لیتیوم Lithium

شناسنامه مختصر دارو   نام های تجارتی : Liskonum, Li-Liquid, Camcolit دسته دارویی : داروی درمان افسردگی و جنون میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : بسیار زیاد میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم احتیاج به نسخه پزشک : بلی قابل استفاده برای عموم : خیر موارد استعمال دارو   لیتیم، سبک ترین فلز شناخته شده می باشد که از سال ۱۹۴ ...

لیتیوم Lithium

شناسنامه مختصر دارو
 

نام های تجارتی : Liskonum, Li-Liquid, Camcolit
دسته دارویی : داروی درمان افسردگی و جنون
میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : بسیار زیاد
میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم
احتیاج به نسخه پزشک : بلی
قابل استفاده برای عموم : خیر

موارد استعمال دارو
 

لیتیم، سبک ترین فلز شناخته شده می باشد که از سال 1940 برای درمان بیماری افسردگی شدید،‌ بکار رفته است. این دارو موجب کاهش شدت هیجانات و درمان افسردگی های حاد و عمیق می شود. ضمناً همراه با یک داروی ضد افسردگی دیگر برای درمان افسردگی هایی که با یک دارو، درمان نمی شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.
اشکال دارو : قرص، قرص های SR، محلول، پماد
زمان مصرف دارو : 1 تا 2 بار در روز همراه با غذا
اندازه دوز مجاز مصرفی دارو : 3 /0 تا 6 /1 گرم در روز. ضمناً میزان دوز مصرفی بستگی به شرایط بدنی فرد و پاسخگویی به دارو دارد.
چگونگی تأثیراین دارو : برخی اثرات این دارو ممکن است ظرف 3 تا 5 روز پس از شروع درمان با دارو ظاهر شوند. اما اثرات کامل و مفید دارو، ممکن است تا 3 هفته قابل احساس نباشند. ضمناً این اثرات مدت 18 تا 36 ساعت و بعضی اوقات چند روز پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن باقی می مانند.
رژیم غذایی خاص هنگام مصرف دارو : در طی مدت درمان با این دارو، سعی کنید که مایعات زیادی بنوشید، بخصوص در شرایط آب و هوایی گرم.
طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان نگهداری شود.
چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک، قطع نکنید زیرا قطع ناگهانی مصرف دارو ممکن است موجب عود مجدد علائم بیماری گردد. اما اگر دچار عوارض شدیدی مانند: ظاهر شدن جوش گشتید مصرف دارو را قطع کرده و سریعاً به پزشک اطلاع دهید.

عوارض جانبی مصرف دارو :
 

از عوارض معمول مصرف این دارو، می توان به ارتعاش و لرزش بدن، ضعف عضلات، تشنگی، افزایش ادرار، بالا رفتن وزن بدن، تهوع، استفراغ، اسهال، خواب آلودگی، اختلال در بینایی و ضعف و بیحالی اشاره نمود.
نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا می باشید حتماً قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.
* اگر به دردهای مزمن کبدی و کلیوی دچار می باشید یا از بیماری آدیسون، رنج می برید.
* اگر مشکلات قلبی یا گردش خون دارید.
* اگر غده تیروئید شما بیش از حد فعال است یا داروهای دیگری را مصرف می کنید.
مصرف دارو برای زنان حامله : معمولاًً مجاز نمی باشد. زیرا ممکن است موجب نقص در رشد نوزاد گردد.
مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.
مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : به خاطر احتمال وقوع عوارض شدید، کاهش دوز مصرفی مجاز دارو، ضروری می باشد. مصرف در افراد بالای 60 سال : چون این دارو می تواند موجب کاهش هوشیاری و خواب آلودگی گردد، لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای مخاطره آمیز انجام می دهند بهتر است هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.
نکته :‌ استفاده طولانی مدت از این دارو ممکن است به آسیب های کلیوی منجر گردد.
منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان