تایتانیک همیشه یکی از داستانهای غمانگیز کشتیرانی بوده. عکسهای واقعی از کشتی تایتانیک را در بنیتا ببینید.
در مورد کشتی تایتانیک و سرگذشت غم انگیز آن همه میدانیم که با صخرهی یخی برخورد کرد و در آب فرو رفت. همچنین همهی ما فیلم حماسی و خاطرهانگیز تایتانیک و دیوید کامرون را به یاد داریم. با این حال چند عکس نفسگیر و جالب از تایتانیک واقعی منتشر شده که دیدنش خالی از لطف نیست. این کشتی مجلل در اوایل قرن 19 میلادی ساخته شد و در سال 1364 بقایای آن از آب گرفته شد.
1- کشتی سلطنتی تایتانیک
Credit: Smithsonian Institution
این کشتی به طور رسمی برای خط دریای وایت استار(White Star Line) در تاریخ 21 اردیبهشت ماه سال 1291 هجری شمسی به آب انداخته شد. این کشتی برای رقابت با کشتی نیو اوشن لاینر(New Ocean Liner) ساخته شد که هم از نظر سایز و هم از نظر سرعت رکوردها را به خود اختصاص داد.
2- پروانههای غول آسا
Credit: Smithsonian Institution
این تصویر ثبت شده در زمان پایان ساخت این کشتی تصور درستی از میزان بزرگی و عظمت این کشتی و حتی پرههایش به ما میدهد. این کشتی با طول 270 متر در زمان خود بلندترین کشتی ساخته شده در سراسر جهان به حساب میامده حتی اگر آن را به صورت عمودی در نظر بگیریم از تمام ساختمانهای آن دوره هم بلندتر بوده است.
3- تازه عروس و دامادها
Credit: Smithsonian Institution
این عکس مطعلق به آقا و خانم جورج (George) ٬ تازه عروس دامادی است که این کشتی را برای گذراندن دوران ماه عسل خود انتخاب کرده بودند. خانمی که رو به دوربین است یعنی خانم جورج موفق شد در این حادثه مرگبار زنده بماند اما متاسفانه همسر وی به همراه صدها نفر دیگر درگذشت.
4- ساخت و ساز کشتی تایتانیک
Credit: loc.gov
زمانی که تایتانیک و خواهر کوچکش المپیک به عنوان بزرگترین کشتیهای جهان ساخته شدند٬ هیچ راهی برای به آب انداختن کشتیها وجود نداشت بنابراین در ابتدا آنها باید راهی بسیار بزرگی برای به آب انداختن آنها می ساختند٬ این راه غول پیکر به نام دروازهی عظیم الجثه شناخته میشد که ساختش در حدود 150 هزار دلار آمریکا هزینه بر داشته
5- دم و سکان کشتی
Credit: Wikipedia
این تصویر سکان کشتی که یکی از قطعات اصلی برای هدایت کشتی به حساب میآید را به نمایش میگذارد٬ سکان کشتی تایتانیک بیش از 9100 کیلوگرم وزن داشت.
6- به آب انداختن
Credit: Smithsonian Institution
لحظهی به آب انداختن کشتی یکی از لحظات شگفتانگیز به حساب میآید حال اگر این کشتی تایتانیک باشد جذابتر هم خواهد شد. به آب انداختن تایتانیک با اینکه فقط 62 ثانیه به طول انجامید بیش از 23 تن مواد مانند روغن گریس ٬ روغن قطار٬ صابون و چربی مصرف شد
7- ترک بلفاست (Belfast)
Credit: Smithsonian Institution
در این عکس تایتانیک دیده میشود که در حال ترک این شهر است و همچنین 2 یدک کشی که در حال جابهجایی تایتانیک هستند. هرچند که در این تصویر فقط 2 یدککش دیده میشود اما در اصل 5 یدککش این کشتی را میکشیده. این جابهجایی برای تست دریا بوده که در انتهای مراحل ساخت برای اطمینان از صحت و سلامت کشتی بوده است.
8- پروانهی کشتی در زیر آب پیدا شد
Credit: Smithsonian Institution
یکی از 3 پروانهی کشتی 5 متر قطر داشته و 2 پروانهی خارجی دیگر قطر 7 متری داشتند و اما در این عکس مشخص نیست که کدام پروانه به تصویر کشیده شده است.
9- خدمهی تایتانیک
Credit: imgur.com
مردی با ریش سفید در وسط ردیف جلو ادوارد جِی اسمیت ( Edward J smith) نام دارد کسی که کاپیتان کشتی در هنگام غرق شدن تایتانیک بود. میگویند قرار بود آخرین سفرش پیش از بازنشستگی باشد. مردان دیگر افسران و مهندسان هستند از جمله مهندس ارشد کشتی.
10- کاپیتان ادوارد جِی اسمیت
Credit: Pinterest
ادوارد اسمیت افسر فرمانده ی شرکت کشتیرانی وایت استار لاین به عنوان کاپیتان کشتی تایتانیک با مرگ ملاقات کرد و داستانهای مختلفی از لحظات آخر زندگی او و نحوهی درگذشتش پخش شده که همهی آنها در نهایت به قهرمان بودن او اشاره میکنند.
برخی او را مقصر این حادثه میدانند که کشتی با کوه یخ برخورد کرد. هرچند که پس از مرگش از این اتهام تبرئه شد.
حداقی یک بازمانده وجود دارد که در نامه ای ادعا کرده کاپیتان پیش از حادثه مست بوده است. نامهی او در سال 1391 در یک مزایده به فروش رسید.
11- کوه یخی ننگین
Credit: Smithsonian Institution
این عکس کوه یخی است که کشتی تایتانیک را سوراخ کرد. این کوه یخی هر پنج اتاق ضدآب شناور کشتی را سوراخ کرد.
12- عرشهی تفریحی
Credit: Smithsonian Institution
عرشهی تفریحی دقیقا پایین عرشهی اصلی قرار داشته اسن که برای استفاده همگانی بوده است. اما چهار کابین مجلل در این کشتی تعبیه شده بود که عرشههای خصوصی داشتند که گرانترین کابینهای کشتی محسوب میشدند. هزینهی اجارهی هرکدام از آنها در آن زمان 4000 دلار بوده که به هزینهی امروزی مبلغی حدود 100 هزار دلار میباشد.
13- کابینهای تک نفره
Credit: Smithsonian Institution
350 کابین درجه یک از جمله کابینهای تک نفره در این کشتی وجود داشته است. همچنین 39 سوییت که هرکدام حمام مجزا در اتاق خوابشان داشتند، در این کشتی ساخته شده بود. حتی برخی از آنها دارای کمد لباس مجزا بودند و به سبک معماری سلطنتی فرانسوی ساخته شده بودند.
14- حرکت روی آب
Credit: Smithsonian Institution
کشتی تایتانیک مجهز به شش هزار تن زغال برای موتور کشتی بود. این کشتی حداکثر روزانه 690 تن زغال مصرف داشته است که کارگران به صورت شبانهروزی این زغالها را به منبع سوخت کشتی میرساندند.
15- اتاق ارتباطات
Credit: Wikipedia
اتاق ارتباطات کشتی به وسیله کمپانی مارکونی (Marconi) تعبیه شده بود. اپراتورهای کشتی تایتانیک در واقع کارمندان شرکت مارکونی بودند و نه از خدمهی خود کشتی.
16- قایقهای نجات
Credit: Smithsonian Institution
کشتی تایتانیک 20 قایق نجات رو ی عرشهی کشتی داشت که حداکثر گنجایش 1200 نفر را داشت که حتی نصف مسافران و خدمه را نیز نمیتوانست در خود جای دهد.
17- بازماندگان
Credit: Smithsonian Institution
بیش از 700 نفر توسط کشتی اقیانوسپیمایی به نام کارپاثیا (Carpathia) نجات یافتند. این افراد دچار سرمازدگی شدید و استرس ناشی از این حادثه بودند که مسافران این کشتی با لباسهای گرم و محل استراحت مناسب از آنها استقبال کردند.
18- بازماندگان در قایق نجات
Credit: Smithsonian Institution
قایقهای نجات در حال فرار از کشتی در حال غرق شدن بودند خدمه نگران بودند که قایقها تحمل وزن مسافران را نداشته باشد به همیت دلیل خیلی از قایقها با ظرفیتی بسیار کمتر از حد استاندارد خود به آب انداخته شدند و حتی قایق هیئتمدیرهی کشتی فقط شامل 12 نفر بود.
19- بدنسازی و امکانات لوکس
Credit: Smithsonian Institution
این تصویر یک مرد بر روی یک وسیله بدنسازی را نشان میدهد. سالن بدنساری یکی از امکانات لوکس بیشمار کشتی تایتانیک بود. این کشتی و کشتی المپیک اولین کشتیهایی بودند که مجهز به سالن ورزشی بودند. همچنین تایتانیک امکانات ورزشی دیگری نیز مانند استخر، زمین اسکواش و جکوزی را دارا بود.
20- نمای نزدیک کوه یخی
Credit: Smithsonian Institution
این تصویر نمای دقیق تر کوه یخی است که باعث غرق شدن کشتی تایتانیک شد. لکههای سیاه روی آن محل برخوردش با کشتی را نمایان میکند. اگر کشتی از روبرو با کوه یخ برخورد میکرد احتمال بیشتری برای غرق نشدن آن وجود داشت.