ماهان شبکه ایرانیان

لزوم تحصیلات عالی فراگیر برای آوارگان و پناهجویان

هر ساله روز جهانی پناهندگان برگزار می‌شود تا آگاهی از وضعیت میلیون‌ها پناهجو در سراسر جهان را ارتقا دهد.

لزوم تحصیلات عالی فراگیر برای آوارگان و پناهجویان

به گزارش ایسنا و به نقل از یو.دبلیو نیوز، طبق آمار پایگاه جمعیت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، بیش از 65 میلیون نفر در سراسر جهان(تقریبا یک درصد جمعیت جهان) به علت جنگ، آزار و اذیت، خشونت‌های شدید، فاجعه‌های بشری و عوامل مشابه آواره شده‌اند. از میان این افراد آواره، حدود 20 میلیون نفر به عنوان "پناهنده" طبقه‌بندی شده‌اند؛ تقریبا همان تعداد افرادی که در نتیجه جنگ جهانی دوم آواره شدند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) که در سال 1950 تاسیس شد، به عنوان نماینده و پیگیر برنامه‌ها در زمینه حفاظت از پناهندگان در سراسر جهان تبدیل شده است. آنها تلاش‌های بین‌المللی را برای حفاظت از حقوق پناهندگان و کمک‌های بشردوستانه انجام می‌دهند.

در مجموعه کتب پناهندگی که به زودی منتشر می‌شود، چندین محقق و معلمان پناهنده‌ها، مجموعه‌ای از مطالعات پژوهشی در مورد آموزش پناهندگان را ارائه می‌دهند و در مورد نحوه برخورد با سازمان‌های آموزشی و بشردوستانه برای حل بحران پناهندگان در سراسر جهان بحث خواهند کرد.

به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، یک پناهنده فردی است که برای فرار از جنگ، خشونت شدید، آزار و شکنجه و غیره مجبور به فرار از کشور خود می‌شوند.

تعداد افراد آواره شده، که شامل پناهندگان هستند، در چند سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است. به عنوان مثال اگر افراد آواره به عنوان یک ملت در نظر گرفته شوند، بیست و یکمین ملت بزرگ دنیا هم‌رده بریتانیا و فرانسه خواهند بود.

اگر چه نیمی از همه افراد آواره در حال حاضر از سه کشور سوریه، افغانستان و سومالی می‌آیند، اما این بحران رو به رشد بوده و با روند کنونی بدل به معضلی جهانی شده است که ملت‌ها و سازمان‌های مختلف را درگیر کرده است.

نهادهای آموزشی در همه سطوح، ملزم به همکاری با یکدیگر هستند تا با این مشکل رو به رو شوند. بحران پناهندگان به تنهایی از بین نخواهد رفت. اگر همکاری در سطح جهانی نباشد، مشکلی پیش می‌آید که به سختی قابل حل خواهد بود.

"فیلیپو گراندی"، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به این نکته اشاره می‌کند که تمایل کشورها برای همکاری نه تنها برای پناهندگان بلکه برای منافع انسانی جمعی، چیزی است که امروز مورد آزمایش قرار می‌گیرد و این روح یکپارچگی است که به شدت نیاز به شیوع دارد.

اگر چه آموزش جهانی در همه سطوح یکی از حقوق اولیه بشر است، اما همچنان دسترسی به آموزش در برخی از کشورها، به ویژه برای کودکان آواره و مهاجر، فراهم و تضمین نشده است.

پناهجویان، به دلیل مشکل زبان و دیگر موانع، حتی در دستیابی به آموزش ابتدایی با سختی روبرو هستند. طبق آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تنها حدود نیمی از کودکان پناهنده در مدارس ابتدایی، یک چهارم در مدارس متوسطه حضور داشته و فقط یک درصد از آنها به تحصیلات عالی دسترسی دارند.

برای کمک به پاسخ دادن به بحران روزافزون پناهندگان، انجمن بین المللی تدریس و یادگیری آموزش عالی و یا "HETL"، با مشورت در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، یک پروژه تحقیقاتی برای مطالعه همکاری‌های بین المللی، استراتژی‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌های مربوط به بحران پناهندگان جهانی راه اندازی کرده است.

"HETL" به طور خاص با محققان پناهندگی در سراسر جهان همکاری می‌کند تا سه جلد تحقیق در زمینه‌های مرتبط با آموزش پناهندگان ایجاد کند:
1. ادغام و پذیرش پناهجویان در بطن جامعه
2. استراتژی‌ها، سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها
3. آموزش زبان و تعلیم و تربیت

این تحقیق بررسی خواهد کرد که چگونه موسسات آموزشی، سازمان‌های غیردولتی و سایر سازمان‌ها برای حل بحران رو به رشد پناهندگان می‌توانند کمک کنند.

تحقیق "HETL" به دانش روز افزون آموزش و پرورش پناهندگان خواهد افزود. به طور خاص، "HETL" چارچوب‌های نظری مختلف و مدل‌های مورد استفاده در آموزش و پرورش پناهندگان و همچنین پیشرفت و چالش‌های موجود در آموزش پناهندگان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در عصری که جهان به طور فزاینده‌ای تحت تاثیر بی‌ثباتی سیاسی، بیم از بیگانه، نژادپرستی، آزار و اذیت مذهبی و قومی، نسل کشی و دیگر تهدیدات برای دموکراسی و حقوق بشر، آموزش و پرورش، رهبران مدنی و غیره قرار دارد، باید منتظر چالش‌های پیچیده و رو به رشد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و چالش‌های زیست محیطی بود.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعطای کمک هزینه تحصیلی به پناهندگان را از طریق یک برنامه شناخته شده به عنوان ابتکار پناهندگان آکادمی آلمانی "آلبرت اینشتین" یا "DAFI" به رسمیت می‌شناسد.

این برنامه بیش از 2000 دانشجوی پناهجو را برای ادامه تحصیلات عالی خود در این کشور جذب کرده است. علاوه بر این، انجمن دانشگاه‌های اروپایی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی که به دانشگاه‌ها کمک می‌کند تا در جذب و پذیرش دانشجویان پناهنده به آموزش عالی کمک کنند را در دستور کار قرار داده است.

موسسات آموزش عالی می‌توانند و باید بتوانند برای کمک به دانشجویان پناهنده از طریق کمک هزینه تحصیلی و سایر کمک‌ها، آنها را جذب کنند.

در یک مطالعه در مورد هزینه‌های مالی آموزش عالی پناهندگان در دانشکده کسب و کار کلمبیا، محققان دانشجو برنامه‌ای با نام برنامه تحصیلی کلمبیا برای افراد آواره طراحی کردند.

نهایتا، موسسه آموزش بین المللی سوریه، کنسرسیوم آموزش عالی در بحران، یک کنسرسیوم متشکل از 60 موسسه آموزشی عالی در سراسر جهان است که بورسیه تحصیلی برای دانشجویان آواره سوری ارائه می‌دهد.

این برنامه‌ها نمونه‌های مشخصی از نقش آموزش عالی در کمک به حل بحران پناهندگان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان