ماهان شبکه ایرانیان

می‌خواهیم گردشگران را فراری بدهیم؟

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۳/۲۵ &#۸۲۱۱; یک تورگردان هشدار داد: اگر گردشگران خارجی خدمات و قیمت مناسب را از ایران نگیرند، از سفر به این کشور انصراف می‌دهند.

تاریخ خبر : 1393/3/25 – یک تورگردان هشدار داد: اگر گردشگران خارجی خدمات و قیمت مناسب را از ایران نگیرند، از سفر به این کشور انصراف می‌دهند.

حسین احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به گرانی قیمت برخی هتل‌های کشور، اظهار کرد: رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌تازگی اعلام کرده، ورود گردشگران خارجی در یک‌ماه نخست امسال حدود 250 درصد رشد داشته است. این آمار با توجه به تقاضای سفر به ایران می‌تواند درست باشد‌؛ اما نباید فکر کنند، شرایط همیشه به این شکل باقی می‌ماند،‌ چون مسافر اگر قیمت و خدمات خوب نگیرد، دیگر به ایران نمی‌آید.

وی با بیان این‌که در حال حاضر برخی هتل‌ها 25 درصد نرخ خود را افزایش داده‌اند، گفت: این افزایش نرخ یک‌بار در آغاز سال صورت گرفت؛ ولی باز هم برخی هتل‌ها با توجه به افزایش تقاضا برای سفر به ایران، بار دیگر به قیمت‌ها اضافه کردند. ممکن است جامعه‌ی هتلداران بگوید، این قیمت‌ها منطقی اضافه شده‌اند؛ ولی براساس افزایش نرخ سال گذشته، این انتظار وجود داشت که افزایش معقول‌تری صورت گیرد یا دست‌ کم یک‌بار در سال نرخ‌ها زیاد شود. جدا از این مسأله، برخی هتل‌ها قوانین خود را در دریافت پول و رزرو اتاق تغییر داده‌اند که این امر، شرایط را برای ما سخت کرده است.

او ادامه داد: اگر قرار باشد نرخ‌های سال آینده هم به این شکل و با این شرایط تغییر کند،‌ چه کار باید کرد؟ آیا با این وضع خدمات، که هیچ تغییری در کیفیت آن‌ها داده نمی‌شود و مسافر معمولا ناراضی است، می‌توان گردشگران و این میزان رشد را حفظ کرد؟ برای گردشگر، کیفیت خدمات خیلی مهم است، کشورهای گردشگرپذیر هم معمولا این را ملاک قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند در عین ارتقای کیفیت، نرخ خدمات را ثابت نگه دارند تا قابل رقابت باشند و بازارهای خود را از دست ندهند.

احمدی سپس به نارضایتی برخی گردشگران خارجی نسبت به خدماتی که از هتل‌های ایران گرفته‌اند، اشاره و اظهار کرد: آژانس‌های خارجی همیشه هتل خوب می‌خواهند؛ اما چون تعداد این هتل‌ها در شهرهای مورد نظر آن‌ها کم است و همچنین امسال به‌دلیل افزایش تقاضا، ظرفیت خالی در این هتل‌ها به ‌سختی پیدا می‌شود، ما مجبوریم هتل‌های چهار و سه ستاره را نیز به آن‌ها معرفی کنیم؛ اما آن‌ها معمولا وقتی از خدمات این هتل‌ها استفاده می‌کنند، شاکی می‌شوند. مواردی هم بوده که به‌خاطر نارضایتی حاضر نشده‌اند پول‌شان را بپردازند.

وی بیان کرد: با توجه به تحریم‌های بانکی‌، برخی آژانس‌های خارجی پول تورهایی را که به ایران سفر می‌کنند، از همان ابتدا به‌شکل کامل پرداخت نمی‌کنند. آن‌ها یا 60 درصد این پول را از قبل می‌دهند و باقی‌مانده را نگه می‌دارند تا تور برگردد و آن‌وقت تسویه‌حساب کنند یا گاهی کامل پول را نگه می‌دارند تا تور برگردد و آن‌وقت هزینه را می‌پردازند.

این تورگردان ادامه داد: تعدادی تور از فرانسه و ایتالیا داشتم که قرار بود، پول‌شان را در پایان سفر بپردازند‌؛ اما از هتل‌های اصفهان و یزد ناراضی بودند و کلا این پول را پرداخت نکردند. گاهی مجبوریم برای این شکایت‌ها به آژانس خارجی جریمه پرداخت کنیم.

احمدی اظهار کرد: کمبود هتل در شهرهای گردشگرپذیری مانند اصفهان‌، یزد‌، شیراز‌ و حتا تهران به یک معضل جدی تبدیل شده است که واقعا باید برای آن چاره‌ای اندیشید. این کمبود یک طرف‌، گرانی و خدمات پایین هتل‌ها هم طرف‌ دیگر. اگر وضع این‌طور ادامه یابد، آژانس‌های خارجی اعتمادشان را به ما از دست می‌دهند.

وی در ادامه با مقایسه‌ی هتل‌های پنج ستاره‌ی ایران با کشورهایی مانند ترکیه‌، چین و مالزی‌، گفت: آیا هتل‌های پنج ستاره‌ی ایران واقعا پنج ستاره هستند؟ آن‌هایی که می‌گویند این هتل‌ها از پنج ستاره‌های اروپا‌، چین‌، ترکیه یا مالزی بهترند‌، بهتر است یک سفر به این کشورها بروند و هتل‌های پنج ستاره‌ی آن‌ها را ببینند. این واقعا در حد شعار است که برخی می‌گویند هتل‌های ما بهتر است.

این تورگردان تأکید کرد: قصد آژانس‌ها از طرح این مشکلات، انتقاد کردن از هتل‌ها و هتلداران نیست‌، ما فقط می‌خواهیم یک تعامل بین دو بخش ایجاد شود تا تعداد گردشگران بیشتر شود و سرمایه‌گذاران بیشتری نیز وارد عمل شوند.
می‌خواهیم گردشگران را فراری بدهیم؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان