متوتروکسات Methotrexate

شناسنامه مختصر دارو   نام های تجارتی : Maxtrex دسته دارویی : داروی ضد سرطان و ضد رماتیسم میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاً زیاد میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم احتیاج به نسخه پزشک : بلی قابل استفاده برای عموم : بلی موارد استعمال دارو   این داروی ضد سرطانی، همراه با داروهای دیگر ضد سرطان برای درمان سرطانهایی ن ...

متوتروکسات Methotrexate

شناسنامه مختصر دارو
 

نام های تجارتی : Maxtrex
دسته دارویی : داروی ضد سرطان و ضد رماتیسم
میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاً زیاد
میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم
احتیاج به نسخه پزشک : بلی
قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو
 

این داروی ضد سرطانی، همراه با داروهای دیگر ضد سرطان برای درمان سرطانهایی نظیر سرطان لنفی، لوسمی، سرطان های ریه، سرطانهای سر و گردن و همچنین سرطانهای استخوانی مورد استفاده قرار می گیرد. ضمناً برای افرادی که دچار بیماری های رماتیسمی و مفاصل می باشند و با داروهای دیگر معالجه نشده اند نیز مؤثر می باشد.
اشکال دارو : قرص، آمپول
زمان مصرف دارو : درمان سرطان (هفته ای یک بار یا هر سه هفته یک بار)، درمان بیماری های دیگر (هفته ای یک بار)
اندازه دوز مجاز مصرفی دارو : درمان سرطان (دوز دارو بستگی به وزن بدن و نوع سرطان دارد) درمان بیماری های رماتیسمی (5 /7 تا 20 میلی گرم در هفته)
چگونگی تأثیر دارو: اثرات این دارو ظرف 30 تا 60 دقیقه پس از شروع درمان با دارو ظاهر می شوند. ضمناً اثرات دارو در طی درمان کوتاه مدت، حدود 10 تا 15 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت.
طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان نگهداری شود. ضمناً پس از دست زدن به قرص های این دارو دست های خود را بشویید.
چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. زیرا قطع ناگهانی مصرف دارو، ممکن است به بدتر شدن بیماری منجر شود. اما اگر دچار گلودرد، تب و ظاهر شدن جوش گشتید مصرف دارو را قطع کرده و تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

عوارض جانبی مصرف دارو :
 

تهوع و استفراغ از معمولترین عوارض مصرف دارو می باشند که ظرف چند ساعت پس از درمان با دارو حادث می شوند. ضمناً اگر دچار عوارضی مانند زخم دهان، اسهال، یرقان، تغییرخلق و خو یا گیجی، گشتید سریعاً پزشک را در جریان قرار دهید. همچنین ممکن است عوارضی مانند درد قفسه سینه و سرفه خشک نیز بوجود آیند.
نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا می باشید حتماً قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان بگذارید:
* اگر مشکلات کلیوی یا کبدی دارید و یا دچار سنگ مثانه می باشید.
* اگر به زخم معده یا هر نوع زخم گوارشی دیگری مبتلا هستید.
* اگر به مشروبات الکلی معتاد می باشید و یا داروهای دیگری را مصرف می نمایید.
مصرف دارو برای زنان حامله : مجاز نمی باشد. زیرا ممکن است موجب نقص در نوزاد گردد.
مصرف دارو برای زنان شیرده : مجاز نمی باشد. زیرا دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر منفی بگذارد.
مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : فقط به عنوان درمان سرطان از آن استفاده شود. ضمناً کاهش دوز مصرفی مجاز دارو، برای این گروه سنی ضرورت دارد.
مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : به خاطر احتمال وقوع عوارض شدید، کاهش دوز مصرفی مجاز دارو، ضروری می باشد.
منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر