۱۰ سلف پرتره زیبای نقاشان مشهور دنیا

برخی از نقاش‌های سرشناس دنیا از جمله رامبرانت و ونگوگ پرتره‌های زیادی را از خودشان کشیده اند و برخی دیگر از نقاشان معروف، اصلا از چهره خود چیزی به تصویر نکشیده اند

 نقاشی پرتره

برخی از نقاش‌های سرشناس دنیا از جمله رامبرانت و ونگوگ پرتره‌های زیادی را از خودشان کشیده اند و برخی دیگر از نقاشان معروف، اصلا از چهره خود چیزی به تصویر نکشیده اند. در این گزارش قصد داریم تا 10 سلف پرتره‌ای که نقاش‌های مطرح دنیا از خود ترسیم کرده اند را معرفی کنیم. البته قطعیت 100 درصدی در مورد این‌که آیا این تابلوها، در واقع سلف پرتره یا چهره خودشان است یا خیر وجود ندارد ولی شواهد و قراین حکایت از آن دارد که این تصاویر چهره خود این نقاشان بزرگ است.

پرتره مردی با گچ قرمز

1-پرتره مردی با گچ قرمز (Portrait of a man in red chalk) اثر لئوناردو داوینچی:

این پرتره حدودا سال 1512 ترسیم شده و به نظر می‌رسد که سلف پرتره ای از لئوناردو داوینچی باشد ولی قطعیتی در این باره وجود ندارد. به نظر می‌رسد که داوینچی این تابلو را در حدود سن 60 سالگی اش ترسیم کرده. این تابلو در کتاب‌خانه رویال تورین در ایتالیا نگهداری می‌شود و با گچ قرمز برروی کاغذ کشیده شده است.

سلف پرتره بدون ریش

2- سلف پرتره بدون ریش (Self-portrait without beard) اثر ونسان ونگوگ:

ونگوگ هلندی، برخلاف داوینچی، پرتره‌های زیادی را از خودش ترسیم کرده و دربین سالهای 1886 تا 1889، او 37 سلف پرتره کشیده که خیلی از این تابلوها محبوبیت زیادی هم دارند. تابلوی "سلف پرتره بدون ریش" در سال 1889 با رنگ روغن برروی بوم کشیده شده که آخرین نقاشی ونگوگ از چهره خودش است و آن را به عنوان کادوی تولد، به مادرش داد.  این تابلو در بین گران قیمت‌ترین تابلوهای طول تاریخ که فروخته شده، به حساب می‌آید که در سال 1998 به قیمت 71.5 میلیون دلار در نیویورک به فروش رسید.

سلف پرتره با کلاه و یقه بالا

3- سلف پرتره با کلاه و یقه بالا (Self-portrait with beret and turned-up collar) اثر رامبرانت:

رامبرانت یکی از هنرمندانی است که به ترسیم سلف پرتره‌های فراوان شهرت دارد و این نقاش هلندی بیش از 40 پرتره از خودش کشیده که برخی از آنها شهرت بیشتری دارند. سلف پرتره با کلاه و یقه بالا، یکی از این آثار است که در سال 1659 و با رنگ روغن بر روی بوم ترسیم شده و در گالری ملی هنر در واشنگتن دی سی به نمایش گذاشته شده است. یکی دیگر از پرتره‌های رامبرانت با همین نام که مربوط به همین بازه زمانی است نیز در گالری ملی ادینبورو در اسکاتلند قرار دارد.

سلف پرتره رافائل

4- سلف پرتره رافائل (Raffaello Sanzio da Urbino) اثر رافائلو سانتسیو دا اوربینو:

این سلف پرتره در سال 1506 ترسیم شده و این نقاش ایتالیایی در سن 23 سالگی تصویرش را ترسیم کرده. این تابلوی هنری در گالری مشهور اوفیتزی در فلورانس ایتالیا قرار دارد.

پرتره یک مرد

5- پرتره یک مرد (Portrait of a Man) اثر ال گرکو:

در مورد "پرتره یک مرد" هم دقیقا مثل پرتره لئوناردو داوینچی هیچ قطعیتی وجود ندارد که مربوط به ال گرکو باشد. این نقاشی در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شود. این نقاش یک نقاش یونانی است

سلف پرتره اثر پابلو پیکاسو

6- سلف پرتره (Self-portrait) اثر پابلو پیکاسو:

این پرتره زیبا در سال 1901 توسط پابلو پیکاسو در ابتدای دوره آبی رنگ زندگی اش ترسیم شد. این اثر هنری با رنگ روغن برروی بوم ترسیم شده و در موزه پیکاسو در پاریس نگهداری می‌شود.

دگا او پورته فوساین

7- دگا او پورته فوساین (Degas au porte-fusain) اثر ادگار دگا:

این نقاش فرانسوی علاوه بر نقاشی و طراحی، به مجسمه سازی نیز می‌پرداخت. او در سال 1855 سلف پرتره ای از خودش ترسیم کرد که در موزه اورسای پاریس درفرانسه به نمایش گذاشته شده است.

پرتره یک مرد

8- پرتره یک مرد (Portrait of a man) اثر یان وان ایک:

این پرتره در سال 1433 توسط یان وان ایک نقاش هلندی ترسیم شده و از آن به عنوان «پرتره یک مرد با دستار قرمز» نیز یاد می‌شود. به نظر می‌رسد که این اثر این نقاش سرشناس هلندی- بلژیکی ، درواقع یک سلف پرتره است که به گالری ملی لندن تعلق دارد.

سلف پرتره با شیپور

9- سلف پرتره با شیپور (Self-portrait with horn) اثر مکس بکمان:

این نقاش آلمانی، این تابلو را بین سال‌های 1938 تا 1940 از چهره خودش ترسیم کرده است. این تابلو در گالری نئو در نیویورک قرار دارد.

سلف  پرتره اثر آلبرشت دوور

10-سلف پرتره (Self-Portrait at Twenty-Eight Years Old Wearing a Coat with Fur Collar) اثر آلبرشت دوور:

نام کامل این تابلو "سلف پرتره در سن 28 سالگی با کتی از جنس خز و یقه دار" است. دوور این نقاشی را در حدود سال 1500 و اندکی قبل از تولد بیست و نه سالگی اش ترسیم کرده و این سومین و آخرین سلف پرتره ترسیم شده توسط اوست. این نقاشی با رنگ روغن ترسیم شده و در موزه آلته پیناکوتک در مونیخ نگهداری می‌شود.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر