چهارمین سال یک پروژهٔ علمی

آغاز نظرسنجی عمومی «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۶»

آینده‌پژوهی، یکی از روش‌های متداول پیش‌بینی علمی وضعیت آینده جامعه، به مطالعهٔ آیندهٔ کوتاه‌مدت پیش رو با گردآوری و تحلیل شواهد و نظرات خبرگان و کارشناسان است. در همین راستا، «آینده‌بان»، نظرسنجی عمومی «آینده‌پژوهی ایرانِ سال ۱۳۹۶» را آغاز کرده‌است.

نظرسنجی عمومی «آینده‌پژوهی ایران 1396» آغاز شد.

آینده‌پژوهی، یکی از روش‌های متداول پیش‌بینی علمی وضعیت آینده جامعه، به مطالعهٔ آیندهٔ کوتاه‌مدت پیش رو با گردآوری و تحلیل شواهد و نظرات خبرگان و کارشناسان است. روش‌های مختلفی برای تماس با خبرگان و کارشناسان و صاحب‌نظران‏ و سپس جمع‌بندی و مستندسازی نظرات و تحلیل‌های آن‌ها وجود دارد.

در همین راستا، «آینده‌بان»، نظرسنجی عمومی «آینده‌پژوهی ایرانِ سال 1396» را آغاز کرده‌است. همه شهروندان می‌توانند با شرکت در این نظرسنجی درباره مهم‌ترین چالش‌ها و متغیرهای ایران در سال 1396 نظر بدهند. آینده‌بان با ارائه گزارش سه‌دورهٔ قبلی برگزاری این نظرسنجی می‌نویسد: «پروژه ‘آینده‌پژوهی ایران 1396’ همچون سال‌های پیشین نقشه چالش‌ها و مسائل کشور در سال پیش‌ رو را ترسیم خواهد کرد و آینده‌‌بان نتایج آن را به‌صورت عمومی و رایگان در دسترس همه قرار خواهد داد.»

در دور اول پرسشنامه، نظرسنجی عمومی از همه شهروندان برای شناسایی مهم‌ترین چالش‌ها و مسائل یا متغیرهای تاثیرگذاری که ایران در سال 1396 با آن مواجه است، پرسیده شده است. در این مرحله همه شهروندانی که علاقه‌مند به تفکر و اظهارنظر درباره مسائل اصلی و چالش‌های پیش روی کشور هستند، می‌توانند در نظرسنجی شرکت کنند. دورهای بعدی برای نهایی‌سازی و اولویت بندی متغیرها، شناسایی اثرات متقابل و تحلیل‌های دیگر، عمومی نیست و محدود به دریافت نظرات از خبرگانِ برگزیده است. با وجود آن که طراحان این پرسشنامه همه علاقه‌مندان به پیش‌نگری مسائل ایران را به کمک فراخوانده است، اما در کنار آن معیار‌هایی برای تشخیص سطح تخصص و خبرگی کسانی که در نظر‌سنجی شرکت می‌کنند تدارک دیده‌ شده است. ارزیابی اعتبار داده‌های گرد‌آوری شده هنگام جمع‌بندی نهایی نظرات و تحلیل آن‌ها لحاظ خواهد شد.

برای ساده‌شدن دریافت نظرات، راه‌های متفاوتی از جمله پرسشنامه آنلاین، روبات تلگرامی و ایمیل در نظر گرفته شده است که با انتخاب هر کدام می‌توانید شرکت در نظرسنجی را آغاز کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر