تاریخ خبر : 1393/4/15 – تسنیم: معاونگردشگری ، با بیان اینکه ما در ابتدای ورود به عرصه گردشگری سلامت به چند مشکل برخوردیم، اظهار کرد: اول اینکه متولیان این موضوع متنوعند و از طرف دیگر تعاریف فرق میکند، به عنوان نمونه در بحث سلامت، وزارت بهداشت معتقد است حتی کسانی که میخواهند از آب گرمها استفاده کنند، نیاز به مجوز پزشک دارند این در حالی است که بهزعم بعضیها این موضوع به حوزه پیشگیری ارتباط دارد.
مرتضی رحمانیموحد ضمن تاکید بر اینکه ما باید با بیان زیرساختهای فکری اول به یک اجماع نظر میرسیدیم و تا قبل از این اجماع نمیتوانستیم وارد مصداقهایی چون بازاریابی، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری سلامت و غیره شویم، اضافه کرد: از آذر سال گذشته برای همگرایی و همفکری هر کدام از دستگاههای مرتبط با این حوزه تلاش کردیم و تقریبا 3 ماه طول کشید تا فضای ذهنی را به سمت همافزایی و مشارکت بردیم. در برخی موارد هم لایههای بالایی موافق بودند، ولی در لایههای پایینی مقاومت بود که این موضوع را هم به مرور حل کردیم.رحمانی تصریح کرد: در 5 فروردین امسال توافقنامهای را با حضور روسای چهار نهاد، وزیر بهداشت، وزیر امور خارجه، رئیس سازمان میراث فرهنگی و رئیس سازمان نظام پزشکی به همراه تعیین وظایف و اختیارات و محورها امضا کردیم و معاونت گردشگری بهعنوان دبیرخانه انتخاب شد. معاون گردشگری کشور با بیان اینکه در حال حاضر دوره نهادینه کردن توافقنامه را طی میکنیم چرا که این توافقنامه باید در کل استانها برود و دانشگاههای علوم پزشکی و سازمانهای متناظر با این سیاق عادت کنند، ادامه داد: دبیرخانه مشغول بهکار شد، دبیری که مورد اجماع هر چهار دستگاه باشد را منصوب کردیم، آییننامه اجرایی دبیرخانه و در نهایت سه کارگروه بهداشت، درمان و آموزش به مسوولیت وزارت بهداشت، کارگروه زیرساختها و تسهیلات به مسوولیت سازمان نظام پزشکی و کارگروه تندرستی، بازاریابی و تبلیغات به مسوولیت سازمان میراث فرهنگی را تصویب کردیم. وی اضافه کرد: ما در این فرآیند 22 عنوان معضل گردشگری سلامت را احصا کردیم که باید برای آنها دستورالعمل تعریف کنیم، بعد از آن میتوان فراخوان داد، تا هر کسی که خواست براساس این دستورالعمل دفتر خدمات مسافرتی، واحد خدمات درمانی یا دهکده سلامت بزند.