ماهان شبکه ایرانیان

معرفی فیلم «جنگ ستارگان»Star Wars، اولین فیلم ساخته شده از این مجموعه شگفت‌انگیز

«جنگ ستارگان» Star Wars (که عنوانش بعدها به «جنگ ستارگان قسمت چهارم: امیدی تازه» Star Wars: Episode IV – A New Hope تغییر یافت) یک فیلم فضایی آمریکایی در سال ۱۹۷۷ به نویسندگی و کارگردانی جرج لوکاس George Lucas است

«جنگ ستارگان» Star Wars (که عنوانش بعدها به «جنگ ستارگان قسمت چهارم: امیدی تازه» Star Wars: Episode IV – A New Hope تغییر یافت) یک فیلم فضایی آمریکایی در سال 1977 به نویسندگی و کارگردانی جرج لوکاس George Lucas است. در این فیلم که اولین قسمت از مجموعه‌ی «جنگ ستارگان» Star Wars است، بازیگرانی چون مارک هامیل Mark Hamill، هریسون فورد Harrison Ford، کری فیشر Carrie Fisher، پیتر کوشینگ Peter Cushing و الک گینس Alec Guinness ایفای نقش می‌کنند. دیوید پراوز David Prowse، جیمز ارل جونز James Earl Jones، آنتونی دنیلز Anthony Daniels، کنی بیکر Kenny Baker و پیتر میهیو Peter Mayhew در نقش‌های مکمل این فیلم بازی می‌کنند. داستان این فیلم به شورش متفقین کهکشانی می‌پردازد که توسط پرنسس لیا Leia (با بازی فیشر Fisher) رهبری می‌شود و تلاش آن برای نابودسازی ایستگاه فضایی امپراتوری کهکشانی Galactic Empire، به نام سیاره‌ی مرگ Death Star است. این نبرد زندگی منزوی کشاورزی به نام لوک اسکای‌واکر Luke Skywalker (با بازی هامیل Hamil) را برهم می‌زند که به‌طور ناخواسته صاحب دو ربات می‌شود که حاوی طرح‌های معماری سیاره‌ی مرگ هستند. وقتی امپراتوری جستجوی مخربی برای ربات‌های گمشده را شروع می‌کند، اسکای‌واکر به همراهی استاد جدای Jedi، اوبی‌وان کنوبی Obi-Wan Kenobi (با بازی گینس Guinness) به مأموریتی می‌رود که در آن طرح‌ها را به شورشیان متفقین بازگردانده لیا را که توسط امپراتوری زندانی‌شده، نجات دهد.«جنگ ستارگان» در 25 می 1977 در سینماهای ایالات‌متحده اکران شد. این فیلم در داخل آمریکا 461 میلیون دلار فروش داشت و در خارج از آمریکا به فروش 314 میلیون دلار رسید که جمع کل آن را به 775 میلیون دلار می‌رساند. این فیلم با کنار زدن «آرواره‌ها» Jaws1975 تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ، پیش از «ای. تی. موجود فرازمینی» E.T. the Extra-Terrestrial 1982، گردید. اگر تورم را در نظر بگیریم، «جنگ ستارگان» دومین فیلم پرفروش تاریخ در آمریکا و سومین فیلم پرفروش تاریخ در جهان است. این فیلم نامزد دریافت ده جایزه‌ی اسکار، ازجمله بهترین فیلم، شد که هفت جایزه از آن‌ها را تصاحب کرد. این فیلم همچنین جزو اولین فیلم‌هایی بود که به‌عنوان اثری “تأثیرگذار از حیث فرهنگی، تاریخی، یا زیبایی‌شناسی “ درمجموعه‌ی فیلم‌های ملی کتاب‌خانه‌ی کنگره‌ی ایالات‌متحده ثبت شد. در آن زمان این فیلم جدیدترین عنوان ثبت‌شده در این مجموعه و تنها فیلم منتخب از دهه‌ی 70 میلادی بود. موسیقی این فیلم در سال 2004 به‌عنوان یکی از بهترین آثار سمعی در فهرست ملی ایالات‌متحده ثبت شد. امروزه از این فیلم به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تمام اعصار و یکی از مهم‌ترین فیلم‌های دنیای سینما یاد می‌شود. این فیلم صنعتی در تولید محصولات جانبی را شروع کرد، ازجمله سریال‌های تلویزیونی، اسپین‌آف‌ها، رمان‌ها، کتاب‌های کمیک، بازی‌های ویدیویی، اسباب‌بازی‌ها، بازی‌ها و البسه.

بازیگران

• مارک هامیل Mark Hamil در نقش لوک اسکای‌واکر: مرد جوانی که در کنار عمو و زن‌عمویش در تاتوین Tatooine بزرگ‌شده که رؤیای چیزی فراتر از زندگی فعلی‌اش را دارد و سلوک یک جدای را می‌آموزد.

لوکاس در انتخاب بازیگر بیشتر سراغ افراد جوانی رفت که فاقد تجربه‌ی طولانی بودند. برای نقش لوک (که در آن موقع به لوک استار‌کیلر Starkiller شهرت داشت)، لوکاس به دنبال بازیگرانی بود که بتوانند نبوغ و کمال را به نمایش بگذارند. هامیل در حال خواندن دیالوگ‌های نقش احساس کرد آن‌ها به خاطر مفاهیم کهکشانی نهفته در آن بسیار عجیب‌وغریب هستند. او تصمیم گرفت ساده و سرراست دیالوگ‌ها را بخواند و سرانجام به‌جای ویلیام کت William Katt برای نقش لوک انتخاب شد. کت برای بازی در فیلم «کری» Carrie به کارگردانی برایان دی پالما Brian De Palma برگزیده شد. (لوکاس و دی پالما که دوستان قدیمی بودند جلسات مشترک انتخاب بازیگر داشتند.)• کری فیشر Carrie Fisher در نقش پرنسس لیا: یکی از اعضای سنای امپراتوری و رهبر شورش متفقین.

بازیگران زیادی در هالیوود برای نقش پرنسس لیا مصاحبه کردند، ازجمله ایمی اروینگ Amy Irving، تری نون Terri Nunn، سیندی ویلیامز Cindy Williams، کارن آلن Karen Allen و جودی فاستر Jodie Foster. فاستر این نقش را رد کرد، چون در آن زمان با دیزنی Disney قرارداد داشت و در حال کار بر روی دو فیلم دیگر بود. کری فیشر با این شرط که 4.5 کیلو وزن خود را کم کند، برای این نقش انتخاب شد.

• هریسون فورد Harrison Ford در نقش هان سولو: یک قاچاقچی بدبین که توسط اوبی‌وان و لوک استخدام می‌شود تا آن‌ها را با کشتی‌اش، میلنیوم فالکون Millennium Falcon که کمک‌خلبان آن چوباکا Chewbacca بود، به آلدران Alderaan ببرد.لوکاس در ابتدا با بازی فورد در این نقش مخالفت کرد، چراکه “به دنبال چهره‌های جدید ” بود؛ فورد قبلاً با این کارگردان در فیلم «دیوارنویسی آمریکایی» American Graffiti کار کرده بود. در عوض لوکاس از او خواست تا با خواندن دیالوگ‌ها با بازیگران دیگر در مصاحبه‌ها به او کمک کند و مفاهیم و تاریخچه‌ی هر صحنه‌ای که می‌خواندند را تشریح کند. درنهایت لوکاس تحت تأثیر شخصیت‌پردازی فورد قرارگرفته و او را برای این نقش از میان بازیگران مختلفی انتخاب کرد. سایر بازیگرانی که برای این نقش مصاحبه کردند عبارت‌اند از کرت راسل Kurt Russell، نیک نوت Nick Nolte، سیلوستر استالونه Sylvester Stallone، بیل مورای Bill Murray، کریستوفر واکن Christopher Walken، برت رینولدز Burt Reynolds، جک نیکلسون Jack Nicholson، آل‌پاچینو Al Pacino، استیو مارتین Steve Martin، چوی چیس Chevy Chase، بیلی دی ویلیامز Billy Dee Williams (که در قسمت‌های بعدی در نقش لاندو کلاریسین Lando Calrissian بازی کرد) و پری کینگ Perry King (که بعدها در اجراهای رادیویی در نقش هان سولو بازی کرد).موفقیت این فیلم باعث شد دو قسمت موفق دیگر به نام‌های «امپراتوری ضربه می‌زند» The Empire Strikes Back 1980 و «بازگشت جدای» Return of the Jedi (1983) در این مجموعه ساخته شود. «جنگ ستارگان» به دستور لوکاس مکرراً مورد اصلاح و تغییرات زیادی، ازجمله اضافه کردن افکت‌های کامپیوتری، تغییر دادن دیالوگ‌ها، برداشت‌های ادیت شده، موسیقی‌های ریمیکس شده و صحنه‌های اضافه‌شده به فیلم، قرار گرفت. سه‌گانه‌ای در سال‌های 1999 تا 2005 به‌عنوان پیش‌درآمد داستان فیلم اصلی و پس‌ازآن سه‌گانه‌ی دیگری که در سال 2015 آغاز شد و دنباله‌ی داستان اصلی بود، ساخته شدند. در سال 2016، «روگ وان» Rogue One به‌عنوان پیش‌درآمد مستقیم فیلم اصلی «جنگ ستارگان» اکران شد.باکس آفیس
«جنگ ستارگان» در اولین آخر هفته‌ی پس از اکران خود 1،554،475 میلیون دلار (6.14 میلیون دلار به نرخ 2016) فروش داشت که در طی آخر هفته‌هایی که اکران گسترده شد به 7 میلیون دلار رسید (27.7 میلیون دلار به نرخ 2016). این فیلم درمجموع 775،398،007 دلار در سطح دنیا (ازجمله 460،998،007 دلار تنها در آمریکای شمالی) فروش داشته است؛ که با در نظر گرفتن تورم، به نرخ 2011 فروش کل آن به 2.5 میلیارد دلار می‌رسد که آن را تبدیل به موفق‌ترین فیلم مجموعه‌ای تمام تاریخ کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان