تاریخ خبر: 1393/04/22 – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از دنیای اقتصاد، میراث فرهنگی، همزمان با تلاش های گسترده چین برای احیای جاده ابریشم به عنوان یک میراث فرهنگی مشترک و یک جاذبه گردشگری منطقهای، شرکت کنندگان در اجلاس رهبران ترک طبق قراردادی توافق کردند که جاده ابریشم مدرن را همراه با بستههای گردشگری به عنوان بخشی از مجموعه طرحهای مرتبط با تقویت همکاری میان دولت های عضو این شورا ایجاد کنند.
شورای کشورها یا دولتهای ترک زبان که شامل ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان و قزاقستان است با هدف ایجاد نوعی یکپارچگی ونیز تحکیم و توسعه روابط اقتصادی دوجانبه مبتنی بر فعالیت های فرهنگی و اجتماعی درمیان کشورهای ترک زبان، ضمن توافق برسر ایجاد جاده ابریشم نوین، طرح توسعه همکاری در زمینههای حمل ونقل و ایجاد مراکز ویژه زبان ترکی در کشورهای غیر ترک همانند فرانسه، آلمان و امریکا توافق کردند.
به عقیده کارشناسان تلاشهای اخیر چین و ترکیه و دیگر کشورها برای پویا کردن مسیر راه بازرگانی باستانی پیوند دهنده شرق و غرب، در راستای برنامه کریدور بینالمللی حمل و نقل اروپا، قفقاز، آسیای میانه (TRACECA) است، که گاهگاهی به نام «جاده ابریشم نو» هم یاد میشود.
طبق دیدگاه های مطرح شده، قرن بیست و یکم قرن معجزه اقتصادی ترانزیت است و در واقع ترانزیت به عنوان منبع درآمدی شناخته شده و کشورهایی که در حوزه ترانزیت کالا یا مسافر سرمایه گذاری میکنند درآمد قابل توجهی از این بخش بدست میآورند. هم اکنون تجارت در جهان بالغ بر 10000 میلیادر دلار میباشد که از این میزان حجم تجارت آسیا و اروپا بالغ بر 3000 میلیارد دلار است؛ لذا توسعه شبکه ترانزیت و حمل و نقل برای انتقال کالا متناسب با رشد تجارت جهانی ضروری شده است.
در نشست دوروزهای که در استان موگلای ترکیه به ریاست “عبدا… گل” برگزار شد، اهمیت گردشگری از نظر اقتصادی وایجاد انسجام اقتصادی و فرهنگی و انسانی درمیان کشورهای واقع در امتداد جاده ابریشم مورد تاکید قرار گرفت.
این شورا که اولین بار در سال 2009 در نخجوان شکل گرفت قرار است سال بعد در قزاقستان برگزار شود.
جاده ابریشم، سیستم ارتباط جادهای و مسیرکاروانروی تاریخی است که از طریق ترکیه، ایران، هندو چین دنیای کهن و تجارت را با هم متصل میکرد. اعتقاد براین است که این جاده در زمان اسکندر مقدونی تاسیس شده و مسیر تجاری عمده برای ابریشم چین به سوی دیگر کشورها و سرزمینها بوده است. این جاده طی قرنها محل تلاقی فرهنگها و نیز راه انتقال آداب و رسوم و صنایع و هنرها از جایی به جایی دیگر بوده است.
در شرایط کنونی یکی از شاخصهای مهم تجارت بین المللی، مسئله اقتصاد ترانزیت و درآمدهای حاصله از آن است و به مفهوم سهیم شدن در بازار بین المللی حمل و نقل کالا و عبور از دروازههای تجارت بین الملل میباشد. قانون حمل و نقل ترانزیت خارجی کالا عبارت است از کالایی که مبادی خارجی به مقصد کشور ثالث و یا نگهداری آن در مناطق حراست شده و انجام حمل تدریجی آن کالا به تقاضای صاحب کالا از قلمرو مرزی یک کشور وارد و از همان نقطه به نقطه دیگر از کشور خارج شود.
قرار گرفتن در مسیر کریدورهای شمال – جنوب و شرق – غرب و مسیر سنتی جاده ابریشم از امکانات بالقوه برای همه کشورهای منطقه ازجمله ایران است که هریک از کشورها میکوشند این فرصتها را به امکانات بالفعل تبدیل کند. به نظر میرسد تلاش های اخیر در ثبت جاده تاریخی ابریشم از سوی کشورهای چین و قزاقستان و قزقیزستان و طرح بسته های گردشگری نیز در راستای تحقق همین اهداف باشد.