بینالی یلدریم:

کودتای نظامی نتیجه قانون اساسی کنونی است

نخست‌وزیر ترکیه روز سه‌شنبه در دفاع از همه‌پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه اظهار کرد: همه‌پرسی تغییر قانون اساسی این امکان را در اختیار مردم ترکیه قرار می‌دهد که قانون اساسی کنونی که علت اصلی کودتای نظامی است را تغییر دهند.

ترکیهبه گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری میزان، «بینالی یلدیریم» روز سه‌شنبه در جمع برخی از نمایندگان مجلس ترکیه اظهار کرد که همه‌پرسی  این امکان را در اختیار رأی‌دهندگان قرار می‌دهد که قانون اساسی کنونی را تغییر دهند که کودتای نظامی را قانونی می‌کند.

بنا به گزارش خبرگزاری «آناتولی» نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به اینکه قانون اساسی کنونی حاصل دوران حکومت نظامیان د رسال 1982 است تصریح کرد که قانون اساسی کنونی الگوی مدیریت کشور در سال 1982 است که اکنون کارایی خود را از دست‌ داده‌است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در نقد مخالفان همه‌پرسی تغییر قانون اساسی بیان کرد که مخالفان خواهند گفت که اگر تلاش کنیم قانون اساسی کنونی کارایی خود را نشان می‌دهد، اما برادر من این قانون اساسی ناکارآمدی خود را نشان داده یک ملت را برای چیزی میان‌تهی گرفتار نکنید.

پیش از این شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که همه‌پرسی درباره اصلاحات قانون اساسی در این کشور 16 آوریل 2017 برگزار خواهد شد.

ماه ژانویه پارلمان ترکیه لایحه جنجالی اصلاحات قانون اساسی که موجب افزایش قدرت رئیس جمهور  در این کشور می‌شود را به تصویب رساند.

در ماه فوریه نیز رجب طیب اردوغان لایحه اصلاح قانون اساسی این کشور را که بر اساس آن اختیارات رئیس جمهور افزایش می یابد تصویب کرد.

بسته اصلاحی قانون اساسی ترکیه به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، اجازه می‌دهد در دو دوره پنج‌ساله در مسند قدرت باقی بماند و این بسته همچنین به رئیس‌جمهور ترکیه امکان می‌دهد بر اساس نظر خود، مقامات دولتی را عزل و نصب کند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر