مقصد تکراری، آفت رونق گردشگری

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۲/۸ &#۸۲۱۱; رکورد مصرف بنزین کشور در دوازدهم فروردین ماه امسال با مصرف ۱۰۰ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر شکسته شد.

تاریخ خبر : 1393/2/8 – رکورد مصرف بنزین کشور در دوازدهم فروردین ماه امسال با مصرف 100 میلیون و 700 هزار لیتر شکسته شد.

روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نیز در گزارشی اعلام کرده که از اول تا پانزدهم فروردین ماه 93 در مجموع یک میلیارد و 175 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که مقایسه آن با دوره مشابه سال گذشته نشان دهنده رشد سه درصدی مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی بود.

این موضوع نشان از آن دارد که بیشتر مسافرت های نوروزی امسال گردشگران با خودرو شخصی انجام شده است و این مسافرت ها بیشتر به مقاصد تکراری گردشگری انجام شده است.

در برخی از روزهای مسافرت هموطنان، گردشگران مجبور بودند مسیری یک ساعته را بیش از شش ساعت طی کرده و وقتی نیز به مقصد گردشگری مورد نظر می رسیدند به علت نبود امکانات مورد نظر، از نحوه ارائه خدمات به گردشگران نیز ابراز نارضایتی می کردند.

در برخی موارد نیز مسافران با طی کردن مسافت طولانی برای رسیدن به مقصد مجبور بودند به دلیل اینکه در مقصد گردشگری، امکانات کافی برای اسکان مجود نداشت، وعده غذایی خود را زیر باران صرف کنند یا زیر باران و باد و در چادر اسکان کنند.

مقصدهای تکراری از آفات گردشگری ایران است و در سال های گذشته نیز معمولا رسانه ها و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی این موضوع همواره یا درمقابل معرفی مقصدهای جدید سکوت اختیار کرده و یا اقدامی دراین خصوص انجام نداده اند.

رسانه ها نیز بیشتر به معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های مقاصد قبلی پرداخته و گردشگران و مسافران نیز فقط به همین مقاصد روی آورده اند، در حالی که ظرفیت های اطراف این شهرها همچنان ناشناخته باقی مانده است.

در تعطیلات نوروزی و تابستان معمولا شهرهای شناخته شده و مقاصد گردشگری معروف به عنوان مقصد گردشگری انتخاب شده و گردشگران و مسافران برنامه سفر خود را به گونه ای تنظیم می کردند که از این شهرها دیدن کنند.

معرفی نشدن مقاصد جدید گردشگری به مردم و تقسیم نشدن سفرهای هموطنان در طول سال، باعث شده است از سویی مقاصد گردشگری با ازدحام مسافر روبرو شده، متولیان خدمت به گردشگران در مقاصد گردشگری نتوانند آنگونه که بایسته است به مشتریان خدمت ارائه کنند و نارضایتی گردشگران نیز از این سفر افزایش یابد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ماه های پایانی سال 92 از خروج گردشگری ایران از محدوده مرکز استان های کشور خبر داده بود.

ˈمرتضی رحمانی موحدˈ از طرح ایده جدید این سازمان برای شناسایی90 مقصد جدید گردشگری در 30 استان کشور برای نوروز 93 با هدف گسترش و توسعه ی گردشگری خبر داد.

وی در دومین نشست مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه مدل های قدیمی در توسعه سفر و گردشگری باید مورد بازبینی قرار گیرد، افزود:بر اساس برنامه ریزی جدید، در 30 استان کشور و در هر استان سه شهر که دارای هفت قابلیت هم گردشگری باشد شناسایی شده و 90 مقصد جدید گردشگری تعریف و ایجاد می شود.

وی گفته بود: در ایده جدید تنها مراکز استان ها مقصد گردشگران نیست، بلکه شهرهای اطراف مقاصد گردشگری نیز به عنوان مقصد گردشگری مورد توجه قرار می گیرد.

یکی از فعالان صنعت گردشگری در گفت و گو با ایرنا در خصوص دلایل استقبال مسافران از خودرو شخصی در تعطیلات نوروزی امسال و شلوغی بیش از حد برخی مقاصد گردشگری، گفت:اگر سیستم حمل ونقل عمومی کشور نظیر دریایی، هوایی و زمینی بتواند به نحو شایسته به نیاز مشتریان پاسخ دهد، استقبال از وسایل حمل و نقل عمومی نیز بیشتر می شود.

ˈمهدی مصطفویˈ که خود دانش آموخته رشته گردشگری در مقطع کارشناسی ارشد است، با بیان دشواری ها و مخاطرات سفر با خودرو شخصی، گفت:قیمت بالای سفرهای هوایی در کشور و ناکارآمد بودن سیستم حمل و نقل عمومی زمینی کشور، هموطنان را به مسافرات با خودروی شخصی سوق داده است.

وی با تاکید بر لزوم تقسیم سفرهای هموطنان در طول، ادامه داد:اگر سفرهای هموطنان بر اساس جامعه هدف نظیر کشاورزان و دانشجویان در طول مدت سال تقسیم شود، از یک سو تداوم رونق زیرسات های گردشگری را شاده هستیم و از سوی دیگر نیز، جاذبه های گردشگری با ازدحام بیش از حد مواجه نمی شوند.

مصطفوی تاکید کرد:می توان با برنامه ریزی و همکاری با آژانس ها، مسافرات و گردش کشاورزان را در اوقاتی از سال تنظیم کرد که این قشر محصول خود را برداشته است و در زمان استراحت است.

این فعال صنعت گردشگری تاکید کرد:می توان این برنامه ریزی را برای دیگر جوامع هدف نظیر بازنشستگان یا فرهنگیان انجام داد.

ˈعلیرضا نظری اسفنگرهˈ مدرس دروس گردشگری و از دیگر فعالان این صنعت نیز به ایرنا گفت:می توان با معرفی مقاصد جدید به مسافران و گردشگران، زمینه رونق اقتصادی و اشتغال این مناطق ناشناخته را فراهم کرد.

وی با بیان مثالی از نارضایتی مردم محلی ساکن در یک جاذبه گردشگری از ازدحام مسافران و نارضایتی مسافران از ناکافی بودن خدمات گردشگری، افزود:در برخی مواقع مشاهده شده است که شهروندان تهرانی برای سفر به شهرهای شمالی کشور بیش از هفت ساعت در ترافیک می مانند، در صورتی که می توان با معرفی مقاصد جدید در دیگر استان های کشور، سفر شهروندان تهرانی را به این مقاصد سوق داد.

این فعال صنعت گردشگری با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی و اطلاعات شهروندان از جاذبه هایی که در مسیر رسیدن به یک مقصد قرار دارد، افزود:لازم است در این خصوص مردم برای سفر خود برنامه ریزی کنند.

نظری اسفنگره تاکید کرد:لازم است گردشگران و مسافران، همواره مقاصد جدیدی برای گردشگری انتخاب کنند تا سفر خسته کننده و تکراری نشود.
گردشگری و سفر، نشاط و سرزندگی و آمادگی برای کار و تلاش دوباره را به همراه می آورد و معرفی مقاصد جدید گردشگری از راه های رونق گردشگری است،ولی معرفی این مقصدها در سال های گذشته با غفلت همراه بوده است.
مقصد تکراری، آفت رونق گردشگری

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان