به گزارش خبرگزاری مهر، سید ابوالحسن فیروزآبادی در دیدار رئیس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: شبکه های پیام رسان و بازی های رایانه ای ساعات قابل توجهی از اوقات فراغت دانش آموزان کشور را به خود اختصاص داده اند، بنابراین باید بتوانیم در تولید محتوا و ایجاد مهارت در حوزه فضای مجازی هدایت گری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در آینده شاهد دوره های آموزشی مستقل از نظام آموزشی در فضای مجازی خواهیم بود گفت: باید برای آن تمهیداتی اندیشیده شود و از این شیوه ها در نظام آموزشی کلاسیک کشور استفاده شود تا دچار عقب افتادگی نشویم. شبکه های اجتماعی این نظام آموزشی در خارج از کشور شکل می گیرند و باید برای مواجهه با آن تدبیر کرد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: از ظرفیت هایی که در نظام آموزشی کشور برای ساماندهی نگاه پرورشی در فضای مجازی وجود دارد، غفلت شده است و دانش آموزانی که در نظام متوسطه و دبیرستان تحصیل می کنند در حوزه تولید محتوا می توانند بسیار موثر باشند بنابراین باید دانش آموزان را از حالت انفعالی خارج کنیم.
فیروزآبادی تصریح کرد: متاسفانه فعالیت دانش آموزان در فضای مجازی زیاد شده و شبکه های پیام رسان و بازی های رایانه ای دو حوزه ای هستند که ساعات قابل توجهی از اوقات فراغت دانش آموزان کشور را به خود اختصاص داده اند. بنابراین باید بتوانیم در حوزه تولید محتوا و ایجاد مهارت در حوزه فضای مجازی هدایتگری داشته باشیم تا این مهارت ها، سواد مجازی و نحوه استفاده صحیح و سالم از آن را ارتقا دهد و نیروی انسانی ماهر کارآفرین ایجاد کند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید براینکه مجلس شورای اسلامی می تواند نقش ویژه ای در حوزه قانونگذاری برای فعال سازی بخش خصوصی داشته باشد تا از خدمات شرکت هایی که برای والدین فضای اینترنت سالم فراهم می کنند، استفاده شود، گفت: تشکیل کمیسیون و یا فراکسیون مرتبط با فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی ضروری به نظر می رسد که البته راه اندازی فراکسیون رسانه در این حوزه موثر خواهد بود.
وی افزود: واقعیت این است که نظام رگولاتوری آموزشی در آموزش و پرورش ما شکل نگرفته و این نظام می تواند شرکت ها را رده بندی کرده و چارچوب مشخص کند تا نرم افزارهایی متناسب با استان ها، قومیت ها، دوره های تدریسی و امثالهم طراحی شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی می تواند در هدایت نظام پرورشی نقش مهمی ایفا کند، تاکید کرد: هدف ما خروج از حالت انفعال در فضای مجازی است زیرا ما یک لشکر آماده به نام آموزش و پرورش داریم و این لشکر ممکن است در آینده ای نزدیک توسط شبکه هایی که از خارج سرچشمه می گیرند، هدایت شوند. بنابراین باید از همین الان نظام بخشی کرده و مدارس نیز بعد از ساعت درس با برنامه، پیگیر نظام بخشی اوقات فراغت و آموزشی دانش آموزان باشند.