عفونت‏هاى قارچى در زنان

۲۳ پادزهر طبیعى کاندیدا آلبیکنس، قارچى است که به طور طبیعى و بدون ضرر در واژن زنان و روده‏هاى مردان و زنان رشد مى‏کنند

عفونت‏هاى قارچى در زنان
23 پادزهر طبیعى
کاندیدا آلبیکنس، قارچى است که به طور طبیعى و بدون ضرر در واژن زنان و روده‏هاى مردان و زنان رشد مى‏کنند. این قارچ جزء فلور طبیعى است و همان طور که باکترى‏هاى در دهان زندگى مى‏کنند، آنها نیز در واژن و روده‏ها وجود دارند؛ اما اگر در توازن محیط زندگى آنها اختلالى ایجاد شود مثل مصرف آنتى‏بیوتیک‏ها و یا در بیماران دیابتى، دچار عفونت قارچى و واژنى مى‏شوید.
از عوامل دیگرى که باعث ایجاد عفونت قارچى مى‏شود حاملگى و قرص‏هاى ضد باردارى، هورمونهاى یائسگى و دوش‏هاى شیمیایى و اسپرم‏کش‏ها و زخم‏هاى سطحى ایجاد شده توسط تامپون‏ها، نبود لغزندگى کافى در هنگام نزدیکى جنسى و یا نزدیکى با شخص دچار عفونت قارچى مى‏باشد.
هنگامى که دچار این عفونت شدید، پزشک شما با بررسى ترشحات در زیر میکروسکوپ، بیمارى‏تان را تشخیص مى‏دهد. سپس با تجویز دارو، قارچ‏هاى اضافى را مى‏کشد.
به نظر ساده مى‏آید ولى زنانى که دچار این عفونت شده‏اند نظر دیگرى دارند. قارچ‏ها خارش و سوزش ایجاد مى‏کنند و داراى بوى کپک و ترشحات سفید رنگ هستند و بیمارى آنها عود کننده است. به نظر مى‏رسد بعضى از مردم به این عفونت‏ها حساسند. توصیه‏هاى زیر را بخوانید:

لخت بخوابید.
 

قارچ‏ها در محیط گرم و مرطوب رشد مى‏کنند. بنابراین یکى از بهترین راه‏هاى مقابله با قارچ‏ها تهویه خوب ناحیه واژینال مى‏باشد، تا این ناحیه خشک و سرد باقى بماند. لخت بخوابید و یا لباس زیر خود را در آورید و به واژن خود تسکین دهید.

لباس‏هاى گشاد بپوشید.
 

در طول روز، از پوشیدن لباس‏هاى تنگ و لباس‏هایى که از الیافى درست شده که اجازه گردش درست هوا را نمى‏دهد خوددارى کنید. این الیاف شامل پلاستیک، پلى‏استر و چرم مى‏باشد. لباس‏ها را کاهش دهید. زیرا شلوار جین، جوراب شلوارى و زیر جوراب شلوارى شورت نپوشید.
هنگامى که به خانه رسیدید لباس‏هاى اضافه نظیر جوراب شلوارى را از تن خود درآورید تا بدن‏تان نفس بکشد؛ تا آنجا که مى‏توانید دامن بپوشید.

از داروهاى واژینال استفاده کنید.
 

بعضى از جاهاى بدن را نمى‏توانید بخارانید )حداقل در منظر عموم( و واژن یکى از آن‏هاست. هنگامى که داروى تجویز شده توسط پزشک در حال از بین بردن قارچ‏هاست شما مى‏توانید از داروهاى OTC براى کاهش خارش استفاده کنید و یا کرم هیدروکورتیزون را در اطراف سوراخ واژن بمالید تا میزان خارش کاهش پیدا کند. فقط مطمئن شوید که قبل از ملاقات با دکتر از این داروها استفاده نکنید زیرا ممکن است این داروها سبب پنهان شدن بیمارى شوند.

از لغزنده کننده‏هاى طبیعى استفاده کنید.
 

روغن ملین، وازلین، سفیده تخم‏مرغ و ماست ساده موادى هستند که شما مى‏توانید هنگام نزدیکى جنسى براى لغزنده کردن ناحیه تناسلى از آن استفاده کنید. زیرا این مواد از نظر شیمیایى محرک نیستند مگر اینکه به آنها حساسیت داشته باشید.
وازلین را با کاندوم استفاده نکنید زیرا حفره‏هایى را در پلاستیک کاندوم ایجاد مى‏کند. از روغن بچه نیز استفاده نکنید چرا که داراى عطرى است که مى‏تواند تحریک کننده باشد.

به مواد شیمیایى بگویید نه.
 

راه مطمئن براى تشدید عفونت قارچى، اضافه کردن ماده شیمیایى به آن است؛ بنابراین از کاربرد دوش‏ها، ژل‏هاى ضد باردارى، فوم و اسپرى، قرص‏هاى قارچ‏کش و دئودورانت زنانه اجتناب کنید.

حمام نشسته انجام دهید.
 

به جاى استفاده از دوش‏ها، از حمام نشسته استفاده کنید. وان حمام را تا باسن از آب گرم پر کنید، سپس یکى از کارهاى زیر را انجام دهید:
نمک اضافه کنید )به اندازه‏اى که آب مزه شورى بدهد، حدود نصف فنجان( تا با حالت نمک طبیعى بدن مطابق شود.
نصف فنجان سرکه اضافه کنید تا محیط دستگاه تناسلى را اسیدى کند. حالا داخل آب بنشینید و زانوها را از هم باز کنید تا وقتى آب، سرد شود.

از اسپرم‏کش‏ها استفاده نکنید.
 

اگر به عفونت حساسید، اسپرم‏کش‏ها نیز باعث عفونت مى‏شوند. اگر مى‏خواهید از اسپرم‏کش‏ها در طول نزدیکى جنسى استفاده کنید، آن را داخل نوک کاندوم قرار دهید تا کار خود را به خوبى انجام دهد.

هیچ عطرى خوب نیست.
 

از محصولات ساده و بدون بو و عطر استفاده کنید. عطرها و دئودورانت‏هاى به کار رفته در تامپون‏ها و نوارهاى بهداشتى مى‏توانند یک دوره دیگر عفونت واژن را تحریک و شروع کنند.

با آب بشویید.
 

صابون، شامپو، نمک حمام و روغن‏ها، چربى‏ها طبیعى محافظ پوست را برمى‏دارند و ممکن است مواد محرکى را باقى بگذارند. ناحیه واژن را با آب ساده و تحت فشار تمیز کنید. یک دست شما سردوش را باید مستقیم به طرف ناحیه واژن نگه دارد.

از شورت‏هاى پنبه‏اى استفاده کنید.
 

شورت‏هاى پنبه‏اى را انتخاب کنید چرا که رطوبت پوست را جذب مى‏کند. نایلون گرما و رطوبت را نگه مى‏دارد و رشد قارچ‏ها را تسریع مى‏کند. اگر شما احساس تماس نایلون با پوست خود را ترجیح مى‏دهید از شورت‏هایى استفاه کنید که قسمت کشاله‏ى ران آن از داخل پنبه‏اى باشد.
اگر شما این نوع را هم نمى‏پسندید شورت‏هاى لایه‏دار و یا مینى‏پد جایگزین‏هاى مناسبى هستند. همیشه جوراب شلوارى‏هایى بپوشید که در ناحیه کشاله‏ى ران پنبه‏اى باشد تا هوا بتواند به راحتى عبور کند و واژن را خشک و سرد نگه دارد. یادتان باشد همراه با جوراب شلوارى شورت نپوشید. هر چقدر کمتر لباس بپوشید عبور و نفوذ هوا بیشتر خواهد بود.

از کاغذ توالت‏هاى بى‏رنگ استفاده کنید.
 

رنگ نیز یک ماده بالقوه محرک است. بنابراین براى جلوگیرى از آزردگى غیر ضرورى از کاغذ توالت‏هاى سفید ساده بدون عطر استفاده کنید.

میکروب‏ها را سر جاى‏شان نگه دارید.
 

بعد از کار کردن شکم، ناحیه مقعد را از جلو به عقب بشویید.

قبل از نزدیکى جنسى خود را بشویید.
 

اگر شما و همسرتان هر دو کاملا تمیز باشید، شانس انتقال میکروب‏هاى قارچى به واژن کاهش مى‏یابد. قبل از نزدیکى، آلت‏هاى تناسلى و دست‏هاى خود را بشویید.

فقط با آب شستشو دهید.
 

واژن به طور طبیعى خودش را تمیز مى‏کند؛ اما بعضى از زن‏ها احساس مى‏کنند که باید دوش واژن بگیرند. کتر کراندل دوش آب سرد آرام را که غیر متناوب به کار مى‏رود توصیه مى‏کند، چرا که حداقل کارى است که براى جلوگیرى از تحریک، مى‏توانید انجام دهید. در هنگام قاعدگى که دهانه رحم شما باز است از دوش استفاده نکنید. جریان رو به بالا مى‏تواند عفونت را به داخل رحم گسترش دهد و همچنین هرگز در طول حاملگى دوش انجام ندهید مگر اینکه پزشک‏تان توصیه کند.

با سرکه دوش بگیرید.
 

سرکه تقریبا همان اسیدیته واژن را دارد، به همین علت است که گاهى وقت‏ها آب نیمه‏گرم و سرکه )4 قاشق چاى‏خورى سرکه در نیم لیتر آب( به عنوان مایع دوش پیشنهاد مى‏شود. بعضى از پزشکان معتقدند واژنى که داراى PH درست و بالانس مى‏باشد کمتر دچار قارچ اضافى مى‏شود. همچنین محلول‏هاى از پیش آماده سرکه و آب وجود دارد که دیگر لازم نیست شما آن را در خانه تهیه کنید.

در صورت ابتلا به عفونت واژن، از نزدیکى جنسى خوددارى کنید.
 

نزدیکى جنسى التهاب حاصل از قارچ‏ها را بدتر مى‏کند و همچنین قارچ مى‏تواند به همسر شما منتقل شود که بعدا دوباره شما را مبتلا مى‏کند.

قبل و بعد از نزدیکى جنسى ادرار کنید.
 

زنان و مردان باید قبل و بعد از نزدیکى جنسى ادرار کنند تا باکترى‏ها از مجارى ادرارى خارج شوند و از عفونت مثانه جلوگیرى شود.

از کاندوم استفاده کنید.
 

کاندوم بدون خار و بدون داشتن ماده لغزنده، کمتر محرک است. همچنین از انتقال عفونت به همسرتان جلوگیرى مى‏کند.

قارچ‏ها و کپک‏ها را کنترل کنید.
 

زنانى که مرتبا دچار عفونت‏هاى قارچى مى‏شوند، ممکن است به غذاهاى حاوى قارچ و کپک حساسیت پیدا کنند. از مصرف غذاها و نوشیدنى‏هاى نظیر نان، کیک حلقه‏اى، آب جو، شراب، سرکه، پنیر، قارچ، آب میوه، غذاهاى مخمرى و ترشى خوددارى کنید.

قند خون‏تان را تحت کنترل داشته باشید.
 

قارچ‏ها در محیط قندى رشد مى‏کنند. مصرف بالاى مواد قندى مى‏تواند منجر به عفونت قارچى شود چرا که غذاى لازم را براى قارچ فراهم مى‏کند.
افراد دیابتى که به عفونت‏هاى قارچى مستعد هستند، باید قند خون‏شان را کنترل کنند. همچنین لاکتوز زیادى در فرآورده‏هاى شیرى و شیرین کننده‏هاى مصنوعى احتمال عفونت‏هاى قارچى را افزایش مى‏دهد.

مقاومت بدن خود را بالا ببرید.
 

یک شخص سالم نسبت به کسى که بدنش در حد معمول نیست بهتر با عفونت مقابله مى‏کند. با ورزش منظم، تغذیه صحیح، خواب کافى، سیگار کشیدن، مصرف داروها و مصرف کم کافئین سیستم ایمنى خود را تقویت کنید.

از الیاف طبیعى استفاده کنید.
 

به جاى تامپون‏هاى مصنوعى از تامپون‏هاى پنبه‏اى استفاده کنید. تامپون‏هاى با جذب بالا و آنهایى که بیش از 12 ساعت باقى مى‏ماند تخلیه طبیعى واژن را متوقف کرده به رشد باکترى‏ها کمک مى‏کنند. یک ایده دیگر، در شب از نوار و در طول روز از تامپون استفاده کنید.

3 راه براى از بین بردن بدن عفونت
 

نویسنده کتاب »چگونه از عفونت‏هاى قارچى جلوگیرى کنیم« معتقد است که راه‏هاى زیر براى از بین بردن قارچ‏ها مفیدند:

شورت‏ها را بیشتر بشویید و بسابید.
 

به عنوان احتیاط شورت‏ها را با ماده شوینده بدون عطر قبل از انداختن در ماشین لباس‏شویى کاملا بسابید. از نرم کننده‏هاى مصنوعى استفاده نکنید چرا که پوست حساس را تحریک مى‏کنند.

قارچ را با جوشاندن از بین ببرید.
 

شما مى‏توانید شورت‏هاى خود را بجوشانید و یا به مدت 24 ساعت قبل از استفاده‏ى مجدد، آنها را در ماده ضد عفونى کننده قرار دهید تا کاندیدا از بین برود، قبل از پوشیدن با صابون بدون عطر آن را بشویید.

با گرما قارچ‏ها را بکشید.
 

کاندیداها در تماس با اتوى داغ هم از بین مى‏روند.
منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پی‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان