هالوپریدول Haloperidol

شناسنامه مختصر دارو   نام های تجارتی : Serenace, Halodol, Dozic دسته دارویی : داروی درمان بیماری های روانی میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاًً زیاد میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم احتیاج به نسخه پزشک : بلی قابل استفاده برای عموم : بلی موارد استعمال دارو   این دارو برای کاهش شدت بیماری های روانی مانند شیزوفرنی ...

هالوپریدول Haloperidol

شناسنامه مختصر دارو
 

نام های تجارتی : Serenace, Halodol, Dozic
دسته دارویی : داروی درمان بیماری های روانی
میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاًً زیاد
میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم
احتیاج به نسخه پزشک : بلی
قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو
 

این دارو برای کاهش شدت بیماری های روانی مانند شیزوفرنی، دیوانگی و دیگر بیماری های روانی که در آنها حالت جنون پیدا می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. ضمناًً در درمان کوتاه مدت بیماری اضطراب، نیز مؤثراست. گرچه نمی تواند بیماری را درمان نماید اما سبب کاهش اضطراب می گردد. همچنین برای بچه هایی که دچار مشکلات و ناهنجاری های شدید رفتاری هستند، کاربرد دارد.
اشکال دارو : قرص، کپسول، محلول،‌ آمپول
زمان مصرف دارو : 2 تا 4 بار در روز
اندازه دوز مجاز مصرفی دارو : درمان بیماری های روانی (3 تا 10 میلی گرم در
روز و در آغاز درمان و سپس این مقدار به 20 میلی گرم در روز قابل افزایش است.) درمان اضطراب شدید (1 میلی گرم در روز)
چگونگی تأثیر دارو: اثرات نوع خوراکی این دارو ظرف 2 تا 3 ساعت و اثرات نوع تزریقی آن ظرف 20 تا 30 دقیقه پس از شروع درمان با دارو، ظاهر می شوند. ضمناًً اثرات نوع خوراکی دارو، مدت 6 تا 24 ساعت و اثرات نوع تزریقی آن 2 تا 4 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن باقی می مانند.
طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان نگهداری شود.
چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. زیرا قطع ناگهانی مصرف دارو ممکن است به عود مجدد علائم بیماری منجر گردد. اما اگر دچار عوارض شدیدی مانند تب شدید، گیجی، سفتی عضلات، گشتید مصرف دارو را قطع کرده و سریعاًً پزشک را در جریان بگذارید.

عوارض جانبی مصرف دارو :
 

از عوارض معمول این دارو، می توان به خشکی دهان، اختلال در بینایی، مشکلات در مجاری ادراری، اشاره نمود که این عوارض معمولاًً به مرور زمان برطرف خواهند شد. ضمناًً ممکن است عوارضی مانند کم شدن اشتها، خواب آلودگی، ضعف و بیحالی، سرگیجه یا غش نیز حادث شوند. اگر پس از مصرف اولین دوز دارو دچار سفتی زبان و خشکی گردن و اندام ها یا ظاهر شدن جوش گشتید سریعاًً پزشک را در جریان بگذارید.
نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به دردها و امراض زیر مبتلا می باشید حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک خود را با خبر سازید:
*اگر به دردهای مزمن کبدی و کلیوی دچار می باشید و یا نارسایی قلبی و مشکلات گردش خون دارید.
* اگر قبلاً به بیماری صرع مبتلا شده اید و یا غده تیروئید شما، بیش از حد فعال است.
* اگر بیماری پارکینسون دارید و یا دچار آب سیاه چشم می باشید.
* اگر دچار آسم، برونشیت و یا دیگر بیماری های ریوی هستید.
* اگر داروهای دیگری مصرف می کنید.
مصرف دارو برای زنان حامله : چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی به اثبات نرسیده است، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.
مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.
مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : این گروه سنی خیلی به ندرت به این دارو احتیاج پیدا می کنند ولی با این وجود در صورت لزوم کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضروری می باشد.
مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضروری می باشد.
مصرف در افراد بالای 60 سال : چون دارو ممکن است موجب خواب آلودگی و کندی عکس العمل درافراد گردد، لذا کلیه رانندگان و کسانی که کارهای پرمخاطره انجام می دهند، باید هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.
نکته : استفاده طولانی مدت و بیش از چند ماه از این دارو ممکن است موجب حرکت ها و تکان های غیر ارادی در صورت، چشم ها و زبان گردد. ضمناًً خطر ابتلا به یرقان را نیز به دنبال دارد.
منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر