ماهان شبکه ایرانیان

تخفیف‌های‌‌ وسوسه‌کننده برای خوشمزه‌های بیماری‌زا

زندگی برای خیلی‌ها بدون شکلات معنا و مزه‌ای ندارد. گشت‌و‌گذار در مغازه‌های شکلات‌فروشی و دیدن قفسه‌های رنگ به رنگ، هوش از سر این عده چنان می‌پراند که دست به جیب می‌شوند؛ بدون اینکه به تاریخ مصرف آن نگاهی بیندازند

تخفیف‌های‌‌ وسوسه‌کننده برای خوشمزه‌های بیماری‌زا

زندگی برای خیلی‌ها بدون شکلات معنا و مزه‌ای ندارد. گشت‌و‌گذار در مغازه‌های شکلات‌فروشی و دیدن قفسه‌های رنگ به رنگ، هوش از سر این عده چنان می‌پراند که دست به جیب می‌شوند؛ بدون اینکه به تاریخ مصرف آن نگاهی بیندازند.

به گزارش به نقل از همشهری آنلاین، برای عده‌ای دیگر قیمت تعیین‌کننده است. همین که سه‌تای آن را با قیمتی کمتر از حد معمول عرضه کنند، خرید می‌کنند. بسیاری از این تنقلات خوشمزه خارجی تاریخ مصرف گذشته هستند یا روزهای کمی تا انتهای انقضایشان باقی مانده است.

تاریخ‌ها را چک کنید

رضا طهرانی، یکی از فروشندگان این صنف در مورد تاریخ مصرف این خوراکی‌ها گفت: تقریبا 20درصد از شکلات‌هایی که در بازار وجود دارد از راه قاچاق وارد می‌شود. بیشتر شرکت‌های وارد‌کننده از تخفیف‌های شرکت‌های اصلی برای شکلات‌هایی که 6‌ماه تا پایان تاریخ مصرفشان مانده، استفاده می‌کنند و با قیمتی به نسبت مناسب به‌دست مشتری‌های خود در داخل کشور می‌رسانند. از آنجایی که شکلات‌های خارجی مرجوعی ندارد، هر‌ماه با قیمتی پایین‌تر عرضه می‌شود. مردم باید علاوه بر قیمت حتما به تاریخ مصرف این دست خوراکی‌ها و برچسب زرد وزارت بهداشت آن توجه کنند. برخی از این شکلات‌ها تاریخ مصرفشان گذشته است.

در حوزه محصولات سلامت‌محور حتما باید زنجیره حفاظتی لازم رعایت شود. در محصولات خوراکی قاچاق این فرایند طی نمی‌شود. اگرچه به اعتقاد دکتر عباسعلی پوربافرانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برخی از این مواد خوراکی از لحاظ تولید نیز در کشور تولید‌کننده مجوز تولید ندارند. وی در گفت‌وگو با همشهری گفت: این در حالی است که حتی مواد خوراکی که با مجوز وارد کشور می‌شود بعضا با مشکل کیفیت روبه‌روست، چه برسد به محصولاتی که بدون نظارت به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد. این مقام ناظر معتقد است: اگرچه نظارت‌های موجود در وزارت بهداشت و جهادکشاورزی و... لازم و ضروری است اما برای مقابله با کالاهای قاچاق نیاز به همکاری همه مردم است.

عوارض جسمی قاچاق

خوراکی‌هایی که به‌صورت فله‌ای، تاریخ مصرف گذشته و یا نزدیک به زمان انقضا مصرف شوند، عوارض خاص خود را دارند. این عارضه‌ها کمتر به‌صورت گوارشی است و در درازمدت خود را نشان می‌دهد. دکتر ایمانی، متخصص تغذیه درباره مضرات بلندمدت مصرف خوراکی‌های تاریخ مصرف گذشته گفت: مهم‌ترین عارضه مصرف مواد غذایی فاسد، مسمومیت غذایی است که با علائم گوارشی شناخته می‌شود اما برخی دیگر از عوارض بر اثر مصرف طولانی‌مدت مواد غذایی بروز می‌یابد. تجمع مواد مضر در بدن می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی-عروقی، انواع سرطان‌ها خصوصا سرطان‌های دستگاه گوارش، بیماری‌های تنفسی و حتی بیماری‌های پوستی (مثلا ایجاد لک، تیرگی و کدر شدن پوست و...) را افزایش دهد.

دکتر حامد پورآرام، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با همشهری درباره مضرات واردات قاچاق به همشهری گفت: در بسیاری از موارد، خوراکی‌ها از بسته‌بندی خارج می‌شود و به‌صورت فله‌ای و ارزان به فروش می‌رسد. مردم باید تا جایی که امکان دارد از خرید چنین محصولاتی خودداری کنند. برخی از این محصولات حاوی چربی هستند و مصرف آن خارج از زمان مطلوب و پیشنهادی کارخانه، می‌تواند آن چربی سالم را به ماده مضری تبدیل کند که سلامت افراد به‌خصوص گروه‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان را به‌طور جدی به خطر بیندازد.

بادام هندی‌های بازار قاچاق است

خیلی از تنقلات موجود در بازار برچسب زرد وزارت بهداشت را ندارد و به‌صورت فله‌ای و قاچاق وارد کشور می‌شود. همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در مورد این تنقلات گفت: بسیاری از مواد غذایی که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، به‌صورت حتمی دارای مشکل است. برای نمونه واردات بادام هندی در 2سال گذشته طبق آمار رسمی گمرک صفر بوده و از آنجا که این محصول تولید داخلی ندارد، بنابراین بادام‌های موجود که به وفور در بازار وجود دارد، به‌صورت قاچاق تهیه می‌شوند. این در حالی است که دکتر سیدضیاء‌الدین مظهری، متخصص تغذیه در مورد آجیل‌های تاریخ مصرف گذشته و کهنه موجود در بازار گفت: درصورتی که خشکبار به نحو صحیح نگهداری نشوند، سمی به نام آفلاتوکسین تولید می‌کنند که باعث ایجاد سرطان در افراد مصرف‌کننده می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان