اعتیاد به اینترنت

بیماری دنیای مدرن   به مرور زمان، افزایش استفاده از اینترنت با فراوان تر شدن احساس تنهایی و افسردگی همراه خواهد بود

اعتیاد به اینترنت

بیماری دنیای مدرن
 

به مرور زمان، افزایش استفاده از اینترنت با فراوان تر شدن احساس تنهایی و افسردگی همراه خواهد بود.
ساعت یازده و نیم شب است. بسیار خسته است، طوری که چشمانش باز نمی شود. از همان اول صبح فردا کلی کار دارد، اما مگر می تواند بدون چک کردن ایمیل هایش بخوابد؟ پای رایانه اش می نشیند و به اینترنت وصل می شود. با خود می گوید: « فقط نیم ساعت،‌ بعد می خوابم.» چند ایمیل چک می کند و چند تا هم جواب می دهد. دو، ‌سه نفر از دوستانش آن لاین هستند. شروع به صحبت با آنها می کند. همزمان مشغول خواندن خبرهای روز در سایت های گوناگون است. ناگهان به طور تصادفی چشمش به گوشه پایین سمت چپ مانیتور می افتد و ساعت سیستم را می بیند. ساعت دو و نیم بامداد است و او هنوز بیدار است...
تا به حال این اتفاق برای شما افتاده؟ اگر پاسخ مثبت است، می توان گفت که علایم یک بیماری اینترنتی در شما به چشم می خورد. هنگامی که مرور کردن وب، ایمیل زدن،‌ بازی، خرید، دریافت موسیقی و چت کردن، با کار یا زندگی اجتماعی یک فرد تداخل ایجاد می کند، زمانی است که مشکل آغاز شده. روان شناسان و محققان در نقاط گوناگون جهان در تلاشند کاری کنند که افراد تنها زمانی پشت رایانه های شان به سر ببرند که مشکلی برای آنها پیش نیاورد. مطابق تحقیقات جدیدی که در دانشگاه فلوریدا انجام گرفته است برای آزمایش اعتیاد به اینترنت باید پنج مورد زیر را بررسی کرد:
1- گذراندن زمان بیش از حد مورد نظر در اینترنت
2- غفلت از سایر مسؤولیت ها
3- یک ناسازگاری مهم در روابط به علت استفاده از اینترنت
4- اشتیاق برای حضور در شبکه
5- تفکر بیش از حد راجع به اینترنت در زمان های حاضر نبودن روی شبکه
تحقیقاتی که میان استفاده کنندگان اینترنت انجام شده، بیانگر این مطلب است که از میان معتادان اینترنتی، بیش از 57 درصد از چت روم ها( اتاق های گفتگو) استفاده می کنند.
 
افرادی که از چت روم ها استفاده می کنند بیشتر وقت خود را صرف گپ زدن و بحث های جنسی می کنند. به بیان دیگر آنها در طول گفتگو به طور متناوب با منابع مستقیم و غیرمستقیم جنسی سر و کار دارند. اعتیاد به اینترنت از سال 1995 مطرح شد و در سال 1996 توسعه یافت و از آن پس مراکز درمانی از این اختلال به عنوان یک اختلال روانی یاد می کنند. روان شناسان می گویند اعتیاد به اینترنت یک اختلال جدی در عملکرد افراد محسوب می شود که می تواند تأثیرات مخربی در روابط اجتماعی آنها بگذارد.
براساس نتایج تحقیقات انجام شده، تفاوتی در میزان استفاده زنان و مردان از اینترنت وجود ندارد. تحقیقات نشان می دهد مردان، اینترنت را به دلیل امکانی که برای تجربه راه های تازه برای انجام امور متعدد به آنها می دهد، ارزش گذاری می کنند. مردان بیشتر تمایل دارند از اینترنت برای به دست آوردن انواع و اقسام اطلاعات استفاده کنند. نتایج مسابقات ورزشی، وضع آب و هوا، اخبار، کاریابی و رتبه بندی اجناس و خدمات، مورد علاقه مردان هستند. مردان همچنین از اینترنت برای سرگرمی، شنیدن موسیقی، جمع آوری اطلاعات پیرامون دلمشغولی های شخصی یا عضویت در گروه های ورزشی استفاده می کنند. در مقابل،‌ زنان اینترنت را به دلیل فرصت هایی که برای حفظ و توسعه روابط انسانی به آنها می دهد، دوست دارند. زنان در اینترنت بیشتر سراغ ایمیل می روند، مطالب مربوط به سلامت و بهداشت را جستجو می کنند، از نقشه های مسیریاب استفاده می کنند و موضوعات دینی را مطالعه می کنند.

اعتیاد به اینترنت، یک بیماری جدید
 

در حالی که تحقیقات بالینی به طور عمده بر موادمخدر و الکل تمرکز دارند، گزارش ها حاکی است که معتادان به اینترنت، روش های مشابه افراد معتاد به دارو، الکل و قمار دارند و این اعتیاد پیامدهای اجتماعی و شغلی زیادی را برای شان به دنبال دارد.

اینترنت، تباه کننده وقت
 

پژوهشگران دریافته اند که هرچه افراد وقت بیشتری را به استفاده از اینترنت اختصاص دهند، میزان روابط خانوادگی و نیز اندازه حوزه های زندگی اجتماعی و واقعی آنها بیشتر کاهش می یابد. همچنین به مروز زمان، افزایش استفاده از اینترنت با فراوان تر شدن احساس تنهایی و افسردگی همراه خواهد بود.

درمان اعتیاد به اینترنت
 

1- درصورت بروز علایم اعتیاد، منع کامل دسترسی به اینترنت نیاز نیست،‌ بلکه ایجاد ساختاری که به کاهش دسترسی تا مرز اعتدال منجر شود، می تواند مفید واقع شود.
2- برای نشان دادن مدت زمان اتصال و نصب، یک کپی از دستورالعمل فوق الذکر در اتاق فرزندتان برای این که به آن وفادار بماند، می تواند مفید باشد.
3- به ازای کاهش اتصال به شبکه، برای او پاداشی در نظر گرفته و او را تشویق کنید.
4- تهیه فهرستی از فعالیت های جایگزین مفید است. این فعالیت ها باید برای او جذاب باشند.
5- در صورتی که نیاز به متخصص احساس می شود، می توانید از مشاوران مدرسه یا مراکز درمانی کمک بگیرید.
منبع: نشریه کوچه ما، شماره 8.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان