"کارشناس روسی": حفظ جان سوری ها و مذاکرات آستانه دستاورد ایران است

ولادیمیر زاخاروف رئیس انستیتو پژوهش های سیاسی و راهبردی روسیه گفت: برجام با تاثیر مثبت بر خاورمیانه به ویژه حل مساله سوریه، ابتکار مذاکرات آستانه و برقراری آتش بس فراگیر که جان بسیاری از سوری ها را حفظ کرده، دستاورد همگرایی ایران و روسیه در سایه برجام است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان، زاخاروف اظهار کرد: برجام توافق بین المللی بسیار مهمی است و اگر به دست نمی آمد وضعیت کنونی در سوریه و موفقیت های حل و فصل سیاسی بحران این کشور حاصل نمی شد.

وی ادامه داد: با آغاز اجرای برجام و فراهم شدن نقش آفرینی بیشتر ایران در عرصه بین المللی، امنیت منطقه خاورمیانه تقویت و همکاری ها برای سرکوبی تروریست ها به ویژه داعش در سطح بین المللی تقویت و منسجم شد.

رئیس انستیتو پژوهش های سیاسی و راهبردی روسیه همچنین با اشاره به اینکه مرحله مهم در حل مساله سوریه، نشست بین المللی آستانه بود، ادامه داد: بدون برجام، ایران نمی توانست در این مذاکرات شرکت کند و روند گفت وگوهای سوریه شکل کنونی را پیدا نمی کرد.

زاخاروف یادآوری کرد: مذاکرات آستانه با هدف برقراری آرامش در سوریه و تقویت آتش بس این کشور برگزار شد و اهمیت حیاتی داشت.

کارشناس روس گفت: طرف روسی هنگام تنظیم فهرست شرکت کنندگان نشست آستانه بر مشارکت طرف ایرانی در این اجلاس اصرار داشت.

وی افزود: ایران صرفا یک همسایه برای روسیه نیست، بلکه از پایه های مهم روند صلح در سوریه به شمار می رود و نیرویی است که می تواند ثبات و آرامش را در خاورمیانه حفظ کند و بدون مشارکت تهران هم حل و فصل مسائل سوریه ممکن نیست.

رئیس انستیتو پژوهش های سیاسی و راهبردی روسیه در ادامه تاکید کرد: ایران بازیگر مهم خاورمیانه باید یکی از طرف های حل و فصل مسائل این منطقه راهبردی جهان باشد و هر گونه تلاشی جز این، به برنامه های تقویت ثبات و امنیت منطقه ضربه می زند.

زاخاروف تروریست ها را تهدید اصلی برای خاورمیانه خواند و گفت: بزرگترین گروه تروریستی منطقه داعش است که با همکاری سازمان های اطلاعاتی آمریکا و برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی ایجاد شده و هدف آن هم بازداشتن ایران و گروه مقاومت است.

وی ادامه داد: فعالیت های گروههای تروریستی وضعیت خاورمیانه را پیچیده و پرتنش کرده است، اما با پیروزی های ارتش های عراق و سوریه مشکل آفرینی های داعش رو به پایان می رود.

رئیس انستیتو پژوهش های سیاسی و راهبردی روسیه گفت: داعش جهان اسلام را هدف گرفته است. آمریکا و متحدانش از این گروه حمایت کرده اند و این پشتیبانی های پنهانی هم اکنون نیز از راه های گوناگون انجام می شود.

زاخاروف در پایان تاکید کرد: اما ایران با درک این دسیسه ها، تلاش می کند جهان اسلام را متحد کند، زیرا وحدت اسلامی در دکترین جمهوری اسلامی جایگاه خاصی دارد و رهبر انقلاب اسلامی که دیدگاهی فراگیر نسبت به مسائل جهانی به ویژه کشورهای مسلمان دارد، در آشکار کردن توطئه های ضداسلامی پیشگام است.

مذاکرات سوری-سوری در آستانه پایتخت قزاقستان که تاکنون دو دور آن برگزار شده و سومین مرحله نیز روز چهارشنبه آغاز می شود به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه صورت می گیرد.

در مذاکرات آستانه برای نخستین بار در طول شش سال گذشته از آغاز بحران، نمایندگان دولت قانونی سوریه و هیات معارضان مسلح با حضور گروه نمایندگی سازمان ملل مستقیم مذاکره کنند.
آتش بس فراگیر کنونی در سوریه از 10 دی ماه با طراحی ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان مذاکرات آستانه وضع شده که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تائید قرار گرفته است.
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر