ماهان شبکه ایرانیان

ده باغ وحش برتر دنیا- بخش اول

خیلی از ما در ساواناهای آفریقا و یا در جنگل‌های پرپشت آمریکای جنوبی زندگی نمی‌کنیم و شاید هرگز این فرصت برایمان فراهم نشود که بتوانیم با سفر به این مناطق از حیات وحش بی نظیر و استثنایی‌شان لذت ببریم

باغ وحش

خیلی از ما در ساواناهای آفریقا و یا در جنگل‌های پرپشت آمریکای جنوبی زندگی نمی‌کنیم و شاید هرگز این فرصت برایمان فراهم نشود که بتوانیم با سفر به این مناطق از حیات وحش بی نظیر و استثنایی‌شان لذت ببریم. اما حالا اگر این فرصت برای‌مان ایجاد شود تا در جایی از گونه‌های کمیاب جانوری این مناطق دیدن کنیم چطور؟ در برخی از باغ وحش‌های بزرگ دنیا این امکان برایمان فراهم شده است تا حیواناتی که به ندرت می‌توان در طبیعت یافت را از نزدیک ببینیم.

یک باغ وحش بزرگ که بیشتر برای این حیوانات حکم زیستگاهی دلچسب را دارد تا یک زندان. در باغ وحش‌های مطرح دنیا، شرایط زیست محیطی مناسبی برای این حیوانات فراهم می‌شود تا محل نگهداری شان، جایی شبیه زیستگاه اصلی شان باشد. در عین حال در این باغ وحش‌ها شرایط خاصی برای نگهداری و تولیدمثل این جانوران ایجاد می‌شود تا نسل‌شان منقرض نگردد. تنوع حیواناتی که در باغ وحش‌ها نگهداری می‌شوند هم یکی از فاکتورهای مهمی‌است تا آن باغ وحش، تبدیل به یکی از بهترین‌ها شود.

در این گزارش دو قسمتی قصد داریم تا شما را با 10 باغ وحش برتر دنیا آشنا کنیم. این بخش اول گزارش ماست:

 باغ وحش

1- باغ وحش برلین، آلمان(Berlin Zoo):

باغ وحش برلین که دارای آکواریوم نیز هست، بیش از 20 هزار جانور را در خود پذیراست. این باع وحش در ابتدا کلکسیون حیوانات شاخصی پادشاه ویلیام چهارم بود، ولی در جریان جنگ جهانی دوم، اکثر این حیوانات تلف شده و از بین رفتند. اما در حال حاضر در این باغ وحش، مراقبت‌های ویژه ای از حیوانات به عمل می‌آید و در آنجا تلاش‌های زیادی برای بقای گونه‌های در حال انقراض صورت می‌گیرد. این باغ وحش یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر برلین به حساب می‌آید. طبق آمار در سال 2013، بیش از سه میلیون نفر از آنجا دیدن کرده اند وپربازدید ترین باغ وحش اروپاست.

 باغ وحش

2- باغ وحش برانکس نیویورک، آمریکا(Bronx Zoo):

این باغ وحش با مساحت 117 هکتار، یکی از بزرگ‌ترین باغ وحش‌های دنیا و بزرگترین باغ وحش شهری دنیاست که در آن حدود 6000 حیوان و 650 گونه مختلف نگهداری می‌شود. از افتتاح آن در سال 1899 تا حالا، دوره‌های مختلفی از جمله دوره‌های آموزشی حیات وحش و محافظت از گونه‌های جانوری حیات وحش در این باغ وحش برگزار شده. برانکس دارای یک آکواریوم بزرگ نیز هست. 

 باغ وحش

3- باغ وحش لندن، انگلیس(London Zoo):

این باغ وحش که در سال 1828 بازگشایی شد، عنوان قدیمی‌ترین باغ وحش علمی‌دنیا را یدک می‌کشد و در آن بیش از 800 گونه جانوری نگهداری می‌شوند. آکواریم که یکی از جذاب ترین بخش‌های این باغ وحش است در سال 1853 افتتاح شد و در سال 1927 هم خانه خزندگان باغ وحش لندن شروع به فعالیت کرد. در ابتدا قرار بود تا از این باغ وحش به عنوان کلکسیونی برای مطالعات علمی‌استفاده شود ولی حالا با داشتن نزدیک 20 هزار جانور، یکی از باغ وحش‌های بزرگ دنیا محسوب می‌شود که حدود 15.5 هکتار هم مساحت دارد.

باغ وحش 

4- باغ وحش ولینگتون، نیوزیلند (Wellington Zoo):

این باغ وحش در سال 1906 افتتاح شد و مسئول حفاظت از حیوانات بومی‌نیوزیلند، از جمله گونه در حال انقراض پرنده ای به نام کیوی و البته حیواناتی از منطقه اقیانوسیه است. این باغ وحش نقش پررنگی در کمپین "خرس‌ها را رها کنید" که به قصد محافظت از خرس‌های منطقه جنوب شرق آسیا آغاز شده بود، ایفا کرد. این باغ وحش بارها به خاطر استفاده از تکنولوژی سبز و منابع قابل بازیافت در نگهداری از حیوانات، مورد تمجید قرار گرفته است. باغ وحش ولینگتون، نخستین باغ وحش کشور نیوزیلند است و 13 هکتار وسعت دارد.
باغ وحش

5- باغ وحش پکن، چین(Beijing Zoo, China ):

دراین باغ وحش بیش از 950 گونه جانوری نگهداری می‌شود و در آن می‌توانید گونه‌های مختلفی از جانوران بومی‌چین را که به ندرت در نقاط دیگر دنیا یافت می‌شوند را ببینید. حیواناتی مثل پانداهای بزرگ، تمساح‌های چینی، ببرهای چین جنوبی و سمندرهای چینی.

این باغ وحش که در سال 1906 احداث شد، ساختار معماری متفاوت و بی نظیری دارد که شامل باغ‌های زیبا، استخرهای نیلوفر آبی و خانه‌ها و آلاچیق‌های چینی است. مساحت این باغ وحش 89 هکتار است و سالانه 6 میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان