تئاتر اموفوجیا در تماشاخانه دا روی صحنه می رود

نمایش «اموفوجیا» که توانست در اولین دوره از جشنواره مونولوگ موندا عنوان اثر برگزیده هیات داوران را کسب کند، از ۲۳ شهریورماه هر شب ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه «دا» (آو سابق) اجرا خواهد شد. ادامه را در بنیتا بخوانید.

نمایش «اموفوجیا» که توانست در اولین دوره از جشنواره مونولوگ موندا عنوان اثر برگزیده هیات داوران را کسب کند، از 23 شهریورماه هر شب ساعت 18:30 در تماشاخانه «دا» (آو سابق) اجرا خواهد شد. ادامه را در بنیتا بخوانید.

تئاتر اموفوجیا در تماشاخانه دا روی صحنه می رود

«عرفان خلاقی»، سرپرست گروه تئاتر رخداد که پیش از این، نمایشِ «بی‌چگونگی» را مرداد و شهریورماه 94 در «مکتب تهران» روی صحنه برده بود توانست با «اُموفاجیا» علاوه بر کسب رتبه نخست کارگردانی، نامزدی بهترین بازیگری زن را نیز برای تنها بازیگر این اثر، «سمن مهدوی» به دست آورد.

تئاتر اموفوجیا در تماشاخانه داروی صحنه می رود
عرفان خلاقی

اُموفاجیا در لغت به معنای آیین تناول قربانی ا‌ست. آیینی که از ارکان پرستش خدای «دیونیزوس» محسوب شده و در یونان باستان در میان کاهنه‌های «باکوسی» معبد دیونیزوس رواج داشته است. دریدن پوست قربانی و تناول گوشت و خونش با هدف یکی شدن با او و خدای دیونیزوس امری رایج بود. به مرور و در طول زمان و تغییر آداب و دین اقوام، گوشت انسان جای خود را به گوشت حیوان و خام خواری جای خود را به پخته خواری داد. آیین عشای ربانی مسیحیان ته‌مانده همان اُموفاجیاست که در آن شراب به جای خون و نان به جای گوشت مسیح تناول می‌شود.

تئاتر اموفوجیا در تماشاخانه داروی صحنه می رود
سمن مهدوی

نمایش اُموفاجیا بر این اساس و با نگاهی به نمایشنامه «توئستس» نوشته «سنه‌کا» خطیب، سیاستمدار و نویسنده روم باستان، نوشته شده است. در کنار این نمایشنامه سنه‌کا، متن با نگاهی به جستاری از «ژرژ باتای»، فیلسوف و مردم‌شناس فرانسوی قرن بیستم با نام «شست پا» کامل می‌شود. نمایشنامه‌ اُموفاجیا بر اساس مفهوم انتقامی خانوادگی و در نسبت با این آیین کهن پیش رفته و در اجرا با حفظ موقعیت محوری آن درام، خوانشی معاصر از این متن را شاهدیم؛ خوانشی زنانه و البته متفاوت از نیای اسطوره‌ای خویش.

تئاتر اموفوجیا در تماشاخانه داروی صحنه می رود

در این اجرا سعی بر فراروی از سنت این روزهای اجرای مونولوگ تئاتر شده است. به این معنی که به مونولوگ نیز همچون یک اجرای کامل تئاتری با طراحی نور، صحنه، لباس، ‌گریم، موسیقی و اعمال کنش در لحظه اکنون نگاه شده و نه روایت صرف یک واقعه یا داستان.

تئاتر اموفوجیا در تماشاخانه داروی صحنه می رود

این متن گانه‌ی سوم از سه‌گانه‌ی «تَن» اثر گروه تئاتر رخداد است که از 23 شهریور به صحنه می‌آید. گانه‌ی یکم این مجموعه شهریورماه سال گذشته با نام «بی‌چگونگی» در سالن اجرای مکتب تهران روی صحنه رفت که با استقبال خوب مخاطبان همراه شد. قسمت بعدی، گانه‌ی دوم این سه‌گانه «آسیفال» (بی‌سری) خواهد بود که در برنامه اجرایی گروه تئاتر رخداد قرار دارد.

تئاتر اموفوجیا در تماشاخانه دا، روی صحنه می رود

عوامل مونولوگ اُموفاجیا عبارت‌اند از: نویسنده، طراح و کارگردان: عرفان خلاقی، بازیگر: سمن مهدوی، آهنگساز: «هومن قویدل» و «مجتبی تقوایی»، دستیار کارگردان: «مرتضی محمدی»، طراح گریم: «بهناز باقری»، ساخت ویدئو: «اردلان عباسی»، طراح پوستر: سعید رضوانی، عکس: «امین نعمتی» و مشاور رسانه‌ای: «نرگس کیانی»

این نمایش از 23 شهریورماه هر شب ساعت 18:30 در تماشاخانه دا واقع در میدان فاطمى، ابتداى خیابان گمنام، خیابان جهان‌مهر، پلاک ٢٦ روی صحنه خواهد رفت.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر