ماهان شبکه ایرانیان

امامزاده پیر مراد

امامزاده پیرمراد یکی از نقاط تاریخی مذهبی شهر استهبان است.

امامزاده پیرمراد یکی از نقاط تاریخی مذهبی شهر استهبان است.

امامزاده محمد بن علی بن ابراهیم بن موسی بن جعفر معروف به پیرمراد است. این امامزاده در باختر استهبان و به فاصله 1000 قدمی از مرکز شهر قرار دارد. براساس اطلاعات گذشتگان در ابتدا گنبد بسیار کوچک و گلی داشته است که در اثر بارندگی شدید پیاپی هفت روزه و راه افتادن رودخانه پیرمرداد آب از اطراف بقعه عبور می کرده ولی صدمه‌ای به قبر وارد نشده، اما در مسیر آن شن‌هایی جمع شده که گنبد آن به همت حاج میرزا بابا (1200-1282 هجری قمری) فرزند حاج آقا محمد فرزند آقا علی فرزند محمد علی بیگ ذوالقدر جهرمی از سلسله خواجه‌ها که در زمان سلطنت زندیه به حکومت بلوک اصطهبانات مصوب گردیده بود، مرمت و بازسازی و پس ازچند سال دوباره گنبد و ایوانی که تزیین به کاشی کاری بود ساخته شد.

امامزاده پیرمراد بنای نسبتاً مجللی است با گنبد کاشی سفید که مزین به نقوش طرح لوزی است. دو مناره کوچک و ایوانی در جلو آن واقع و تا حدی به بقعه شاه چراغ شباهت یافته است. حوض درازی نیز در محور بقعه ساخته‌اند که بر زیبایی آن می‌افزاید.

در کناره دیواره قدیمی که قطر هر پی آن حدود 1٫5 تا 2 گز بوده، یک سنگ قهوه‌ای به خط کوفی وجود دارد که هم اکنون زیر خاک است.

در سال 1362 خورشیدی جهت گسترش و احداث گنبد و بارگاه جدید تصمیم گرفته شد که ساختمان موجود را خراب کنند، علیرغم تمام مخالفت‌های محلی سرانجام در شب تاسوعای 2 مهر 1362خ قسمتی از آن را با لودر خراب کردند.

سرانجام در سال 1368 پس از ویرانی تدریجی ساختمان قبلی کلنگ احداث ساختمان جدید با زیربنای 110 متر به زمین زده شد و شرکت سد برتهران با مصالح امروزین شروع به کار کرد و هنور به مرحله نهایی خود نرسیده است. (مرداد 76)

در حال حاضر ساختمان پیرمراد دارای چهار رواق و یک مسجد است. محوطه داخل حرم 144 مترمربع می‌باشد که دارای یک عرق چین که روی آن گنبدی به ارتفاع تقریبی 28 متر و قطر 13 متر می‌باشد که همگی با آهن آلات و سیمان و به دست کارشناسان و معماران مجرب محلی بدون استفاده از هرگونه جرثقیلی ساخته شده است. چنین گنبدی از نظر ارتفاع در استانهای مجاور مشاهده نشده است.

ضریح آن به عرض 3 و طول 4 متر و ارتفاع 2٫80 متر توسط برادران نقره ساز پرورش اصفهان به مبلغ 2 میلیون و 400 هزار تومان در سال 72-71 ساخته شد.

در سال 1373 خورشیدی دو مناره به ارتفاع تقریبی 40 متر و قطر 2 متر از آهن و آجر و سیمان ساخته شد، که هنوز تزیینات آن به عمل نیامده است.

امامزاده پیر مراد

امامزاده پیر مراد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان