چگونه مسافرتی سالم داشته باشیم [قسمت اول]

ما دوست داریم وقتی‌که به سفر می‌رویم، سلامتی خودمان را در طول سفر تضمین کنیم

ما دوست داریم وقتی‌که به سفر می‌رویم، سلامتی خودمان را در طول سفر تضمین کنیم. اما با مشکلات جهانی همانند ابولا، پیشی گرفتن خبر شیوع بیماری‌های مسری، همه و همه ما را بران داشت که به شما نکاتی را یاد اوری کنیم تا در سفرهای خارجی خودتان تا آنجا کهمی‌توانید از سلامتی خودتان مراقبت کنید. بیماری‌های شایع در طول سفرهای تفریحی و کاری می‌توانند شما را درگیر خودشان کنند و شما را از فعالیت‌های دلخواهتان بازدارند. اگر برای سفر به هیچ وجه آماده نیستید کمی صبر کنید. بر اساس گفته‌ها، راه‌های زیادی وجود دارد که شما در طول سفر از شر بیماری‌های مختلف در امان باشید. من به‌جاهای زیادی سفرکرده‌ام، 30 کشور و 5 قاره. در طول این سفرها تجربه‌های زیادی به دست آورده‌ام که به شما انتقال خواهم داد تا در طول سفر از شر بیماری‌ها در امان باشید و یا اگر گرفتاران شدید با آن مبارزه کنید. با بنیتا همراه باشید.

greenberg

مرحله اول: قبل از رفتن
یکی از مهم‌ترین مراحل برای مقابله با بیماری‌های سفرهای خارجی، مرحله قبل از رفتن به سفر است. بر اساس ضرب‌المثل معروف در زندگی، پیشگیری بهتر از درمان است، کارهای پیشگیری‌کننده باعث خواهد شد احتمال بیماری شما به شدت کاهش یابد. لطفاً این توصیه‌ها را جدی بگیرید.
فرض کنیم که شما محل و مقصد خودتان را مشخص کرده‌اید و برنامه سفر خودتان را چیده‌اید. برنامه سلامتی/بیماری باید قبل از اینکه وارد سفر بشوید سازمان داده شود، تا شما در هیچ شرایطی در سفر نگران بیماری و یا مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید نباشید. این برنامه قطعاً احتمال ندارد به صورت کامل اتفاق بیافتد ولی به شما کمک خواهد کرد که دیگر نگران مشکلاتی که ممکن است در یک سفر برای شما پیش بیاید نباشید. اگر به مقصدی می‌روید که دران احتمال بالای بیماری وجود دارد بهتر است برنامه دقیق‌تری بریزید.
دو سؤال باید از خودتان برای شرواع برنامه بریزی از خودتان بپرسید:
یک– ایا مقصدی که شما انتخاب کرده‌اید محدودیت و یا هشدارهای جدی در موردش صادرشده است؟ سایت www.cdc.gov از جمله سایت‌هایی است که شما می‌توانید در مورد مقصدی که قرار است به آن سفر کنید اطلاعات ایمنی مفیدی بدست اورید. قبل از سفر خودتان همیشه این سایت را کاملاً چک کنید تا مطمئن شوید مقصدی که به آن می‌خواهید برای تفریح، سفر کاری و یا هر دلیل دیگری بروید مشکلاتی از قبیل بیماری‌های شایع شده مسری، شیوع بیماری‌های عفونی نداشته باشد و اعلام خطر بیماری دران نباشد. بی‌فکری محض است که شما بدانید در یک منطقه خطر بیماری وجود دارد و به‌دلخواه به آنجا سفر کنید. پس آگاهانه سفر کنید.

دو- وضعیت دولت و اقتصادان منطقه در چه حدی است؟ ایا پیشرفته هستند؟ چقدر و چگونه پیشرفت کرده‌اند؟ به‌خوبی توسعه‌یافته نیستند؟ این‌ها سوالاتی است که تعیین می‌کند چقدر باید نگران مشکلات محیط زیستی دران ناحیه، همانند وضعیت سلامتی عمومی، بهداشت، ایمنی پزشکی، مواد غذایی و آب آشامیدنی باشیم. نکته دیگر در مورد وضعیت بهداشت و درمانان منطقه است. کشورها و نواحی توسعه‌یافته از نظر پزشکی قابل اعتماد تر، ایمن‌تر و دارای بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها های مجهزتری هستند تا درزمان وقوع بیماری و یا حادثه بتوانند به شما کمک‌های فراوانی کنند.
در مورد کشوری که می‌خواهید سفر کنید اطلاعات کاملی به دست بیاورید. از جمله اینکه این کشور در کدام ناحیه از جغرافیا قرارگرفته است؟ معمولاً در مناطق گرمسیری بیماری‌های شایع و جدی بیشتری وجود دارد. چقدر این آب‌وهوا با مکانی که شما دران قرار دارید متفاوت است. این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا در مورد بیماری‌های آن ناحیه و پاتوژن ها آن لوکیشن اطلاعات کاملی بدست اورید و بدن خودتان را برای مقابله با آن مقاوم‌سازید. برای مثال اگر شما می‌خواهید به افریقا سفر کنید باید هشدارهای لازم در مورد مالاریا را جدی بگیرید و وسایل و داروهای مقابله با آن را در سفر همراه داشته باشید. تصور کنید شما از ناحیه‌ای که تاکنون در آنجا مالاریا وجود نداشته به افریقا بروید، احتمال اینکه شما در اثر گزش مالاریا دچار مشکل شوید بیشتر از کسی است که کبک به آن ناحیه رفته باشد. شما باید قبل از رفتن به برخی از ناحیه‌ها خودتان را واکسینه کنید و بدانید که ایا واکسن لازم دارد و یا نه؟
نکته زیر: اگر به آب منطقه‌ای کهمی‌خواهید سفر کنید مشکوک هستید، و یا خوردن آب سایر نقاط دنیا می‌تواند شما را مسموم کند، بهتر است از یک دستگاه تصفیه کوچک لامپی UV استفاده کنید. این دستگاه می‌تواند با تابش نور UV باکتری‌ها و آلودگی‌های موجود در آب را به شدت کاهش دهد. ابزار بسیار کوچکی است که نیاز به وسایل خاصی هم ندارد، فقط یک منبع تغذیه می‌خواهد. محصولات دیگری هم وجود دارند که من از آن‌ها استفاده نکرده‌ام و نمی‌توانم به شما توصیه کنم. باید به شما بگویم که دانستن اینکه کجا می‌روید بسیار مهم‌تر از هر چیز دیگری است. پس دقیق سفر کنید.

indietravelpodcast


پیش دکتر بروید
اگر محلی که به آن می‌خواهید سفر کنید، دارای هشدارهای سلامتی هستند، شک نکنید که قبل رفتن باید به پزشک مراجعه کنید. این مرحله‌ای است که شما خودتان را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها که قابل واکسینه شدن هستید همانند مالاریا، سل، تب زرد مقاوم‌سازید. برای خودتان همیشه برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید زیرا برخی از واکسن‌ها باید در طول مدت معلومی چندین بار تزریق شوند.
در حالت ایده آل، شما باید تحت نظر یک پزشک باشید تا مراقبت‌های اولیه را برای شما انجام دهد. دکتر شما باید سابقه بیماری شما و سابقه بیماری خانواده شما و همچنین مشکلاتی که شما در سلامتی خودتان به هر عنوانی داشته‌اید را بداند. این پزشک به شما کمک خواهد کرد تا سفری با خیال آسوده داشته باشید.
اگر شما مثل من باشید و سفر زیاد کرده باشید می‌دانید که باید یک کلینیک حتماً پیدا کنید. کلینیکی که در طول هفته و 24 ساعت باز باشد اغلب این کلینیک‌ها در نزدیکی فرودگاه‌ها هستند. من گله‌ای کهمی‌توانم از این کلینیک‌ها به شما کنم این است که باید حواستان باشد معمولاً آن‌ها برای کسب‌وکار خودشان هم که شده مقدار بیشتری دارو همیشه به شما می‌دهند تا بتوانند پول بیشتری بگیرند، باز هم بهتر است از دکتر خودتان در این موارد مشاوره بگیرید.
درهرصورت، اگر به شما واکسن دادند و یا در حالت بسیار شدید به شما انتی بیوتیک هایی همانند ازیترومایسین (azithromycin) و سیپروفلکسن (ciproflaxin) دادند (برای خود من بارها شده است که این داروها جانم را نجان داده‌اند)، می‌تواند به شما کمک کند تا سلامتی خودتان را باز پیدا کنید. همچنین اگر شما به اسهال دچار شدید حتماً از آب کافی استفاده کنید تا دچار دی هیدراته شدن نشوید.
پزشکان چشمه‌های مناسبی برای نوشیدن نصیحت هستند. به آن‌ها خوب دقت کنید و حرف‌هایشان را خوب بشنوید. آن‌ها قادر هستند به شما در زمینه سلامتی بهتر از هرکسی کمک کنند و نکاتی به شما بگویند که خودتان و اطرافیان شما نمی‌دانند. حتی اگر فکر می‌کنید همه چیز را می‌دانید به نصیحت‌های آن‌ها خوب گوش کنید. من هیچ وقت احساس نمی‌کردم که انتی بیوتیک ها بتوانند مؤثر باشند تا اینکه در کامبوج یک‌شب تب شدیدی گریبانم را گرفت. خوشحال هستم که به مشاوره پزشکم گوش دادم و مقداری انتی بیوتیک با خودم داشتم و از آن‌ها استفاده کردم و تبم را کاهش دادم.


آماده‌سازی نهایی
و حالا زمان سفر شما فرارسیدهاست. باید مشق‌ها و نکاتی که گفته بودم را به‌خوبی اجرا می‌کردید، کفش‌های خودتان را به پا می‌کنید و با کوله باری که برای مقابله با هر نوع مشکل سلامتی دران راه حلی دارید به راه می‌افتید. در لحظه‌های آخر رفتن من معمولاً کارهایی می‌کنم که در یک سفر طولانی احتمال اینکه دچار مشکلات سلامتی شوم کاهش پیدا می‌کند. کارهایی که شما را از نظر زمانی جلوتر از مشکلات می‌برد و آمادگی شما را افزایش می‌دهد. این کارها عبارتند از:
پروبیوتیک. این مواد می‌تواند به شما در زمانی که گوشت، آب و یا هر چیز غریبه‌ای دیگری را میل بفرمایید کمک خواهند کرد تا دچار مشکل و عفونت نشوید.


بیسموت صورتی (قرص یا مایع). این مورد معمولاً به عنوان پِپتوبیسمول (PeptoBismol) شناخته می‌شود که همیشه برای سفرهای خارجی خود باید داشته باشید. قبل از اینکه وارد کشور غریبه شوید از این قرص استفاده کنید، این ماده معده و دستگاه گوارش شما را به‌خوبی پوشش خواهد داد و از اینکه سموم موجود در غذاهای محلی و یا هر موردی کهمی‌تواند شما را مسموم کنید و از طریق معده می‌تواند وارد خون شما شود، محافظت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که این کار به میزان 65 درصد اسهال مسافرتی را کاهش می‌دهد. مشکلاتی که معمولاً منجر به اسهال خونی و یا اسهال مزمن می‌شوید. با بیسموت صورتی که طلای نابی برای سفرهای شما است خودتان را از دردسر اسهال خلاص کنید.


Kaiser Permanente یا بیمه سلامتی. اگر شما یکی از همین بیمه‌ها رادارید باید به شما تبریک بگویم که برای خودتان بیمه کاملی در نظر گرفته‌اید، شاید خود شما هم ندانید که چه گنج بزرگی در داخل کیف خودتان دارید. من دریکی از سفرهایم به شیلی به یک بیماری بسیار حاد دچار شدم و برای درمان متحمل هزینه زیادی شدم. این در حالی است که اگر از این کیت می‌توانستم استفاده کنم و هزینه به نسبت کمتری هم متحمل شوم.
تا اینجا هر آنچه برای قبل از سفر لازم داشتید و باید انجام می‌دادید را فراگرفتید. حالا وقتان است که کشتی را به آب بی اندازید

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر