به گزاش خبرنگار مهر، صبح امروز چهارشنبه هشتم شهریور ماه نشست خبری نوزدهمین جشن سینمای ایران با حضور هارون یشایایی دبیر این دوره از جشن، تورج منصوری دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در محل خانه سینما برگزار می شود.
در ابتدای این نشست هارون یشایایی گفت: آقای شاهسواری از من خواست که رییس جشن شوم و من هم قبول کردم و خوشحالم موقعیتی پیش آمده در کار مشترکی برای خدمت به سینمای ایران موثر باشم.
وی افزود: ما در زمینه های مختلف سینما تلاش می کنیم اما این تلاش ها جدا است و نیاز به یک مسیر مشخص در سینمای ایران داریم و باید یک اتاق فکر داشته باشیم که مسیر درستی را برای سینما فراهم کند و اگر همه تلاش ها در یک مسیر صورت گیرد نتیجه بهتری خواهیم داشت.
دبیر نوزدهمین جشن سینمای ایران با انتقاد از اینکه در طول سال فیلم هایی ساخته می شوند که امکان نمایش ندارند، عنوان کرد: بهتر است از همان ابتدا برنامه ای بچینیم که این همه سرمایه از دست نرود و فیلم هایی که قرارست به هر دلیلی اکران نشوند اصلا ساخته نشوند.
یشایایی با تاکید مجدد به لزوم وجود اتاق فکری که تلاش های سینمایی را همسو کند، بیان کرد: انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران می تواند محلی باشد که فکر کند و راه و برنامه درستی ارایه دهد. سینمای ایران این قدرت را دارد که سهم خود را از بازار جهانی بگیرد مانند سینمای کره که سهم خوبی در بازار جهانی دارد ولی حضور یک گروه کارشناس برای رسیدن به این حق الزامی است و فکر می کنم این انجمن می تواند موفق باشد. البته شک نیست فارابی بعد از انقلاب خدمات زیادی به سینما داده است اما اتاق فکر نیست و تنها به سینماگران با توجه به امکاناتی که دولت در اختیار آن می گذارد در ارتقای سینما کمک می کند. ما نیاز داریم درباره تداوم حضور سینمای ایران در فرهنگ ملی و سهم این سینما از بازار جهانی فکر کنیم.
سپس تورج منصوری دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران گفت: قبل از تعطیلی خانه سینما یعنی چهار سال قبل از آن اتفاق، گروهی از سوی هیات مدیره وقت مامور شدند تا درباره کیفیت جشن خانه سینما بحث کنند. این گروه هفت نفر بودند که من هم در آن حضور داشتم. این گروه حدود دوماه هر هفته جلسه گذاشتند و قرار شد کار را به سه نفر بسپارند و به همین ترتیب ما سه سال تلاش کردیم و هر دو هفته یک جلسه داشتیم، حاصل آن جلسات اساسنامه ای به نام آکادمی شد که من هم به نمایندگی از آن جمع اساسنامه را به هیات مدیره وقت تقدیم کردم ولی هیات مدیره در آن زمان مشغول مسایلی مثل تعطیلی خانه سینما شد به همین دلیل اساسنامه تصویب نشد سپس وقتی جشن سال گذشته برگزار شد فکر کردیم چه کنیم که ساز و کار دایمی شود و دبیرخانه دایمی داشته باشیم و کیفیت سینمای ایران را رصد کنیم و خانه سینما به مسایل کمی توجه کند و به مسایل صنفی بپردازد و امر کیفی به بخش آکادمی داده شود.
وی افزود: بعد از جشن سال گذشته جمعی در 15 شاخه مختلف شکل گرفت و نماینده تام الاختیار به مدت سه سال انتخاب و قرار شد در اولین ماموریت خود آیین نامه جشن نوزدهم را بنویسد و دورنمای سه ساله داشته باشند. در حال حاضر ماموریت اول این گروه تمام شده است.
وی تاکید کرد: شاخه های سینمایی به معنای صنف در سینما نیستند و به معنای حرفه هستند و در جشن هم 15 شاخه داوری می شود که علاوه بر آن هیات مرکزی آکادمی، مدیرعامل خانه سینما و مرتضی رزاق کریمی به همراه رییس های شاخه های داوری اعضای آکادمی را تشکیل می دهند.
منصوری اضافه کرد: امسال برای بازیگری 4 تندیس مانند دوره های قبل در نظر گرفته شده است. در شاخه فیلمنامه نویسی 2 جایزه در بخش های فیلمنامه اوریجینال و اقتباسی داده می شود ولی امسال فیلمنامه اقتباسی نداریم. در بخش صدا 2 تندیس داده می شود که یکی برای صداگذاری و دیگری برای صدابرداری است. یک جایزه بهترین فیلم هم خواهیم داشت که این مجموعه تندیس هایی است که اهدا می شود.
بعد از جشن سال گذشته جمعی در 15 شاخه مختلف شکل گرفت و نماینده تام الاختیار به مدت سه سال انتخاب و قرار شد در اولین ماموریت خود آیین نامه جشن نوزدهم را بنویسدمنصوری با اشاره به اینکه هارون یشایایی پذیرفت که به عنوان رییس جشن در این دوره حضور داشته باشد، عنوان کرد: هدف گذاری جشن همان چیزی است که او به عنوان دبیر گفته است و ما هم در انجمن تلاش می کنیم به سمت بازار جهانی برویم چون بازار ایران جوابگوی نیروی جدید نیست. بازار جدید باید کیفیت ما را تایید کند و ما بتوانیم در آن فعالیت کنیم.
وی تاکید کرد: تقاضای من این است همدیگر را رصد کرده و انتقاد کنیم ولی در کنار هم داشته باشیم و نگاه حذفی نداشته باشیم.
تورج منصوری درباره تندیس خانه سینما گفت: اوایل دهه 70 از عبدالله اسکندری خواستیم یک طرح برای یادبود سینما پیشنهاد دهد که وی آقای محمدی مجسمه ساز را پیشنهاد داد که این تندیس بعد از 12 اتود ساخته شد که شامل سرستون های تخت جمشید و یک فیلمساز که بال های آن فیلم است و خود نیز در حال آب شدن است، است.
وی در بخش دیگر صحبت های خود بیان کرد: من هم شکل قبلی تندیس را بیشتر دوست داشتم اما خود تندیس تغییر نکرده و تنها پرداخت به آن کمی تغییر کرده است. در دوره ای هیات مدیره وقت تصمیم گرفت پوسته روی تندیس را تغییر دهد.
در بخش پرسش و پاسخ ها منصوری در پاسخ به اینکه مکان جشن کجا است، گفت: چند جا را در نظر گرفتیم ولی قطعی نشده است اما جایی که انتخاب می کنیم باید خدمات جانبی داشته باشد و طی یکی دوروز آینده مکان را اعلام می کنیم.
وی درباره داوری ها گفت: در بخش دوم داوری 60 نفر به آن سیصد نفر اضافه می شوند و به جز آن 15 شاخه که گفتم شاخه های دیگری هم هستند ولی فقط آن 15 شاخه تندیس دارند.
منصوری درباره زمان جشن گفت: 21 شهریور جشن برگزار می شود و در نظر داریم روز ملی سینما را گرامی بداریم.
وی در ادامه در پاسخ به خبرنگار مهر درباره اینکه آثار به صورت پکیج در اختیار داوران قرار گرفت و چرا برنامه ریزی که سال پیش برای آن در نظر گرفته شده بود اجرا نشد و چرا داوران با حضور مردم فیلم ها را ندیدند؟ گفت: امسال خیزمان را برداشتیم که این کار را بکنیم اما توانمان نرسید زیرا سالی که انتخابات هست همه چیز مشکل می شود. قصد داشتیم این اتفاق بیفتد ولی عملا نشد. ما دیر توانستیم کار را شروع کنیم و تقصیر کسی نیست. ما به دنبال یک سیستم هستیم زیرا در حال حاضر در بیشتر امور مهارت های فردی کارها را جلو می برد نه یک سیستم. من قول می دهم از سال آینده دوستان حتما بروند و با مردم فیلم ها را ببینند.
این گزارش به روز می شود...