مرسدس آ ام گ برای جشن سالگرد 50 سالگی خود، ویدیویی کوتاه مدتی از بهترین اتومبیل های مسابقه ای خود منتشر کرده است. این ویدئو ها خودروی مسابقه ای استثنایی مرسدس سی ال کا جی تی آر (CLK GTR) را نشان می دهد.
عجیب آنکه طراحی و توسعه این خودرو فقط در 128 روز صورت گرفته. این اتفاق در حالی رخ داده که در صنعت خودروسازی برای تولید یک محصول مدت زیادی زمان لازم بوده تا نسخه کانسپت معرفی شود و سپس مجددا پس از طی مدت زمانی نسبتا طولانی محصول نهایی تولید می شود.
البته این موضوع کاملا در مورد خودروهای مسابقه ای صادق نیست، چرا که خودروی مسابقه ای Ford GT40 در کمتر از یک سال ساخته شد ولی هرگز نتوانست مسیر موفقیت در مسابقات را به سرعت CLK GTR طی کند.
اینکه مرسدس تنها در چهار ماه یعنی در زمستان سال 1996 تا بهار 1997 یکی از بزرگترین خودروهای GT1 را توسعه داده و آن را راهی بازار کرد به هیچ عنوان سبب کاهش کیفیت و کارایی این خودرو نشد.
هرچند که این اتومبیل مسابقه ای هرگز موفق نشد که برنده سری مسابقات 24 ساعته لمانز شود، اما تقریبا توانست در هر مسابقه دیگری از جمله تمامی 10 دور مسابقه FIA در سال 1998 جایگاه نخست را از آن خود کند.
قطعا این ویدئو ها به شما نمی گویند که مرسدس در توسعه سی ال کا جی تی آر به میزان کمی از همراهی و کمک مکلارن بهره برده است. البته این موضوع قبلا هم از طریق انتشار گفته های ماتی پترانی در مجله خودرویی جالوپنیک اطلاع رسانی شده است.
این مکانیک معروف مطرح کرده است که مرسدس بنز، یک دستگاه خودروی مکلارن اف1 جی تی آر (F1 GTR) را برای توسعه سی ال کا جی تی آر (CLK GTR) خریداری کرده و سعی کرد از آن استفاده کند.
با لغو برنامه ریزی شده مسابقات اتومبیل رانی DTM پس از پایان فصل در سال 1996 دیگر زمان زیادی را در اختیار مرسدس آ ام گ قرار نبود تا بتواند به توسعه ماشین خود بپردازد.
در این زمان بهتربن کار از نظر مرسدس برای سرعت بخشیدن به پیشرفت خودروی مسابقه ای اش، خرید خودروی F1 GTR مک لارن بود. چرا که این خودرو توانست در مسابقات لمانز در سال 1995 و مسابقات قهرمانی BPR Global GT Championship در سال 1995-1996 بهترین عملکرد را از خود نشان دهد.
آ ام گ یک شاسی # 11R را از تیم فرانسه ای و رقیب Labree خریداری کرده و پس از انجام یک سری اصلاحات بدنی موتور 6 لیتری و 12 سیلندر خود را بر روی آن نصب کرد.
در اولین تست نمونه اولیه این خودرو برند اشنایدر نتوانست آن را کنترل کند و در چند دور ابتدایی با خودرو تصادف کرد اما آ ام گ دست از تلاش برنداشته و همچنان به توسعه و بهبود خودرو ادامه داد تا سرانجام CLK GTR موفق شد در سال 1997 جایزه قهرمانی از آن خود کند. بد نیست بدانید که بعدها شاسی # 11R خودروی F1 GTR به شکوه سابقش بازگردانده و به یکی از کلکسوینر ها فروخته شد.
هر دو مدل مسابقه ای و خیابانی این خودرو جزء سوپراسپرت های اسطوره ای دهه 1990 شناخته می شوند مدل خیابانی این خودرو موفق شد در یک نتیجه باورنکردنی 17 مسابقه از 22 مسابقه قهرمانی FIA GT Championship در دهه 1990 را برنده شده و جایزه نفر اول را از آن خود کند.
با این حال پس پایان سال 1998 فدراسیون جهانی اتومبیل رانی، برگزاری کلاس مربوط به این مدل را لغو کرد و گفته می شود که به همین دلیل است که تنها 25 دستگاه از این خودرو ساخته شده است.
در نهایت می توانید ویدیو جذاب مربوط به داستان تولید این خودرو افسانه ای در کهکشان مرسدس بنز را تماشا کنید.