ماهان شبکه ایرانیان

شهر حسامی

براساس مطالعات میدانی صورت گرفته وجه تسمیه شهر حسامی بدین منظور می باشد که حسامی به معنای شمشیر تیز بوده و شخصی به نام حسام الدین بر این منطقه حکومت کرده است

براساس مطالعات میدانی صورت گرفته وجه تسمیه شهر حسامی بدین منظور می باشد که حسامی به معنای شمشیر تیز بوده و شخصی به نام حسام الدین بر این منطقه حکومت کرده است . اسناد و مدارکی که تعیین کند چه زمانی نام حسامی بر این شهر اطلاق شده است مشخص نیست . ولی نقل شده است که زمان حمله مغول به علت نا امن بودن قسمت اعظم ایران در آن زمان ، تاجری به نام امیر حسام الدین به این منطقه که از گزند مغولان در امان مانده بود آمده و در این مکان سکنی گزیده و با مکنت و توان مالی خود این مکان را آباد کرده و به خاطر نام نیکش پس از فوت وی مردم به نشانه احترام این منطقه را حسامی نامیدند . شهر حسامی دارای قدمتی دیرینه می باشد و شاهد این مدعا کشفیات باستانی جدید در مرکز و حومه این شهر می باشد . از دیگر دلایل دیرینگی شهر قلعه های به جامانده از سالهای دور همچون قلعه ی زهرا ، قلعه ی بکس ، قلعه ی کریم ، قلعه ی سلمه ، برج میاق و غیره است . جمعیت شهر حسامی حدود 3000 هزار نفر می باشد .

شهر حسامی از نظر موقعیت جغرافیایی ، درموقعیت 53 درجه و52 دقیقه و 28 ثانیه طول جغرافیایی و 38 درجه و52 دقیقه و53 ثانیه عرض جغرافیایی و در ارتفاع 2132 متری از سطح دریا واقع شده است . و در منطقه مرکزی بخش سرچهان است که راههای ارتباطی زیادی به این شهر منتهی می گردد که به شرح ذیل است :

حسامی از سمت جنوب شرقی توسط جاده آسفالته به روستاهای ده زیارت ، چنارویه و مروشکان متصل و از طریق همین جاده به شهرهای هرات ، شهر بابک ، بندر عباس ،کرمان و یزد ارتباط دارد.

از سمت شمال به روستاهای گلپا ،چنار زاهدان ،کرخنگان ، برزکر ، هرابرجان ، مروست و از طریق به راههای مواصلاتی استان یزد ارتباط دارد.

از سمت شمال غربی توسط جاده خاکی قدیمی به روستا های باغ جعفر ، اهل کوه و چنار زاهدان ختم می شود .

از سمت غرب و از طریق جاده آسفالته به روستاهای محمود آباد ، جمال آباد ، مرکز بخش سرچهان ، مرکز شهرستان ، مرکز استان و سایر شهرهای استان فارس اتصال پیدا می کند . از سمت جنوب و از طریق جاده آسفالته که از کنار جنگل زیبای خالص می گذرد به شهر آباده طشک ، روستای خواجه جمالی و شهرستان نی ریز ختم می شود . همچنین از جنوب غربی به روستاهای اسلام آباد ، بکهدان از توابع شهرستان ارسنجان و خود شهرستان ختم می شود .

فاصله شهر حسامی تا مرکز بخش ، شهرستان و مرکز استان به شرح زیر می باشد :

فاصله تا مرکز بخش (کره ای ) : 18 کیلومتر

فاصله تا مرکز شهرستان (سوریان) : 110 کیلومتر

فاصله تا مرکز استان(شیراز) : 250 کیلومتر

اقلیم و نوع آب و هوا :

از نظر توپوگرافی شهر حسامی دارای شیب عمومی شمالی – جنوبی می باشد ولی شیب با جهت غربی – شرقی نیز در بعضی محله ها دیده می شود . این شهر چون در دشت واقع شده است ، دارای شیب تند نیست.

شهر حسامی به تبعیت از آب و هوای منطقه سرچهان ، در زمستان دارای اقلیم سرد و نسبتا” پر باران (سالهای پر باران ) است . بارندگی زیاد توپوگرافی شهر را تحت تاثیر خود قرار می دهد . حسامی و سرچهان تحت تاثیر جبهه های مدیترانه و سیستم های کم فشار می باشد و قسمت اعظم بارندگی ها به صورت برف است . سرچهان و با ا لطبع حسامی چون در رشته کوه زاگرس واقع شده ، دارای زمستانهای سرد و تابستانهای خنک می باشد . مردم حسامی سردترین روزهای سال را در ماههای دی و بهمن و گرمترین روزهای سال را در تیر ماه سپری می کنند .

میانگین دمای حسامی از 35 درجه در تیر ماه و 14- درجه در دی و بهمن ماه متغیر است . متوسط رطوبت نسبی هوا 49% می باشد و حداکثر سرعت باد در حسامی 25 کیلومتر در ثانیه می باشد .

پوشش گیاهی و جانوری :

پوشش گیاهی به دو بخش تقسیم می شود :

بخش اول – پوشش گیاهی و باغی و کشاورزی

بخش دوم – پوشش گیاهی جنگلی و مرتعی

شهر حسامی

شهر حسامی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان