تحریریه ماهنامه دنیای زنان
استقبال زنان ایرانی از مصرف لوازم آرایشی، مسیر قاچاق را چنان هموار کرده که بنا بر آمارهای غیررسمی، فقط 10درصد از لوازم آرایشی موجود در بازار ایران، از معابر معتبر و قانونی وارد کشور شده و 90 درصد از این لوازم به صورت قاچاق و غیرقانونی و بدون هیچ نظارت بر کیفیت و نحوه ساخت و نگهداری آنها به بازارهای داخلی نفوذ میکند. ورود بیرویه لوازم آرایش قاچاق تا آن حد از حیطه کنترل متولیان مبارزه با قاچاق کالا خارج شده که مسوولان هفته گذشته در نشستی از رقم 800 میلیون دلاری واردات غیرقانونی لوازم آرایشی به کشور خبر دادند.
در حالی که مصرف لوازم آرایش فاقد برچسبهای کنترل و نظارت وزارت بهداشت، بارها مورد هشدار کارشناسان بهداشت و درمان و متخصصان پوست و زیبایی کشور قرار گرفته و بر عوارض استفاده از آنها تاکید شده اما به نظر میرسد که این لوازم که تنوع بیشتری از تولیدات مجاز داشته و قیمت ارزانتری هم در مقایسه با لوازم عرضه شده در داروخانهها و فروشگاهها و ممهور به نشان کنترل وزارت بهداشت دارند، هنوز آنقدر پرطرفدار هستند که سهم مصرف سالانه لوازم آرایش توسط زنان ایرانی، رقمی در حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار از بازار 160 میلیارد دلاری محصولات آرایشی جهان باشد که یک میلیارد و 40 میلیون دلار از این بازار را هم کالاهای قاچاق در اختیار گرفتهاند.
استقبال زنان ایرانی از مصرف لوازم آرایشی، مسیر قاچاق را چنان هموار کرده که بنا بر آمارهای غیررسمی، فقط 10درصد از لوازم آرایشی موجود در بازار ایران، از معابر معتبر و قانونی وارد کشور شده و 90 درصد از این لوازم به صورت قاچاق و غیرقانونی و بدون هیچ نظارت بر کیفیت و نحوه ساخت و نگهداری آنها به بازارهای داخلی نفوذ میکند. ورود بیرویه لوازم آرایش قاچاق تا آن حد از حیطه کنترل متولیان مبارزه با قاچاق کالا خارج شده که مسوولان هفته گذشته در نشستی از رقم 800 میلیون دلاری واردات غیرقانونی لوازم آرایشی به کشور خبر دادند.
در حالی که مصرف لوازم آرایش فاقد برچسبهای کنترل و نظارت وزارت بهداشت، بارها مورد هشدار کارشناسان بهداشت و درمان و متخصصان پوست و زیبایی کشور قرار گرفته و بر عوارض استفاده از آنها تاکید شده اما به نظر میرسد که این لوازم که تنوع بیشتری از تولیدات مجاز داشته و قیمت ارزانتری هم در مقایسه با لوازم عرضه شده در داروخانهها و فروشگاهها و ممهور به نشان کنترل وزارت بهداشت دارند، هنوز آنقدر پرطرفدار هستند که سهم مصرف سالانه لوازم آرایش توسط زنان ایرانی، رقمی در حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار از بازار 160 میلیارد دلاری محصولات آرایشی جهان باشد که یک میلیارد و 40 میلیون دلار از این بازار را هم کالاهای قاچاق در اختیار گرفتهاند.
هشدارها بیتاثیرند
گشتی در معبرهایی که به عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی معروف شدهاند، نشان میدهد که خریداران این محصولات، بیش از آنکه به کیفیت بهداشتی محصول توجه داشته باشند، متقاضی جلوه بیشتر و قیمت ارزانتر هستند. لوازم آرایشی و بهداشتی که به صورت عمده و بدون مجوزهای قانونی از مرزهای غرب و جنوب کشور وارد میشوند، در بازار عمدهفروشی تهران و سایر کلانشهرها و پایانههای مرزی خریدارانی دارند که هیچ ارزشی برای برچسب تایید وزارت بهداشت قایل نیستند.
اغلب محصولاتی که در این بازارها عرضه میشود، فرآوردههایی است که در بدترین شرایط با نازلترین کیفیت در کشورهای چین، ترکیه، کرهجنوبی و امارات تولید شده و ممهور به نشانهای پرطرفدار اما تقلبی هستند که هیچیک از داروخانههای کشور حاضر به فروش آنها نیستند زیرا کمترین اطمینانی نسبت به کیفیت ساخت و نگهداری آنها ندارند.
اغلب این محصولات توسط مسافرانی که در پس پرده باید نام «کولهبر» را بر آنها گذاشت، به صورت فلهیی، در بدترین شرایط نگهداری و انتقال و به صورت غیرمجاز به کشور وارد میشوند و به همین سبب، فروشنده با وجود تبلیغات وسیعی که برای این محصولات انجام میدهد اما بطور معمول، هرگونه مسوولیت را از خود دور دانسته و هیچ تضمینی برای سلامت محصول ارایه نمیدهد.
14 میلیون زن در ایران یک میلیارد دلار لوازم آرایشی
سال گذشته گزارشی منتشر شده در یک روزنامه چاپ اسپانیا، بر صفحه رسانههای مجازی ایران قرار گرفت که اعلام میکرد: «براساس تحقیقی که در موسسه تحقیقاتی TMBA انجام شده، حدود 14 میلیون دختر و زن بین 15 تا 45سال ساکن شهرهای بزرگ ایران، بطور متوسط ماهانه 5/7 یورو برای خرید لوازم آرایشی هزینه میکنند و این درحالی است که متوسط حقوق بین 490 تا 570 یورو است. زنان و دختران ایرانی به دلیل حجاب توجه خاصی به چهره خود میکنند. دخترانی هستند که بیش از یک ساعت جلوی آینه آرایش میکنند. اگر در اروپا مردم ترجیح میدهند طبیعی باشند، در ایران جوانان ترجیح میدهند آرایش کنند.