عفونت های قارچی پوست

عفونت های قارچی در اثر آلودگی با قارچ ایجاد می شوند. هاگ ها در حقیقت بذر قارچ ها هستند که نسبت تأثیرات بیرونی بسیار مقاوم اند

عفونت های قارچی پوست
عفونت های قارچی در اثر آلودگی با قارچ ایجاد می شوند. هاگ ها در حقیقت بذر قارچ ها هستند که نسبت تأثیرات بیرونی بسیار مقاوم اند. بنابراین می توانند در حالی که رشدشان به طور کامل متوقف شده زنده بمانند. علاوه بر این، قارچ ها آن قدر مسری نیستند، ولی هاگ ها می توانند از شخصی به شخص دیگر منتقل شده و باعث ایجاد عفونت قارچی شوند. بنابراین درمان عفونت های قارچی باید منجر به حذف کامل هاگ ها شوند و در غیر این صورت ممکن است بیماری دوباره بعد از مدتی عود کرده یا شخص دیگری را نیز آلوده کند.
به طور معمول قارچ ها و مخمرهای قارچی خطرناک نیستند. مشکل وقتی بروز می کند که مقاومت بدن ما ضعف و کم می شود. در انسان ها و حیوانات قارچ ها منتظر فرصت هستند تا از طریق پوست آسیب دیده وارد بدن شوند.

عفونت های قارچی پوست
 

عفونت های قارچی پوست معمولا روی کراتین، (پروتئینی را که پوست مو و ناخن ها را می سازد) اثر می گذارند و بسته به این که کدام عضو بدن را درگیر کرده و یا این که در کدام عضو بدن یافت می شوند تقسیم بندی می شوند. اگر از قارچ های پوستی رنج می برید حتما بخوانید.

انواع عفونت قارچی پوست
 

برخی از عفونت های معمول پوست به شرح زیر است:
عفونت های کچلی پا: معروف به عفونت «پای ورزشکار» که از هر صد نفر بزرگسال 25 نفر به آن دچار می شوند. علت این عارضه ترکیب یک قارچ و باکتری است که باعث می شود پوست دچار خارش، خشکی، پوسته پوسته شدن و قرمزی شود؛ بخصوص در بین انگشتان پا. گاهی اوقات این عارضه باعث ترک خوردن و تاول پوست نیز می شود. این عفونت اغلب از طریق استخرهای شنا، حمام ها و سونا قابل سرایت است. عفونت های ناخن از دیگر عفونت های رایج است که باعث می شود ناخن ها ضخیم شوند.
عفونت های شکمی؛ از دیگر عفونت های قارچی می توان به عفونت های قارچی روی شکم اشاره کرد که حلقه های قرمز پوسته داری هستند که درهم ادغام شده و گسترش می یابند. این عارضه اغلب از حیوانات اهلی و خانگی به انسان سرایت می کند.
عفونت قارچی پوست سر؛ که کچلی قارچی سر نیز نامیده می شود، معمولا کودکان را تحت تأثیر قرار داده و باعث ریزش مو و التهاب محل آسیب دیده می شود. این قارچ می تواند بدون هیچ نشانه ای گسترش یافته و تا سال ها بعد افراد دیگر را آلوده کند.

علائم عفونت های قارچی پوست
 

علائم یک عفونت قارچی بسته به نوع قارچ و ناحیه ای از بدن را که تحت تأثیر قرار گرفته متفاوت است. عفونت های قارچی پوست می توانند باعث ایجاد کهیرهایی با ظاهرهای مختلف شوند. بعضی از آن ها قرمز و خارش دار هستند و بعضی دیگر ظاهری شبیه پوست خشک دارند. قارچ ها ممکن است یک یا چند ناحیه پوست را آلوده کنند.
عفونت های قارچی پوست سر می تواند به ریزش موها منجر شود.
کهیرهای قارچی گاهی اوقات با دیگر بیماری های پوست، مثل اگزما اشتباه گرفته می شوند.

چگونه عفونت های قارچی پوست گسترش می یابند؟
 

عفونت های قارچی می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.
برای مثال: عفونت های قارچی انگشتان پا، در اماکن عمومی مثل استخرها و ورزشگاه ها پخش می شوند. وسایل شخصی مثل حوله، شانه، ملافه، رختخواب و دیگر وسایل شخصی نیز می توانند باعث گسترش عفونت های قارچی بشوند. همچنین بعضی از عفونت ها از حیواناتی مثل گربه و سگ و به ندرت گاو قابل سرایت است.

پیشگیری عفونت های قارچی پوست
 

با اقدامات زیر می توانید خطر ابتلاء به عفونت های قارچی را کاهش بدهید:
1.بعد از حمام کردن پوست بدن تان را به دقت خشک کنید.
2.در محل های شلوغی مثل استخرها، دمپایی پلاستیک بپوشید.
3.لباس های گشاد و مناسب بپوشید.
4.هر دو سه روز یک بار، کفش هایتان را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا رطوبت آن ها خشک شود.
5.از لباس های زیر، نخی و جوراب های نخی استفاده کنید تا پوست اجازه نفس کشیدن داشته باشد.
6.اگر فردی در خانواده شما دچار عفونت قارچی پوست سر است بالشت، کلاه، شانه و قیچی او را ضد عفونی کنید.
7.از حوله، برس مو و شانه مشترک استفاده نکنید.
8.اگر ورزش می کنید، لباس هایی با الیاف مصنوعی بپوشید تا به بیرون آوردن عرق بدن و خشک شدن پوست کمک کند.
9.برای رهایی از شرّ هاگ های قارچی، هر چند روز یک بار ملافه ها را بشویید.
منبع :ماهنامه فرهنگی اجتماعی دیدار آشنا شماره 134
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر