فرهاد رهبر خبر داد :

نرخ ۳۰درصدی بیکاری درمیان فارغ التحصیلان

رییس دانشگاه آزاد از نرخ ۳۰درصدی بیکاری درمیان فارغ التحصیلان خبر داد.به گزارش به نقل از پانا،فرهاد رهبر گفت: دانشگاه آزاد دانشگاهی است که متعلق به عموم مردم است و خصوصی نیست

نرخ 30درصدی بیکاری درمیان فارغ التحصیلان

رییس دانشگاه آزاد از نرخ 30درصدی بیکاری درمیان فارغ التحصیلان خبر داد.

به گزارش به نقل از پانا،فرهاد رهبر گفت: دانشگاه آزاد دانشگاهی است که متعلق به عموم مردم است و خصوصی نیست. مردم در تاسیس آن مشارکت داشته اند و امروز در اداره آن مشارکت می کنند که هم بتوانند فرزندان خود را به سطوح عالیه تحصیلی ارتقا دهند و هم اینکه از دانشگاه انتظار دارند که امروز بتوانند مشکلات جامعه را حل کنند.


وی ادامه داد: زمانی مشکل کشور رفتن به دانشگاه بود و وزارت علوم محدودیت هایی داشت که امکان گسترش تحصیلات تکمیلی وجود نداشت اما دانشگاه آزاد با کمک مردم این مشکل را پس از پیروزی انقلاب اسلامی حل کرد.امروز مساله مردم فقط ادامه تحصیل و داشتن مدرک تحصیلی نیست.
وارد نسل جدیدی از نسل های دانشگاهی شده ایم که دو نسل تقویت کادر علمی و تولید علم را پشت سر گذتشته ایم.
رییس دانشگاه آزادگفت: چند مساله اساسی وجود دارد که مهم ترین آن بیکاری فارغ التحصیلان است، گرچه متوسط نرخ بیکاری 12 درصد جمعیت فعال است اما این نرخ در بین فارغ التحصیلان بیش از 30 درصد است.


وی افزود: دومین مساله ای که مردم از دانشگاه آزاد انتظار دارند این است که چرا علی رغم اینکه کشور غنی و ثروتمندی داریم اما مردم فقیر هستند. دانشگاه آزاد می تواند برای روشن سازی این مساله کمک کند و می تواند این سوال را برای رسیدن به راه حل آن پاسخ دهد و این راهی جز تولید ثروت از علم نیست.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد در تولید علم گام های مهمی برداشته است، گفت: امروز دانشگاه آزاد برنامه ریزی می کند تا با شرکت های دانش بنیان و با به کارگیری نخبگان جامعه و کسانی که صاحب ایده هستند از آن ها استفاده کرده و ایده ها به محصول تولید شود.

رهبر افزود: راه حل هایی در هیات رییسه دانشگاه آزاد مطرح شده و امیدواریم این دو مشکل اساسی(بیکاری و فقر در کشور) را برطرف کنیم. امروز کشور ما هم صاحب سرمایه های زیرزمینی و غنی است و هم صاحب سرمایه انسانی است اما چیزی که کم داریم مدیریت منابع است‌.

رییس دانشگاه آزاد ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگی که مردم از آن رنج می برند سیاسی کاری در دستگاه های اجرایی، نهادها ‌و سازمان هاست. سیاسی کاری گروه چپ و راست فرقی نمی کند. من آن ها را قبیله ای می دانم که جهت منافع قبیله خود هم تلاش نمی کنند و درون خود نیز دست به تخریب می زنند.
وی با بیان اینکه سیاسی کاری سم مهلکی برای اداره کشور است، گفت: مردم به وحدت ملی نیاز دارند . وحدت کلمه آن کلید واژه ای است که حضرت امام همیشه آن را گوشزد کرده است. لذا استفاده از توان ملی نه توان حزبی در دستور کار دانشگاه آزاد است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به میزان شهریه دانشجویان گفت: امسال در شهریه ثابت دانشجویان تغییری صورت نگرفته است و شهریه متغیر ورودی های جدید 10 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این مصوبه ای در اسفندماه سال گذشته درباره شهریه پزشکی داشتیم که اصلاحات انجام شده است.

رهبر اضافه کرد: در مصوبه اسفندماه سال 95 میزان شهریه دانشجویان پزشکی اعلام شده بود اما در این مصوبه تاکید نشده بود که برای ورودی سال 96 است. این مشکل اصلاح شد ‌و مصوبه مذکور شامل دانشجویان ورودی سال 95 و قبل از آن نمی شود.

وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد درآمدهای دانشگاه آزاد متکی به شهریه است، گفت: مشکل اساسی که در دانشگاه آزاد داریم درباره درآمدهای این دانشگاه است. سال 96 طی برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است درآمد غیر شهریه ای را افزایش دهیم تا سال 1404 مقرر شده که درآمد غیرشهریه ای در دانشگاه آزاد به 40 درصد برسد.

رهبر تصریح کرد: در سال جاری برخی رشته های تحصیلیدر دانشگاه آزاد اسلامی تا 50 درصد تخفیف شهریه قائل شده ایم و برای مناطق محروم نیز تخفیف های ویژه ای در بخش شهریه دانشجویاندر نظر گرفته ایم.

وی همچنین درخصوص تغییر ساختار اداری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد نیز توضیح داد: با همفکری مسوولان دانشگاه در هیات رییسه و کمیسیون دائمی دانشگاه و هیات امنا نسبت به اصلاح ساختار اداری دانشگاه اقدام کرده ایم. البته ادغام معاونت ها مطرح نیست. زمانی ساخت و ساز در دانشگاه آزاد زیاد بود که امروز این فعالیت های ساختمانی به حداقل خود رسیده است.

رییس دانشگاه آزاد ادامه داد: در راستای اصلاح ساختار اداری دانشگاه در نظر داریم معاونت عمرانی تحت اداره کل عمران در ذیل یکی از معاونت ها ادامه فعالیت دهد. ساختار دانشگاه به منظور کنترل هزینه ها کوچک و چابک می شود.
وی خاطرنشان کرد: امروز در دانشگاه آزاد با کاهش درآمدهای شهریه ای مواجه هستیم و اگر نتوانیم مدیریت هزینه کنیم ادامه روند اداره دانشجویان با مشکل مواجه خواهد شد.
رهبر افزود: وظیفه ما در ستاد مرکزی دانشگاه سیاست گذاری،نظارت، هدایت و حمایت است. اصلاح ساختار دانشگاه در هیات امنا به تصویب رسیده و به زودی اجرا می شود.


وی همچنین درباره ادامه فعالیت محسن هاشمی معاون عمران دانشگاه آزاد نیز توضیح داد: از آقای هاشمی حتما استفاده خواهیم کرد. محسن هاشمی سابقه خوبی در دانشگاه آزاد دارد اما ادامه فعالیت وی مشروط به فرصت آقای هاشمی است با توجه به اینکه شورای شهر وقت زیادی می خواهد اما از وی به عنوان مشاور در دانشگاه استفاده خواهیم کرد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین درخصوص اظهارات مطرح شده درباره امنیتی شدن دانشگاه آزاد در دوره جدید مدیریتی گفت: من یک سابقه کار در وزارت اطلاعات دارم. آن هایی که اینو مطرح می کنند از چی نگران هستند. تخصص من اقتصادی است و افرادی که از سابقه من می ترسند، و می دانند حرفه من شناسایی مفسدان است.


وی افزود: در ابتدای دوره مدیریت من در دانشگاه تهران، این دانشگاه به یک پارکینگ بزرگ برای مغازه داران خیابان انقلاب تبدیل شده بود که ما اعلام کردیم ورود افراد فقط با ارائه کارت دانشجویی باشد بنابراین اگر این موضوع امنیتی است ما دانشگاه را امنیتی کردیم.
رهبر ادامه داد: من اعتقاد دارم، دانشگاه آزاد متعلق به مردم است و نمی تواند بستری برای سیاسی کاران باشد که می خواهند از آن بهره بگیرند. ما می‌گوییم آزاد اندیشی، کرسی نظریه پردازی و تضارب آرا در دانشگاه باشد ولی سیاسی کاری نه.دانشجو نباید پیاده نظام یک حزب سیاسی باشد.
وی افزود: زمانی که من در دانشگاه تهران بودم در روز دانشجو همه تشکل ها در سالن های متفاوت حرف خود را می زدند. در آن دوران بیشترین تشکل های دانشجویی در دانشگاه تهران فعال بودند. معتقدم همه باید در چارچوب قانون و مقررات فعالیت کنند. من قرص و محکم برای قانون مداری ایستادم و اگر این مصداق امنیتی است، من امنیتی هستم.


رییس دانشگاه آزاد ادامه داد: بیشترین فضای باز سیاسی نشریات دانشجویی در زمان شش سال ریاست من در دانشگاه تهران بود. بنده یک سابقه فعالیت در وزارت اطلاعات و مبارزه با مفسیدین دارم اما معتقدم دانشجو باید حرف خود را بزند ولی ارباب خودش باشد. ضمن اینکه معتقدم همه تشکل های دانشجویی باید در چارچوب قانون و مقررات باشد. سیاسی کاری و فعالیت های خلاف مقررات در دانشگاه ممنوع است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر