستمی در سینمای مستند و آنچه او از این سینما گرفته و نیز آن چه سینمای ما وامدار ایشان است، برگزار کند.»

جشن سینمای مستند برگزار شد
کمال تبریزی

در بخش دیگری از این مراسم رامین حیدری فاروقی بیانیه‌ هیئت داوران را خواند.

کمال تبریزی هم از کسانی بود که در این مراسم، ضمن اهدای جایزه‌ی بهترین تهیه‌کنندگی مستند روی سن بود گفت: «امشب شاهد جشنی بودیم که همه‌ چیز آن مستند بود و دوستان برگزارکننده جشن هم سعی کرده بودند همه‌ چیز طوری باشد که انگار طراحی صورت نگرفته است.»

او در ادامه به اهمیت سینمای مستند اشاره کرد و افزود: «این که در تمام نقاط دنیا فیلم‌سازان در عرصه داستانی تلاش می‌کنند که به واقعیت و مستند نزدیک شوند و هر کس که بتواند به حس واقعی نزدیک شود ارج و قرب بیشتری دارد، خود اهمیت این حوزه را نشان می‌دهد.» 


جشن سینمای مستند برگزار شد

منوچهر شاهسواری

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما هم از کسانی بود که در این مراسم حاضر بود و سخنانی ایراد کرد. بنا به گفته‌های او این آخرین شبی بود که جشن مستندسازان ذیل عنوان خانه‌ی سینما برگزار می‌شود. او گفت: «ما، هم تقاضا و هم فکر می‌کنیم که وقت بلوغ صنف‌ها و برگزاری مستقل جشن سینمای مستند بر اساس رفتار صنفی خودشان رسیده است. تندیس‌هایی که شما امسال گرفته‌اید، شاید آخرین تندیس‌هایی باشد که ذیل عنوان خانه سینما می‌گیرید که البته خود می‌تواند یادگاری باشد.»

در این شب برگزیدگان هشتمین جشن سینمای مستند معرفی و جوایز آنان اهدا شد. برندگان این جشنواره در بخش‌های مختلف را می‌بینید

بخش مستند کوتاه

تندیس و دیپلم افتخار بهترین کارگردان: هایده مرادی «قارلی داملار»، تندیس و دیپلم افتخار بهترین تهیه‌کننده: علیرضا دهقان «اوسیا»

و جایزه ویژه هیئت داوران :حمید جعفری و فاطمه فروزان اعلا برای فیلم«برد»

بخش مستند نیمه بلند

تندیس و دیپلم افتخار به سام کلانتری برای فیلم «مانکن‌های قلعه حسن خان»، تندیس بهترین تهیه‌کننده: فتح‌الله امیری «تنها وش»،دیپلم افتخار بهترین کارگردانی: ماجد نیسی «آن دو»

بخش مستند بلند:

تندیس و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی: یاسر خیر«آهستگی»

تندیس و دیپلم افتخار بهترین تهیه‌کننده: محسن استادعلی و نسرین عبدی« خوان بی‌خان»

بخش بهترین پژوهش فیلم مستند:

تندیس و دیپلم افتخار حسام اسلامی و احسان عمادی برای فیلم «محاکمه»

دیپلم افتخار بهترین فیلم‌برداری: عبدالخالق طاهری و حجت طاهری برای فیلم «زندگی در خور موسی»

همچنین دیپلم افتخار به رضا تیموری برای فیلم «مانکن‌های قلعه‌حسن‌خان»

 بهترین تدوین:

دیپلم افتخار به روزبه فرازمند برای «مانکن‌های قلعه‌حسن‌خان»

بهترین موسیقی:

دیپلم افتخار به امیر بکان «بازگرد»،

بهترین صدابرداری:

دیپلم افتخار به حسن شبانکاره «آهستگی»

بهترین صداگذاری:

دیپلم افتخار به انسیه ملکی «مانکن‌های قلعه‌حسن‌خان»  و دیپلم افتخار به «زنی که نام ندارد»، آرش اسحاقی

در این مراسم علاوه بر هنرمندان و مدیرانی همچون کمال تبریزی دبیر جشن خانه سینما، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و رخشان بنی‌اعتماد، کسانی چون «جهانگیر کوثری»، «علیرضا رضاداد»، «غلامرضا موسوی»، «بیژن میرباقری»، «نظام‌الدین کیایی»، «محمدرضا مویینی»، «رویا نونهایی»، »مرتضی رزاق کریمی»، «علیرضا تابش»، «فرشته طائرپور»، «ابراهیم مختاری»، «پرویز آبنار»، «محسن عبدالوهاب»، «همایون امامی»، «بابک میرزاخانی»، «قاسم قلی پور»،«ژیلا ایپکچی»، «سید علیرضا حسینی»، «فتاح حسینی»، «روبرت صافاریان»، «امید بنکدار»، «کیوان علیمحمدی»، «ناهید دل‌آگاه»، «هوشنگ آزادی‌ور»، «بابک میرزا خانی»، ... حضور داشتند.

در پایان تصاویری از این مراسم را می بینید.

جشن سینمای مستند برگزار شد

جشن سینمای مستند برگزار شد

جشن سینمای مستند برگزار شد

جشن سینمای مستند برگزار شد

جشن سینمای مستند برگزار شد


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان