ماهان شبکه ایرانیان

پیمان معادی از بازی در هالیوود می گوید

«پیمان معادی» مدتی است بین‌المللی شده و در فیلم‌های مطرح هالیوودی به ایفای نقش پرداخته است. اکنون نیز با سریال «شبِ»، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. به بهانه‌ی بازی در همین سریال او گفتگویی انجام داده که بخش‌هایی از آن را  در بنیتا می‌خوانید.

«پیمان معادی» مدتی است بین‌المللی شده و در فیلم‌های مطرح هالیوودی به ایفای نقش پرداخته است. اکنون نیز با سریال «شبِ»، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. به بهانه‌ی بازی در همین سریال او گفتگویی انجام داده که بخش‌هایی از آن را  در بنیتا می‌خوانید.

پیمان معادی از بازی در هالیوود می گوید

او ابتدا از چگونگی انتخابش برای نقش «سلیم خان» گفت: «استیون زالیان، خالق این مجموعه، به من گفت بازی من در فیلم «جدایی...» نظرش را جلب کرده و بعد از پیدا کردن مدیر برنامه‌هایم، به او می‌گوید مرا برای یکی از نقش‌های اصلی این مجموعه انتخاب کرده...

وقتی فیلم‌نامه را خواندم خیلی از داستان خوشم آمد. این یکی از آن داستان‌هایی است که دوست داشتم با ایرانی‌ها در میان بگذارم. اولین‌باری بود که در فیلمی آمریکایی نقش یک پدر را بازی می‌کردم. من ایرانی‌ام و این داستان یک خانواده پاکستانی در نیویورک بود. به همین دلیل باید کلی مطالعه می‌کردم. من و ریزاحمد کلی سفر کردیم؛ به کلی فروشگاه و مغازه سر زدیم و با راننده‌های تاکسی دم‌خور شدیم.»

معادی در رابطه با اینکه پیشنهادات دیگری هم داشته یا نه گفت: «نه پیشنهاد قطعی ولی، چند تا فیلم‌نامه به من پیشنهاد شده بود که باید تست می‌دادم. ولی این از آن نقش‌هایی بود که به تست نیاز نداشت؛ درواقع یک پیشنهاد قطعی بود. کافی بود آن را قبول کنم. قبل از این، چند تا فیلم‌نامه دیگر هم به دستم رسیده بود که نظرم را جلب نکرد.»
پیمان معادی از بازی در هالیوود می گوید

او با اشاره به این که بیشتر نقش‌هایی که به او پیشنهاد می‌شد، سیاسی بود، گفت: «...یک‌وقت‌هایی هم هست که بحث فیلم‌های سیاسی مطرح می‌شود؛ فیلم‌هایی که من تماشا کردنشان را هم دوست ندارم، چه برسد به اینکه بخواهم در ساختن‌شان نقش داشته باشم. فیلم‌هایی سیاسی که به کشورهای مشخص می‌پردازند، فیلم‌های احمقانه‌ای‌ هستند. البته یک‌وقت‌هایی هم پیش می‌آید من از فیلم‌نامه و نقش خوشم می‌آید ولی از آنجا که در ایران زندگی می‌کنم، مجبور می‌شوم ردشان کنم.»

پاسخ پیمان معادی به سؤالی درباره ایجاد شدن مشکل برای او در ایران به واسطه‌ی بازی در هالیوود، منفی بود.

او در پاسخ به سؤالی در مورد انتخاب نقش‌هایش در هالیوود گفت: «معمولاً در هالیوود کلی فیلم ساخته می‌شود که آدم‌های اهل خاورمیانه، نقش منفی‌اند. بعضی وقت‌ها، چینی‌ها آدم بد هستند، بعضی وقت‌ها روس‌ها و بعضی وقت‌ها هم عرب‌ها. برای همین دوست ندارم نقش یک عرب تروریست بدجنس یا یک ایرانی خراب‌کار را بازی کنم. ولی اگر یک شخصیت ایرانی جذاب به من پیشنهاد شود، چراکه نه؟ دوست دارم چنین نقشی را بازی کنم ولی به شرطی که در این نقش توهینی به ایرانی‌ها یا مسلمانان در جهان وجود نداشته باشد.»

پیمان معادی از بازی در هالیوود می گوید
پیمان معادی در کنار عوامل فیلم کمپ ایکس-ری

معادی با سؤالی در مورد بازی در فیلم‌هایی مثل «کمپ ایکس-ری» و نگاهی که به بازیگران آن‌ها وجود دارد، مواجه شد و در پاسخ گفت: «بعضی وقت‌ها در هنگام بازی سوءتفاهم‌هایی پیش می‌آید مثل وقتی که کارگردان‌ها به تفاوت میان ایرانی‌ها و اعراب آگاه نیستند و وقتی به آن‌ها می‌گویی که ایرانی‌ها عرب نیستند، از تو می‌پرسند یعنی «شما مسلمان نیستید؟». شما در جواب می‌گویی «چرا. ولی این به آن ربطی ندارد». بعضی وقت‌ها کارگردان از من می‌خواهد یک جمله را به عربی بگویم و وقتی می‌گویم «من عربی صحبت نمی‌کنم»، آن‌ها می‌پرسند «ولی تو مسلمانی، مگر نه؟». بعضی وقت‌ها فقط می‌گویم: «باشد پنج دقیقه به من فرصت دهید». بعدازآن، یک عرب را در صحنه پیدا می‌کنم و با او جمله را تمرین می‌کنم به جای اینکه بخواهم آن‌ها را قانع کنم که عرب نیستم.»

معادی سپس در مورد وضعیت سینمای ایران و کار کردن در آن صحبت کرد. او اظهار کرد: «در سال حدود صد فیلم در ایران ساخته می‌شود. فیلم‌سازهای ایرانی همه جوایز معتبر و مهم دنیا را برده‌اند؛ کن، ونیز، برلین و اسکار. ایران در عرصه سینما کشور مهمی است. هرچند مسائل و مشکلات زیادی داریم، ولی این مشکلات همیشه باعث می‌شود خلاقانه‌تر عمل کنیم. این مشکلات باعث می‌شود تا من سخت‌تر کار کنم، انگیزه بیشتری داشته باشم و مصمم‌تر بشوم.»

معادی در پایان گفته‌هایش به عباس کیارستمی اشاره کرد و گفت: «مرگ کیارستمی بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کردم، مرا تحت تأثیر قرار داد چون خیلی به او نزدیک بودم و خیلی دوستش داشتم. وقتی در بیمارستان بود، مرتب به او سر می‌زدم ولی خبر مرگش، من را هم شوکه کرد. کیارستمی ذهن درخشانی داشت و خیلی زود از بین ما رفت و این شوک بزرگی بود. غم ‌از دست‌ دادنش واقعاً سنگین بود. خیلی‌ها باورشان نشده و هنوز برای خود من هم حرف زدن درباره این مسئله سخت است.»


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان