مینوکسیدیل Minoxidil

شناسنامه مختصر دارو   نام های تجارتی : Regaine, Loniten دسته دارویی : داروی درمان ریزش مو و ضد فشارخون میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاً زیاد (نوع خوراکی دارو)، کم (محلول دارو) میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم احتیاج به نسخه پزشک : بلی (استثناء لوسیون پوست سر) قابل استفاده برای عموم : خیر موارد استعمال دارو   ...

مینوکسیدیل Minoxidil

شناسنامه مختصر دارو
 

نام های تجارتی : Regaine, Loniten
دسته دارویی : داروی درمان ریزش مو و ضد فشارخون
میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاً زیاد (نوع خوراکی دارو)، کم (محلول دارو)
میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم
احتیاج به نسخه پزشک : بلی (استثناء لوسیون پوست سر)
قابل استفاده برای عموم : خیر

موارد استعمال دارو
 

این دارو از طریق آرامش بخشیدن به عضلات دیواره رگهای خونی، موجب گشادشدن رگها و تسهیل در امر جریان خون می گردد و بدین ترتیب میزان فشار خون را پایین می آورد. افرادی باید از این دارو استفاده نمایند، که فشار خونشان با داروهای دیگر درمان نمی شود. ضمناً این دارو برای کنترل بالا رفتن فشار خونهای ناگهانی مؤثر باشد. برای اینکه مصرف این دارو موجب تجمع آب میان بافتی و افزایش ضربان قلب، نشود بهتراست آنرا همراه با داروهای ادرارآور و بتابلوکر، مصرف نمود. ضمناً دارو موجب افزایش رشد مو، بخصوص در ناحیه صورت می گردد.
زمان مصرف دارو : 1 تا 2 بار در روز
اندازه دوز مجاز مصرفی دارو : ابتدا 5 میلی گرم در روز. سپس این مقدار به تدریج به میزان 50 میلی گرم در روز قابل افزایش است.
چگونگی تأثیر دارو: تأثیرات دارو در درمان فشار خون (قرص) ظرف 1 ساعت پس از شروع درمان با دارو ظاهر می شوند. ضمناً اثرات نوع محلول دارو برای رشد مو ظرف یکسال معلوم خواهند شد.
برخی اثرات این دارو مدت 24 ساعت و برخی اثرات دیگر آن مدت 2 تا 5 روز، پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت.
طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان نگهداری شود.
چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید.
زیرا قطع مصرف دارو ممکن است به بدتر شدن بیماری منجر گردد. اما اگر دچار ارتعاش بدن گشتید، مصرف دارو را قطع کرده و سریعاً با پزشک تماس بگیرید.

عوارض جانبی مصرف دارو :
 

از عوارض معمول مصرف قرص های دارو تجمع آب میان بافتی می باشد که ممکن است به افزایش وزن بدن منجر شود. ضمناً ممکن است حساسیت و سوزش پوست بدن در نتیجه مصرف لوسیون این دارو حاصل شود. از عوارض دیگر دارو می توان به افزایش رشد موی بدن، تهوع، تردی پستان سرگیجه و ظاهر شدن لکه های جوش اشاره نمود.
نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر دردهای مزمن کلیوی دارید و یا دچار نارسایی قلبی می باشید و یا داروهای دیگری را مصرف می کنید حتماً قبل از مصرف دارو پزشک معالج خود را در جریان بگذارید.
مصرف دارو برای زنان حامله : چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی به اثبات نرسیده است لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.
مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.
مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضروری می باشد.
مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : کاهش دوز مصرفی دارو ضرورت دارد.
مصرف در افراد بالای 60 سال : چون این دارو می تواند موجب سرگیجه و بیهوشی گردد، لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای مخاطره آمیز انجام می دهند، باید هنگام مصرف این دارو، از فعالیت های مربوطه دست بکشند.
نکته : استفاده طولانی مدت از این دارو ممکن است با تورم زانوها و افزایش رشد موی بدن منجر شود.
منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان