اگر دندان شیری درمان نشود...

دکتر فرناز مهدی‌سیر، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی تا وقتی دندان‌های دائمی در دهان بچه جایگزین نشده طبیعتا باید از همین دندان‌های شیری برای غذا خوردن استفاده کند

اگر دندان شیری درمان نشود...
دکتر فرناز مهدی‌سیر، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی
تا وقتی دندان‌های دائمی در دهان بچه جایگزین نشده طبیعتا باید از همین دندان‌های شیری برای غذا خوردن استفاده کند. دندان‌های قدامی هم در مساله جویدن و گاز گرفتن به بچه کمک می‌کند و هم از لحاظ زیبایی در روحیه بچه تاثیر بسزایی دارد. اما در مورد دندانی که پوسیده شده و باید آن دندان را ترمیم کنیم یا بکشیم، باید بگویم که کشیدن زودهنگام دندان‌ها در غذا خوردن برای بچه‌ها مشکل ایجاد می‌کند. زمانی که فضای خالی وجود دارد در آن فضا بچه نمی‌تواند غذا بجود و مساله دیگر این است که دندان‌ها علاوه بر وظیفه جویدن، خود یک فضا نگه‌دارنده طبیعی هستند.
دندان‌های دائمی در 5 تا 6 سالگی در دهان بچه شروع به رشد می‌کنند آنها جایگزین دندان‌های شیری نمی‌شوند و مستقیم در داخل دهان می‌رویند. این دندان?ها تمایل دارند که به سمت جلو حرکت کنند. پس درواقع چیزی که جلوی حرکت رو به جلوی این دندان‌ها را می‌گیرد همان دندان‌های شیری هستند. اگر این دندان‌های شیری زودهنگام کشیده شوند سایر دندان‌های شیری به سمت جلو حرکت می‌کنند و فضای دندان‌های دائمی که قرار است از پایین برویند و جایگزین دندان‌های شیری شوند را پر می‌کنند. بنابراین بعدها بچه با کمبود فضا مواجه خواهد شد.
مساله مهم دیگر این است که دندان‌های شیری که تخریب شده و دچار پوسیدگی شده?اند ایجاد درد و ناراحتی می‌کنند و اگر به موقع درمان نشوند عفونت خواهند کرد و این عفونت می‌تواند از طریق نوک دندان شیری به جوانه دندان دائمی صدمه بزند. این امر لزوم درمان یک دندان شیری را مشخص می‌کند.
اگر دندان شیری درمان نشود باز هم کودک در غذا خوردن مشکل پیدا می‌کند و ایجاد درد و ناراحتی می‌کند و اگر باز هم درمان نشود دندان عفونت می‌کند. از دست دادن دندان‌های شیری به خصوص دندان‌های قدامی اثرات زیادی روی تکلم کودک می‌گذارد. یعنی وقتی بچه دندان‌های قدامی را نداشته باشد مسلما در تکلم مشکل پیدا می‌کند. البته این یک دوره طبیعی است یعنی زمانی که دندان‌های شیری می‌افتد تا زمانی که دندان‌های دائمی رشد کنند بچه در تکلم مشکل پیدا می‌کند ولی اگر دندان‌ها را زودهنگام از دست بدهیم، اشکال در تکلم مدت طولانی‌تری ممکن است به صورت عادت در بچه باقی بماند و به هر حال از نظر روحی هم برای بچه‌ها آزاردهنده است.
بهتر است دندان‌های شیری تا زمانی که به صورت طبیعی باید در دهان باقی بمانند، با کمک والدین باقی بمانند یعنی والدین نباید به این شکل به دندان‌های شیری نگاه کنند که چون دندان شیری است پس اهمیتی ندارد و باید در حفظ و نگهداری دندان‌های شیری نهایت تلاش خود را بکنند.
منبع مقاله: هفته نامه سلامت
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان