شهر دیهوک

دیهوک یکی از شهرهای استان خراسان جنوبی در مرکز ایران است. این شهر در بخش دیهوک از توابع شهرستان طبس قرار دارد.

دیهوک یکی از شهرهای استان خراسان جنوبی در مرکز ایران است. این شهر در بخش دیهوک از توابع شهرستان طبس قرار دارد.

جمعیت دیهوک در سال 1385، برابر با 2767 نفر بوده‌است.

شهر دیهوک در برخوردگاه جاده‌های اصلی کرمان به مشهد و یزد به مشهد قرار گرفته‌است. این دو جاده پس از رسیدن به دیهوک یکی شده و مسیر به سوی مشهد ادامه می‌یابد. این شهر از توابع استان خراسان بود که در تقسیمات جدید کشوری، ابتدا به استان یزد و سپس به استان خراسان جنوبی ضمیمه شد.

فاصله دیهوک با مرکز استان 470 کیلومتر، تا کرمان 440 کیلومتر و تا بیرجند 198 کیلومتر است. نزدیکی دو روستای مجاور دیهوک و بازک، که هم اکنون دو محله شهر هستند، از عوامل اصلی شکل‌گیری این شهر بوده‌است.
پیشینه

دیهوک در حدود 150 سال پیش به نام دهک نامیده می‌شده‌است. از محلات قدیمی اطراف دیهوک عباسیه (که بر اثر سیل از بین رفت و سپس بازسازی شد)، محلات خانیک و انتظامیه‌است که از بخش‌های مشهور و مشخص دیهوک و اطراف آن به شمار می‌رود. دیهوک در سال 1357 بر اثر زمین‌لرزه به کلی ویران شد و اهالی روستا با کمک‌های دولت و احداث خانه‌های سازمانی در پائین‌دست روستا، حلقه اصلی این شهر را بوجود آوردند.

در پی استقرار یک پادگان نظامی در شهر، جمعیت زیادی از کارکنان پادگان به همراه خانواده‌هایشان در شهر سکونت یافته‌اند. به علت کمبود آب آشامیدنی این شهر با رکود رشد روبرو است.

در 20 دی‌ماه 1386 نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 4٫7 ریشتر حوالی دیهوک را لرزاند.
شهر دیهوک

شهر دیهوک

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر