ماهان شبکه ایرانیان

در پنجمین گفت‌وگوی دینی مطرح شد

مفهوم شهادت در دین مسیحیت

رئیس گروه اسلام کنفرانس اسقفان سوئیس گفت: در مسیحیت به افرادی لقب شهید داده می‌شود که این اطمینان را داشته باشیم فرد در زمان به قتل رسیدن، قاتل خود را بخشیده باشد.

مفهوم شهادت در دین مسیحیت

به گزارش ایسنا، اسقف "آلن‌ دی‌ رائمی"، رئیس گروه اسلام کنفرانس اسقفان سوئیس روز یکشنبه (پنجم مردادماه) در دور پنجم گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها و کنفرانس اسقفان سوئیس که با حضور علمای جهان اسلام و مسیحیت با عنوان «زمینه‌های افراط گرایی و رادیکالیسم در جوامع اسلامی و جوامع مسیحی-چالش و راهکارها» در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: بنده از طرف کنفرانس سوئیس در این دور گفت‌وگوها شرکت کرده‌ام و بسیار خرسندم که این گفت‌وگوها پس از 10 سال آغاز شده است. به عنوان یک مسیحی این سوال را مطرح می‌کنم که دلایل رادیکالی شدن جهان چیست؟ من تاریخ 2000 ساله مسیحیت را می‌شناسیم و می‌دانم که برخی از افراد همیشه به مسیحیت متعهد نبوده‌اند و تعداد زیادی هم بوده‌اند که همواره در راستای مسیحیت گام برداشته‌اند و مسیحیت با شاهدان ایمان واقعی و غیرواقعی مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: مسیحیت کاتولیک در رابطه با مفهوم شهادت یک نظریه‌ای دارد و آن این است که تا زمانی که مشخص نشود فردی که جان خود را از دست داده، قاتلان خود را بخشیده است یا نه حق نداریم آن فرد قربانی را شهید بنامیم. نزد مسیحیان شهید به معنای واقعی به کسی گفته می‌شود که قاتل خود را بخشیده باشد.

رئیس گروه اسلام کنفرانس اسقفان سوئیس ادامه داد: در سال 1527 میلادی 127 سرباز سوئیسی جان خود را برای پادشاه دادند، اما ما نمی‌توانیم آن‌ها را شهید بنامیم چرا که نمی‌دانیم آن‌ها قاتلان خود را بخشیده‌اند یا نه. در ایمان مسیحیت یک احترام بی‌نهایتی برای هر چیزی که مربوط به خداوند است وجود دارد. محبت مسیحیت همیشگی و برای همگان بوده است. معراج حضرت مسیح (ع) عشق خداوند را برای تمام انسان‌ها به ارمغان آورد.

او گفت: قدرت شرارت برای تمام انسان‌ها دردآور است. یک مسیحی واقعی همواره در جست‌وجوی صلح و آرامش زندگی است و در یکشنبه‌ها ما نان مقدس را بین همگان تقسیم می‌کنیم. یک مسیحی واقعی فروتن و سخاوتمند است. آن‌هایی که واقعا مسیحی هستند و فقط اسم آن را ندارند، همواره به فکر سایر انسان‌ها هستند. ما باید برای رسیدن به آرامش در جهان به سرمنشأ دین برگردیم.

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی، عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به صحبت‌های اسقف آلن‌دی‌رائمی عنوان کرد: ما اگر از منظر الهی به شهادت نگاه کنیم، سخنان شما صحیح است؛ چرا که نیت حقیقی افراد را نمی‌دانیم، اما ما در جایگاه خداوند نیستیم و حق نداریم ذات انسان‌ها را بررسی کنیم. این در دین ما یک قانون است و در روابط اجتماعی هم به آن می‌پردازیم که وقتی از درون انسان‌ها خبر نداریم، باید از رفتار آن‌ها به بهترین وجه یاد کنیم. ما حق نداریم برای رفتار انسان‌ها نیت‌خوانی و یا قضاوت داشته باشیم. ما افراد را شهید می‌نامیم، به دلیل اینکه آن را وظیفه خود می‌دانیم چرا که آن‌ها در آن لحظه به بهترین صورت به وظیفه خود عمل کرده‌اند.

همچنین در این گفت‌وگوی دینی «آروین‌ تانر تیزانی»، دبیرکل کنفرانس اسقفان سوئیس- با بیان اینکه ما در این دوره از گفت‌وگوها با کاتولیک سوئیس و دانشمندان شیعه درباره مسائل مورد اهمیت مسلمانان و مسیحیان گفت‌وگو می‌کنیم، اظهار کرد: در سال 2006 گفت‌وگو با عنوان حقوق ادیان و اقلیت‌های دینی برگزار شد و در سال 2011 این گفت‌وگوها با موضوع کرامت انسانی در اسلام و مسیحیت برگزار شد. ما در این دور از گفت‌وگوها درصدد عمق بخشی به مفاهیم هستیم. در ابتدا مسائل کلامی و سیاسی مطرح بود، اما در این مدت فرصت داشتیم که اقلیت‌های دینی از نظر فکری نسبت به هم نزدیک‌تر شوند.

وی خاطرنشان کرد: تک‌گویی افراد به گفت‌وگوهای علمی تبدیل شده‌اند و همچنین مسائل کلامی و معنوی را با یکدیگر در این جلسات به گفت‌وگو می‌گذاریم. هدف ما از این گفت‌وگوهای دینی این نیست که بخواهیم دین یکدیگر را تغییر بدهیم. ما می‌خواهیم به حرف‌های یکدیگر گوش بدهیم، آن هم بدون هیچ گونه محدودیتی.

آروین تانر اظهار کرد: ما برای رسیدن به درک دینی از یکدیگر گاهی با موانعی روبرو هستیم که با این گفت‌وگوها از بین می‌رود. گروه‌های افراطی و تندرو مسلمانان و مسیحی می‌گویند فواید این گفت‌وگوها چیست، دلیل آن این است که آن‌ها مفهوم دین را نمی‌فهمند و همین تندروی‌ها سبب بوجود آمدن چالش‌هایی در جهان شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان