ماهان شبکه ایرانیان

تنهاتر شدن آزادی به نام ساخت دسترسی به برج

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۲/۱۷ – خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه شهری – شهرداری سال‌ها پیش یکی از سیاست‌های خود را ایجاد فضای مکث و آرامش در شهر اعلام کرده بود. بر اساس این برنامه فضاهای عمومی باید تبدیل به مکان‌هایی شوند که مردم برای لحظه‌ای هم شده در آنجا بایستند و فارق از شلوغی شهر و مشغله روزمره به دیدن شهر بپردازند.

تاریخ خبر: 1393/02/17 – خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه شهری – شهرداری سال‌ها پیش یکی از سیاست‌های خود را ایجاد فضای مکث و آرامش در شهر اعلام کرده بود. بر اساس این برنامه فضاهای عمومی باید تبدیل به مکان‌هایی شوند که مردم برای لحظه‌ای هم شده در آنجا بایستند و فارق از شلوغی شهر و مشغله روزمره به دیدن شهر بپردازند.

ساختمان تئاتر شهر و برج آزادی از ارزشمندترین بناهای تهران‌اند که خاصیت ایجاد فضای مکث و آرامش را دارند. شهرداری تهران درست در همین مناطق تهران برای رفت و آمد راحت‌تر خودروها مردم را به زیرزمین می‌فرستد. شهردار تهران حتی زیرگذر ولیعصر را جایی دانسته که مردم می‌توانند «خاطره‌سازی» کنند.

میدان آزادی هم به زودی به سرنوشت چهارراه ولیعصر دچار خواهد شد و مردم پیش از ورود به این میدان وارد یکی از ورودی‌های زیرگذر می‌شوند و از ایستگاه اتوبوس و مترو سر در می‌آورند و خودروها هم بی‌خیال از کنار نماد پایتخت خواهند گذشت.

جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران می‌گوید یکی از زیرگذرها در شما میدان و در محدوده خیابان محمدعلی جناح ساخته شده است که با نصب پله برقی به بهره‌برداری خواهد رسید.

او ساخت این نوع پروژه‌ها را تنها راه حل مشکل رفت و آمد در این منطقه می‌داند چراکه معتقد است در میدان هم خودرو حرکت می‌کند و هم عابر تردد می‌کند. بنابراین 2 حالت بیشتر وجود ندارد یا باید محل عبور مردم به صورت غیرهم‌سطح باشد و یا خودروها به زیر و یا بالا بروند.

به گفته معاون شهردار تهران نمی‌توان در میدان آزادی خودروها را به زیرسطح برد برای اینکه نمی‌شود زیربرج را خالی کرد و خیابان درست کرد و نتیجه‌گیری می‌کند که «برای خودروها در میدان آزادی نمی‌شود خیابان غیرهم‌سطح» ایجاد کرد.

این گفته معاون شهردار در حالی است که میدان آزادی از قبل یک رینگ زیرگذر در اطراف‌اش دارد و می‌توان با توسعه این رینگ میدان را از خودرو خالی کرد. مانند بسیاری از شهرداری‌های دنیا که فضاهای ارزشمند شهر را از وجود خودرو خالی کرده‌اند.

تشکری هاشمی اما معتقد است که در آن کشورها این فضاها از پیش عاری از خودرو شده است چرا که در آن کشورها «حکومت‌های محلی وجود دارد و ما در این موضوع عقب‌ماندگی داریم». به اعتقاد او در ایران حکومت محلی وجود ندارد که بتواند درباره همه موضوع‌های شهر تصمیم‌گیری کند و «برای برج آزادی شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و دستگاه‌های دیگر» همه با هم باید در این‌باره تصمیم‌گیری کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران می‌گوید مردم از دیدن آزادی محروم نخواهند شد چرا که شهرداری با ساخت این زیرگذرها قصد دارد «دسترسی مردم به برج را مهیا کند» تا مردم با خیال راحت بتوانند برای دیدن برج بروند.

طراحان میدان آزادی از روز اول برای دسترسی به برج زیرگذر ساخته‌اند اما شهرداری قصد دارد با ساخت زیرگذرهای به هم‌پیوسته قبل از ورود یه عابر به میدان او را به یکی از ایستگاه‌های مترو یا اتوبوس و تاکسی برساند. محروم کردن مردم از دیدن یک بنای ارزشمند در شهر شاید تنها ثمره پروژه‌ای است که این‌روزها شهرداری به نام ایجاد دسترسی به برج آزادی اجرا می‌کند.

تنهاتر شدن آزادی به نام ساخت دسترسی به برج

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان