شب کورى

۱۱ روش براى مواجهه با تاریکى از نور خورشید به داخل سالن سینماى تاریک قدم مى‏گذارید و ناگهان به سختى مى‏توانید فردى که شما را همراهى مى‏کند تشخیص دهید

شب کورى
11 روش براى مواجهه با تاریکى
از نور خورشید به داخل سالن سینماى تاریک قدم مى‏گذارید و ناگهان به سختى مى‏توانید فردى که شما را همراهى مى‏کند تشخیص دهید. هر شخصى در این موقعیت دچار شب کورى لحظه‏اى مى‏شود چرا که چند لحظه زمان مى‏برد تا شبکیه خود را با اختلاف موجود بین محیط حاضر با محیط نورانى تطبیق دهد. اما براى بعضى از افراد، شب کورى چیزى بیشتر از یک لحظه است. بعضى از مردم سریع‏تر خود را با تاریکى و تغییرات نورى تطابق مى‏دهند. افراد نزدیک‏بین، کندتر خود را با تاریکى مطابقت مى‏دهند و بعضى از مردم به همین سادگى در شب نمى‏بینند. دلایل مختلفى وجود دارد: براى مثال بعضى افراد، اگر چه نادر است، دچار شب کورى ارثى ثابت هستند. آن‏ها همین گونه متولد شده‏اند و هیچ خطرى براى چشم وجود ندارد.
متأسفانه راه‏هاى درمانى زیادى براى شب کورى وجود ندارد اما اگر پزشک شما اختلالات چشمى را از بین برد، این توصیه‏هاى عملى را براى دید بهتر در شب خصوصا در هنگام رانندگى به کار ببرید.

از خود ارزشیابى کنید.
 

بسیارى از مردم دچار نگرانى‏هاى زیادى درباره‏ى چشم‏هاى‏شان هستند. آنها از کورى مى‏ترسند، خیلى از مردم مى‏توانند مطمئن شوند که دیدشان در شب خوب است. بعد از 5 دقیقه ماندن در سالن سینما باید قادر باشید که فرد پهلوى خود را ببینید.

مطمئن شوید که ویتامین A کافى مصرف مى‏کنید.
 

این ماده، در دید شب مؤثر است. در واقع دادن مقادیر بالاى ویتامین A به فردى که دچار کمبود این ویتامین بود در عرض چند ساعت باعث بهبود دید شب فرد مى‏شود. مصرف مقادیر بالاى ویتامین A باید با اجازه پزشک صورت گیرد.

هنگام رانندگى در شب، هر کارى مى‏توانید انجام دهید تا قدرت دیدتان بالا برود.
 

در یک روز روشن شما مى‏توانید 300 تا 400 متر جلوى خود را در یک جاده مستقیم ببینید. اما در شب فقط چراغ‏هاى جلوى ماشین به شما کمک مى‏کنند. بنابراین مهم است که همه مزیت‏ها را براى خود فراهم کنید. مطمئن شوید که چراغ‏ها تمیز هستند. چراغ‏هاى کثیف دید را کاهش مى‏دهد و فقط مشکل را بدتر مى‏کند. در هنگام غروب، عینک آفتابى نزنید، هر چقدر هم که مد باشد زیرا دید شما را محدود مى‏کند.

آرامش خود را حفظ کنید.
 

به این طریق، زمان بیشترى دارید تا در برابر خطرات قابل پیش‏بینى واکنش نشان بدهید.

حوادث غیر مترقبه را پیش‏بینى کنید.
 

این روزها، جاده فقط متعلق به ماشین‏ها نیست. دونده‏ها، پیاده‏ها و دوچرخه سوارها هم هستند. پوشیدن لباس سفید براى دیده شدن در شب کافى نیست.

به باران و مه گرفتگى احترام بگذارید.
 

این دو حالت، رانندگى در شب را مشکل مى‏کنند. در مه گرفتگى، چراغ‏هاى جلوى خود را براى دید بهتر، نور پایین بگیرید.

از پیش برنامه ریزى کنید.
 

برنامه ریزى دقیق مى‏تواند رانندگى در شب را آسان‏تر کند. راه‏هایى را انتخاب کنید که منشعب مى‏شوند و یا ترافیک کمى دارند.

شانس خود را از دست ندهید.
 

در صورتى که مه شدید بود، ماشین را به کنار خیابان بکشید و یا در ایستگاه سرویس رسانى یا محوطه پارکینگ توقف کنید.

هشدار پزشکى
 

تشخیص را به پزشک‏تان واگذار کنید.
 

گاهى وقت‏ها، شب کورى، نشانه‏ى اولیه‏ى یک بیمارى پیشرونده چشمى است؛ یک مثال آن RP )پیگمانتاسیون شبکیه( مى‏باشد که تخمین زده مى‏شود 100000 نفر را در ایالات متحده درگیر کرده است. در این موارد هیچ درمان مؤثرى کشف نشده است. RP یک بیمارى فامیلى است و علت ایجاد بیمارى ناشناخته است و گاهى وقت‏ها منجر به کورى مى‏شود.
اگر شما مشکل دید در شب دارید، باید بررسى و معاینه چشمان‏تان را به چشم پزشک بسپارید. این بهترین کارى است که براى محافظت از چشمان‏تان مى‏توانید انجام دهید.

عینک شب بخرید.
 

جغد به دید خوب در شب مشهور است. حتى قوى‏ترین قدرت بینایى چشم نژاد انسان نمى‏تواند به دید جغد برسد، اما این بهبود دید در شب انسان‏ها را غیر ممکن نمى‏کند. میلیون‏ها نفر از عینک براى بهبود نزدیک بینى شبانه استفاده مى‏کنند )نقص دید در شب مخصوصا اشیاى دور(؛ خلبان‏ها به شما مى‏گویند که مشکلات بیشترى را در هنگام شب دارند و آن‏ها از یک وسیله دیگر در شب استفاده مى‏کنند؛ بنابراین آنچه به خلبان کمک مى‏کند تا هواپیما را شب روى باند نازک فرودگاه فرود بیاورد، مطمئنا به راننده در حفظ دید راه خود کمک خواهد کرد.
از عینک قوى‏ترى در شب استفاده کنید و حتى اگر در روز عینک نمى‏گذارید در شب از عینک شب استفاده کنید.

به راست نگاه کنید.
 

به سمت راست جاده نگاه کنید تا نور ماشین‏هاى روبرویى چشم شما را نزند.

رانندگى را تا فردا رها کنید.
 

فقط در طول روز رانندگى کنید. حتى منابع نورى خوب مثل آنچه که در داخل شهرها دیده مى‏شود مى‏تواند براى افراد شب کور مشکل‏ساز باشد.
منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پی‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان