ماهان شبکه ایرانیان

چرا اولین سوپرمن هنوز بهترین است؟ مارگوت کیدر پاسخ می‌دهد

گاهی اوقات اولین‌ها برای همیشه بهترین باقی می‌مانند

 

گاهی اوقات اولین‌ها برای همیشه بهترین باقی می‌مانند. نظر مارگوت کرید اولین بازیگر کاراکتر لوئیس لین – معشوقه سوپرمن - در دنیای سینما درباره فیلم سوپرمن همین است. به نظر کرید و خیلی از دوستداران سینما، اولین سوپرمن – با بازی کریستوفر ریو – هنوز هم بهترین است. این فیلم در سال 1978 ساخته شده اما هنوز هم برای خیلی‌ها تازگی دارد. مارگوت کرید در یک مصاحبه درباره دلایل ناکامی سوپرمن‌های امروزی و فیلم جدید بتمن علیه سوپرمن صحبت کرده است. با بنیتا همراه باشید و خلاصه‌ای از این مصاحبه را بخوانید.

از نظر کیدر حس نوستالژیک و علاقه طرفداران سوپرمن به نسخه‌های سینمایی اولیه سوپرمن، در وهله اول مدیون نویسندگی و کارگردانی بهتر است و به وفاداری فیلمنامه به کتاب‌های کمیک هم برمی‌گردد. سادگی شخصیت کلارک کنت – نام اصلی سوپرمن در داستان کمیک - هم یکی دیگر از این دلایل است. هدف او فقط نجات انسان‌ها و مقابله با آدم بدها بود؛ به همین سادگی!

مارگوت کیدر در اولین نسخه سینمایی سوپرمن
Warner Brothers/Everett Collection

کیدر در توضیح این دلایل گفته است:«کاراکتر سوپرمن در فیلم‌های اولیه خیلی ساده‌تر از فیلم‌هایی است که این روزها ساخته می‌شوند. فکر می‌کنم قسمت اعظمی از پیچیدگی کاراکتر امروزی سوپرمن به استودیوهای فیلم‌سازی برمی‌گردد. این استودیوها توسط مدیران چند ملیتی اداره می‌شود که فقط به فکر سودآوری فیلم‌ها هستند. به همین خاطر بدون آشنایی با هنر درباره جنبه‌های هنری فیلم تصمیم می‌گیرند».

اگر بعد از خواندن این نقل قول پیش خودتان فکر می‌کنید منظور مارگوت کیدر، اسنایدر یا سایر دست اندرکاران بتمن علیه سوپرمن است،  کمی صبر کنید. کیدر در قسمت دیگری از مصاحبه گفته کارگردان‌ها و بازیگرها‌ همگی خوب بودند اما رویکرد اصلی فیلم‌ها اشکال داشته است.

شاید مهمترین بخش مصاحبه کیدر مربوط به امی آدامز باشد. کیدر درباره بازی امی آدامز در نقش لوئیس لین گفته: «تهیه کنندگان فلم بتمن علیه سوپرمن یکی از بهترین بازیگران زن هالیوود را انتخاب کرده‌اند و هیچ کاری به او نداده‌اند! این خیلی احمقانه است؛ آدامز در فیلم دوست دختر سوپرمن است اما این ماجرا عملاً در دهه شصت تمام شد».

اواخر دهه 1960 رابطه لوئیس لین با کلارک کنت تمام شد و همین باعث شد این کاراکتر به عنوان کاراکتر مستقل در دنیای کمیک شناخته بشود (و حتی روی مهارت‌های دفاع شخصی کار کند). بالاخره در سال 1972 هم یک نویسنده زن به نام دورتی ولفلوک این کاراکتر را وارد یک عصر فمنیستی جدید کرد.

واکنش‌ها به فیلم بتمن علیه سوپرمن کمپانی برادران وارنر خیلی مثبت نبود و به همین خاطر این کمپانی خشونت و وحشت فیلم جوخه خودکشی را کمتر کرد و به نظر می‌رسد برای فیلم لیگ عدالت هم همین سیاست را در پیش گرفته‌ است. مدیران کمپانی برادران وارنر اسنایدر را به عنوان کارگردان به فیلم لیگ عدالت اضافه کردند اما بن افلک را هم به عنوان تهیه کننده اجرایی معرفی کردند تا فشار روی اسنایدر کمتر بشود. با در نظر گرفتن این تغییرات می‌توان گفت جدیدترین سوپرمن پرده نقره‌ای با رویکرد متفاوتی خلق خواهد شد اما بعید بنظر می‌رسد انتظارات کیدر برآورده بشود. کسی چه می‌داند شاید با تقویت شخصیت زن مقابل سوپرمن، این کاراکتر محبوب هم به روزهای اوجش برسد.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان