ماهان شبکه ایرانیان

ناراحتى ‏هاى پستان

۱۶ نکته براى کاهش درد   ممکن است حامله باشید و پذیرش این مسئله که این پستان‏هاى باد کرده و دردناک براى شماست، خیلى سخت باشد

ناراحتى ‏هاى پستان

16 نکته براى کاهش درد
 

ممکن است حامله باشید و پذیرش این مسئله که این پستان‏هاى باد کرده و دردناک براى شماست، خیلى سخت باشد. در شب نمى‏توانید به راحتى بخوابید. ممکن است دوره قاعدگى شما نزدیک باشد و زیر پیراهن پشمى نرمى که صبح مى‏پوشید در هنگام حرکت براى شما ناراحتى ایجاد کند و یا شاید از توده سختى که در معاینه ماهانه پیدا کرده‏اید، بهت زده باشید.
به دنیاى شگفت انگیز تغییرات خوش‏خیم پستان خوش آمدید؛ شما تنها نیستید!
تخمین زده مى‏شود حدود 70% زنان آمریکاى شمالى از تغییرات خوش‏خیم ولى آزار دهنده پستان رنج مى‏برند؛ حساسیتى که در دوران حاملگى و یا قبل از قاعدگى احساس مى‏کنید به خاطر سیکل طبیعى هورمون‏هاى جنسى، استروژن و پروژسترون، مى‏باشد. این هورمون‏ها به سلول‏هاى غدد شیرساز علامت مى‏دهند و باعث رشد آنها مى‏شوند و مناطق اطراف این غدد همراه با عروق خونى و دیگر مایعات مغذى، افزایش مى‏یابد. این بافت‏هاى پر از مایع، مى‏توانند فیبرهاى عصبى را تحت فشار قرار دهند و در نتیجه شما احساس درد کنید.
تغییرات فیبروکیستیک، شامل توده‏ها و کیست‏ها، اغلب مناطق غیر فعال را درگیر مى‏کنند، مانند سلول‏هاى چربى.

رژیم خود را تغییر دهید.
 

یک رژیم کم چربى و پرفیبر - از فیبرى که در غلات، سبزیجات و دانه‏هاى حبوبات مى‏باشد - انتخاب کنید. دکتر کریستان مى‏گوید: مطالعاتى که انجام شده نشان مى‏دهد که استروژن در زنانى که این رژیم را رعایت مى‏کنند، به صورت دیگرى متابولیزه مى‏شود و این به معنى تحریک هورمونى کمتر پستان‏هاست.

وزن خون را متناسب نگه دارید.
 

یعنى وزن را در محدوده‏ى متناسب با قد خود حفظ کنید. در زنان بسیار چاق، کاهش وزن باعث رهایى از درد و برجستگى پستان مى‏شود. در زنان، چربى همانند یک غده‏ى اضافى عمل کرده و استروژن را تولید و ذخیره مى‏کند. اگر شما چربى زیاد از حد داشته باشید ممکن است استروژن زیادى در بدن‏تان در گردش باشد و باعث پاسخ بالاى بافت پستان به آن شود.

ویتامین مصرف کنید.
 

مطمئن شوید از غذاهایى استفاده مى‏کنید که از ویتامین C، کلسیم، منیزیم و ویتامین‏هاى B سرشارند. این ویتامین‏ها در تنظیم تولید هورمون فعال کننده بافت پستانى مؤثرند.

مارگارین و دیگر چربى‏ها هیدروژنه را مصرف کنید.
 

چربى‏هاى هیدروژنه )روغن جامد( مى‏توانند در قدرت بدن براى تبدیل اسیدهاى چرب ضرورى غذا به اسید گاما لینولئیک (12) (GLA) دخالت کنند.

آرام باشید.
 

اپى‏نفرین، ماده‏اى است که توسط غده فوق کلیوى، در زمان استرس ترشح مى‏شود و در تبدیل اسیدهاى چرب به GLA اختلال ایجاد مى‏کند.

کافئین مصرف نکنید.
 

نفش کافئین در ناراحتى‏هاى پستان ثابت نشده است. یکى از محققان مرکز پزشکى نیوانگلند مى‏گوید: من زنانى را با درد و علایم دیگر تغییرات خوش‏خیم پستان دیدم که بعد از قطع مصرف کافئین بهبود یافته‏اند. همچنین باید از نوشیدنى‏هاى غیر الکلى، شکلات، بستنى، چاى و داروهاى ضد درد حاوى کافئین بپرهیزید.

از مصرف پیتزا پپرونى دست بردارید.
 

دکتر یوانى مى‏گوید: غذاهاى پر نمک باعث پف کردن پستان مى‏شود. این مسئله مخصوصا هفت تا ده روز قبل از قاعدگى مهم است.

از دیورتیک‏ها )مدرها( دورى کنید.
 

دکتر تورنتون مى‏گوید: درست است که دیورتیک‏ها باعث خارج شدن مایعات از بدن مى‏شوند و به کاهش تورم پستان کمک مى‏کنند؛ اما مصرف زیاده از حد مدرها باعث افزایش پتاسیم و اختلالات الکترولیت‏ها شده و تولید گلوکز را کاهش مى‏دهد.

از داروها استفاده کنید.
 

ساندراسواین مى‏گوید: ایبوپروفن براى تسکین درد توصیه مى‏شود. وى هشدار مى‏دهد که از مصرف داروهاى ضد التهاب استروئیدى پرهیز کنید.

از سرما استفاده کنید.
 

مک‏گین مى‏گوید: بعضى از زنان با فرو بردن دست در آب سرد و خیس کردن پستان‏شان به آرامش مى‏رسند.

و یا گرما را امتحان کنید.
 

وى مى‏گوید: زنان دیگر، با استفاده از تکه پارچه‏ى گرم و یا حمام با آب گرم، از درد رهایى مى‏یابند.

کرست مناسب تهیه کنید.
 

یک کرست محکم، مثل آنهایى که دونده‏ها استفاده مى‏کنند، مى‏تواند از کشیده شدن فیبرهاى عصبى توسط بافت‏هاى پر آب جلوگیرى کند. دکتر رادیو مى‏گوید: بعضى از زنان مى‏گویند که پوشیدن کرست در هنگام خواب، موجب آرامش آنها مى‏شود.

هشدار پزشکى
آیا خوش‏خیم است؟ فقط پزشک‏تان تشخیص قطعى مى‏دهد.
 

فرض کنید که یک توده‏ى خوش‏خیم داشته‏اید و در بررسى ماهانه یک توده‏ى دیگر پیدا مى‏کنید، آیا درست است که آن را یک توده خوش‏خیم بدانید؟
خیر، اجازه دهید این قانون در مراقبت از پستان‏تان اجرا شود: هرگاه توده‏ى جدیدى پیدا کردید، با پزشک‏تان مشورت کنید. ممکن است پزشک دستور نمونه بردارى از توده را بدهد و یا از یک سوزن براى بیرون کشیدن مایع کیست استفاده کند.
دکتر مک گین مى‏گوید: حدود 90% توده‏ها به وسیله‏ى پزشکان یا پرستاران و با عکس بردارى از سینه یافت نمى‏شوند، بلکه زنان طى بررسى ماهانه خود، آن را کشف مى‏کنند.

در مصرف قرص‏ها تجدیدنظر کنید.
 

میزان استروژن قرص‏هاى ضد باردارى مى‏تواند به تلاش شما براى کنترل تغییرات خوش‏خیم پستان لطمه بزند. کلا قرص‏هاى با استروژن پایین مى‏تواند به فیبروکیستیک کمک کند ولى باعث بدتر شدن فیبرآدنوما )حالتى که توده‏اى متحرک ولى سفت وجود دارد( شود.

با ماساژ، تجمع مایعات را کاهش دهید.
 

مک‏گین مى‏گوید: بعضى از زنان با ماساژ پستان که باعث بازگشت مایع اضافى به سیستم لنفاوى مى‏شوند، احساس راحتى و آرامش مى‏کنند.
بهترین زمان براى بررسى، یک هفته بعد از شروع قاعدگى است، زیرا توده‏هایى که دقیقا قبل از قاعدگى در سطح قرار دارند در پایان قاعدگى به سرعت ناپدید مى‏شوند.

روشى دیگر
تسکین درد به وسیله‏ ى روغن کرچک
 

براى رهایى از التهاب پستان از کمپرس روغن کرچک استفاده کنید. یک پارچه را چهار لایه کنید و در داخل روغن قرار دهید ولى مراقب باشید آن قدر آغشته نشود که روغن آن روى سینه سرازیر شود. پارچه را روى پستان بگذارید، با پلاستیک روى آن را بپوشانید و سپس از پد گرمازا استفاده کنید؛ گرماى پد را روى متوسط تنظیم کنید و اگر مى‏توانید آن را تحمل کنید روى داغ بگذارید. ممکن است سه تا هفت روز به کمپرس نیاز داشته باشید.

پی نوشت:
 

12- این ماده براى شما مفید است
 

منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان