درد عضلانى

۳۸ راه درمانى براى تسکین   در ذیل درمان‏هایى که در زمان‏هاى بحرانى درد عضلات به آن نیاز دارید آورده شده است: آسان بگیرید

درد عضلانى

38 راه درمانى براى تسکین
 

در ذیل درمان‏هایى که در زمان‏هاى بحرانى درد عضلات به آن نیاز دارید آورده شده است:

آسان بگیرید.
 

هر زمانى که ورزش مى‏کنید، عضلات شما آسیب مى‏بیند. 48 ساعت طول مى‏کشد تا آسیب وارده به عضلات التیام پیدا کند. درد به معنى آسیب است و شما با احساس درد باید از ورزش دست بکشید. البته حتما لازم نیست در یک مسابقه تنیس سخت و یا مسابقه دو شرکت کرده باشید تا به عضلات شما آسیب وارد شود. کار کردن در حیاط خانه، راه رفتن تمام طول روز در باغ وحش و یا نشستن در یک وضعیت بد و نامناسب و یا قرار گرفتن در یک حالت براى مدت طولانى مى‏تواند مشکلات عضلانى به وجود بیاورد. مقدار استراحتى که شما باید به عضلات خود بدهید بستگى به شدت و موقعیت آسیب وارده دارد.
گرفتگى عضله شاید به چند دقیقه استراحت نیاز داشته باشد؛ یک کشیدگى شدید نیز به روزها و هفته‏ها استراحت نیاز دارد. اگر شما اسکى کردید و عضله‏تان کشیده شد حداقل یک استراحت چند ساعته لازم است؛ سپس براى ادامه کار، با دقت عضله‏تان را بکشید و به طور کلى استراحت را دست کم نگیرید.

یخ درمانى کنید.
 

هنوز هم اولین خط دفاعى در برابر تورم، یخ درمانى است و باید بلافاصله بعد از آسیب به کار برده شود. استفاده از بسته‏هاى یخ و یا پیچیدن یخ داخل یک حوله و یا کیسه‏ى پلاستیکى و هر بار 20 دقیقه قرار دادن روى محل آسیب دیده توصیه مى‏شود.
یخ را حداقل به مدتى که روى محل آسیب دیده گذاشتید، دور از محل نگه دارید. یخ رگ‏هاى خونى را منقبض مى‏کند و خوب نیست که آنها به مدت طولانى منقبض باقى بمانند چرا که ممکن است باعث از بین رفتن بافت‏هاى زنده شود. در افرادى که دچار ناراحتى‏هاى قلبى، دیابت و بیمارى‏هاى عروقى هستند باید استفاده از یخ با احتیاط و با اجازه پزشک صورت گیرد.

قسمت آسیب دیده را بپوشانید.
 

عضله ساق یا عضله زانوى آسیب دیده را با باند نپوشانید اما از پوشش یخ مى‏توانید براى کاهش التهاب استفاده کنید؛ فقط مواظب باشید محل را محکم نبندید چرا که زیر آن تورم ایجاد مى‏شود. کمپرس مى‏تواند گرفتگى عضلات را از بین ببرد ولى روش دردناکى است.

پا را بالا نگه دارید.
 

این توصیه زمانى است که آسیب به قسمت پایین پا وارد شده باشد؛ مخصوصا قسمت آسیب دیده را بالاتر از قلب خود نگه دارید تا از جمع شدن خون و ایجاد تورم جلوگیرى شود.

گرما درمانى کنید.
 

بعد از به کار بردن یخ مى‏توانید از گرما براى تسکین درد و کشیدگى عضلات استفاده کنید. معمولا مردم گرما را بیشتر دوست دارند زیرا آرام‏بخش‏تر است گرما رگ‏هاى خونى را گشاد مى‏کند و روند التیام را بهبود مى‏بخشد. حمام‏هاى آب گرم و بالشتک‏هاى گرمازا در تسکین موقت درد و کشش و گرفتگى عضلات مؤثرند؛ اما با احتیاط و دقت عمل از گرما استفاده کنید.
فقط به خاطر داشته باشید که سریعا بعد از یخ درمانى به طرف استفاده از گرما نروید وگرنه ممکن است ناحیه آسیب دیده متورم شود. اگر مایل نبودید از گرما استفاده کنید مى‏توانید فقط یخ درمانى کنید.

از مواد مالشى گرمازا استفاده کنید.
 

در این مورد اتفاق نظر کامل وجود ندارد؛ کلیه مواد مالشى گرمازا مؤثرند زیرا دماى ناحیه مورد نظر را بالا نگه مى‏دارند.

از داروهاى ضد التهاب استفاده کنید.
 

آسپرین و ایبوپروفن در این گروه قرار دارند. آن‏ها به کاهش درد کمک مى‏کنند.

به عضلات خود کشش دهید.
 

در گرفتگى و اسپاسم عضلات، کشش تدریجى و سپس استراحت دادن به آن‏ها مؤثر است. ورزش‏هاى کششى مى‏تواند درد حال حاضر شما را کم کند و همچنین از ایجاد درد در آینده جلوگیرى کند. کشش بسیار مهم است چرا که عضلات آسیب دیده، در طول دوره التیام کوتاه مى‏شوند.

عضلات خود را ماساژ دهید.
 

داشتن ماساژور شخصى بسیار خوب و مفید است؛ در هر حال خودتان مى‏توانید این کار را انجام دهید؛ فقط به آرامى و همراه با ورزش مالش دهید. اگر درد ایجاد شد، آن را متوقف کنید. همچنین قبل از ماساژ مى‏توانید ناحیه مورد نظر را گرم کنید.

لباس گرم بپوشید.
 

اگر در هواى سرد ورزش مى‏کنید و احساس سفتى و درد دارید با پوشیدن لباس‏هاى اضافى خود را گرم کنید. در هواى سرد از جوراب شلوارى در زیر لباس اصلى استفاده کنید. جوراب شلوارى از عضلات حمایت بیشترى مى‏کند.

لباس‏هاى خود را شل کنید.
 

اما اگر دچار گرفتگى عضلات ساق پا شدید باید جوراب شلوارى یا هر لباس تنگ را دربیاورید تا عضلات شما فضاى کافى بیشترى داشته باشند.

موقعیت خود را تغییر دهید.
 

اگر روى صفحه کلید کامپیوتر و یا روى دوچرخه به خلو خم شوید. مچ‏ها و عضلات بازوى شما به گرفتگى و درد حساس مى‏شوند.
اما تفاوت اساسى بین دوچرخه سوارى و کارمند اداره این است که دوچرخه سوار مى‏تواند مناسب‏ترین دوچرخه را براى خود انتخاب کند ولى یک تایپیست همان دست‏ها را با اندازه مشخص دارد و معمولا از وسیله‏ى مشخصى استفاده مى‏کند. از مچ‏ها و دست‏ها باید در حالتى به نام موقعیت خنثى استفاده کرد؛ در این حالت مچ نه به جلو، نه به عقب و نه به داخل یا خارج خم شده است.
اگر انگشتان و دست بلندى دارید، مى‏توانید با قرار دادن افقى‏تر صفحه کلید )هم سطح با صفحه کار( تا جایى که باعث کشیدگى بازو و شانه‏هایتان نشود، عضلات خود را تطبیق دهید.

بایستید.
 

این کار بسیار ساده است و مى‏تواند تنها کارى باشد که جلوى گرفتگى عضلات ساق پا را بگیرد.

در روز بعد کارى را که باعث ایجاد درد شده، تکرار کنید.
 

چرا؟ این کار را در روز بعد تکرار کنید اما با شدت کمتر؛ این کار به کاهش درد کمک مى‏کند.

به الگوى برنامه تمرین سخت آسان ادامه دهید.
 

این کار معقول است، زیرا براى ترمیم عضلات 48 ساعت وقت لازم است؛ همه ورزشکاران حرفه‏اى با همین روش تمرین مى‏کنند.

به ورزش دیگرى بپردازید.
 

این شاید فکر بهترى نسبت به روش معمول تمرین سخت آسان باشد. اگر پیاده‏روى مى‏کنید و از درد عضلات پایین پا رنج مى‏برید، گاهى به طرف ورزش‏هاى شنا و دوچرخه سوارى بروید )که عضلات بالاى ساق پا را درگیر مى‏کند( تا عضلات پایین پا فرصت التیام پیدا کنند.

وزن‏تان را کم کنید.
 

اگر درد عضلات یا کشیدگى آن‏ها به یک مشکل طولانى تبدیل شده است شاید علت همه مشکلات، اضافه وزن‏تان باشد.

حقیقت را بپذیرید.
 

اگر دویدن همواره باعث آسیب در شما مى‏شود، بنابراین بهتر است به دنبال ورزش دیگرى باشید.

به جاى توقف ناگهانى، به تدریج کاهش دهید.
 

بعد از ورزش شدید یا کار فیزیکى، خون شما پر از اسید لاکتیک مى‏شود و کمبود اکسیژن به وجود مى‏آید. هنگامى که سطح اسید بالا مى‏رود واکنش‏هاى شیمیایى طبیعى عضلات را متوقف مى‏کند و باعث آسیب دیدگى عضلات مى‏شود.
بهترین راه براى پاک کردن جریان خون، ادامه ورزش با حرکت کند و آرام‏تر است. این کار ممکن است فورا درد را کاهش دهد ولى جلوى درد روز بعد را نمى‏گیرد. درد به علت پارگى رشته‏هاى عضلانى ایجاد مى‏شود.

کفش‏هاى خود را عوض کنید.
 

اگر کفش مناسبى نپوشید و یا اندازه کفش مناسب نباشد ممکن است باعث درد پا، ساق و یا کمر شود.

خود را تقویت کنید.
 

عضلات ضعیف نیز مى‏تواند همانند انعطاف ناپذیرى علت کشیدگى عضلات باشد. مردها نسبت به زنان انعطاف پذیرتر هستند. زنان اغلب نیاز به قدرت و مردان نیاز به استرس و انعطاف پذیرى دارند. در هر حال هم زن و هم مرد براى افزایش قدرت و انعطاف پذیرى به استرس نیاز دارند.

صبور باشید.
 

هر چقدر آسیب وارده جدى‏تر باشد زمان بیشترى براى بهبودى نیاز دارید.

به اندازه کافى از مایعات بنوشید.
 

از دست دادن آب، عامل اصلى گرفتگى عضلات است. ما بر مصرف مایعات قبل، بعد و در طول فعالیت تأکید مى‏کنیم.

هشدار پزشکى
 

هنگامى که درد نشانه‏ى بیمارى است:
 

گرفتگى و یا کشیدگى عضلانى باعث درد شدید مى‏شود. گاهى وقت‏ها آسیب آنقدر زیاد است که فکر نمى‏کنید که دوباره به زمین برگردید.

اغلب اوقات درد جدى‏تر از آسیب وارده است اما نه همیشه.
 

براى مثال ممکن است گرفتگى عضلات نتیجه آسیب وارده به یک عصب باشد و در موارد نادر مى‏تواند نتیجه التهاب یک سیاهرگ باشد. وقتى که یک سیاهرگ عمقى درگیر شود قضیه مى‏تواند جدى شود.
دکتر لوى مى‏گوید: من بیمارى داشتم که به نظر مى‏رسید به طور بدى دچار کشیدگى از ناحیه عضله ران پا در اثر کار با دوچرخه ثابت شده است. او بهتر نشد و ما تصمیم گرفتیم که وى را جراحى کنیم. وى دچار یک تومور بدخیم بزرگ در عضله‏اش شده بود.
ما نمى‏خواهیم شما را بترسانیم اما به شما یادآورى مى‏کنیم که مشکلات عضلانى که داراى خصوصیات غیرطبیعى هستند و به مدت طولانى باقى مى‏مانند مى‏توانند خیلى جدى شوند.

براى تقویت عضلات، حرکات کششى انجام دهید.
 

تا وقتى که عضلات وظیفه‏شان را به طور آرام انجام مى‏دهند ما آنها را نادیده مى‏گیریم؛ هنگامى که حادثه‏اى اتفاق افتاد، شما مى‏توانید با چند حرکت کششى ساده آن‏ها را دوباره آرام کنید. اما اگر مى‏خواهید همچنان آرام بمانند، باید حرکات کششى را جزء برنامه روزمره خود قرار دهید.
در اینجا پیشنهادهایى براى کمک به کارکرد بدون درد عضلات آورده شده است:

حوله را زیر پا بگذارید.
 

براى کشش و قدرت عضلات مچ پا روى زمین بنشینید و یک حوله را دور پا بپیچید، به این صورت انتهاى آن را در دستان‏تان نگه داشته‏اید؛ در حالى که حوله را از زیر پا به طرف صورت مى‏کشید و ساق پا را صاف نگه مى‏دارید به ترتیب انگشت‏هاى پا را بالا و پایین ببرید. چند بار با هر دو پا تمرین کنید.

دوباره حوله را زیر پا بگذارید.
 

این بار انگشتان پا را تکان ندهید. در حالى که حوله دور پاها پیچیده شده به طرف عقب متمایل شوید تا در عضلات ساق پا احساس کشیدگى کنید. پانزده ثانیه نگه دارید و چند بار تکرار کنید.

راست بایستید.
 

براى کشش عضلات ساق پا، بایستید و تدریجا به روى پنجه پا بلند شوید. سپس به تدریج خود را پایین بیاورید؛ حداقل 10 بار این تمرین را انجام دهید.

به رختخواب بروید.
 

طورى روى تخت بنشینید که یک پا خارج از تخت حالت کششى پیدا کند و پاى دیگر در کنار تخت آویزان باشد. سپس به طرف جلو خم شوید تا در عضله پشت ران احساس کشش کنید، تا 15 ثانیه نگه دارید. چندین بار این کار را تکرار کنید، سپس وضعیت پاها را عوض کنید و به پاى دیگر حرکت کششى دهید.

حرکت فلامینگو را انجام دهید.
 

براى کشش عضله چهار سر زانو )عضله جلوى ران( روى یک پا بایستید و زانوى پاى دیگر را خم کنید تا مچ، باسن را لمس کند؛ 10 ثانیه نگه دارید، براى هر پا 5 بار تکرار کنید.

به عقب سرتان برسید.
 

براى کشش شانه، یک دست را در حالى که آرنج‏تان شکسته است پشت سر قرار دهید و از دست دیگر استفاده کنید و به آرامى آرنج را پشت سر قرار دهید.

وزنه بزنید.
 

باید عضلاتى را که با آنها کار مى‏کنیم، تقویت کنیم. روى یک میز بنشینید و یک وزنه سبک بردارید. حدودا 5 / 1 تا 5 / 2 کیلو در دست‏تان قرار دهید؛ در حالى که کف دست رو به بالاست و عضله بازو روى میز و مچ در لبه میز است وزنه را به آرامى بلند کنید؛ مچ را بشکنید و 10 تا 20 بار براى هر مچ تکرار کنید.

کف دست رو به پایین
 

ورزش مچ را طبق دستورات بالا انجام دهید، با این تفاوت که کف دست رو به پایین )کف زمین( باشد. از وزنه‏هاى سبک براى 10 تا 20 بار استفاده کنید.

گرفتگى شبانه عضلات
 

به آرامى خوابیده‏اید و خواب شیرینى مى‏بینید؛ ناگهان داد مى‏زنید؛ عضله ساق پاى‏تان را مى‏گیرید و ناگهان کاملا از کابوس گرفتگى عضلات پا بیدار مى‏شوید.
چه اتفاقى افتاده است؟ هنگامى که شما در طول خواب مى‏چرخید یا به خود کشش مى‏دهید، عضلات ساق پا منقبض مى‏شود؛ هنگامى که انقباض یک عضله ادامه پیدا کند، گرفتگى عضلانى پیش مى‏آید.
در اینجا چگونگى توقف گرفتگى عضلانى و جلوگیرى از تکرار آن در شب‏هاى بعد آمده است:

ساق پاها را ماساژ دهید.
 

عضله ساق پا را از مچ به طرف بالا ماساژ دهید. اگر گرفتگى شبانه عضلات مشکل دائمى شماست، احتمالا باید این ماساژ را قبل از به خواب رفتن انجام دهید.

پوشش روى پاها را کم کنید.
 

فشار پتوهاى سنگین روى پاها مى‏تواند تا حدودى باعث این مشکل شود.

همانند بچه‏ها بخوابید.
 

خوابیدن روى شکم در حالى که پاهاى‏تان صاف و ساق پا کشیده است، رفتن در آغوش خطر است. سعى کنید در حالى که زانوها خمیده است به پهلو بخوابید و یک بالش بین آن‏ها قرار دهید.

به مصرف کلسیم بیشتر توجه کنید.
 

کمبود کلسیم مى‏تواند باعث تحریک عضلات شود و انقباضات عضلانى را شدیدتر کند.
منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پی‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان